Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2021-05-07, 21:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Hej Janne å alla!!
Sprutan fick jag och inga bieffekter, utan stack ut på min vanliga runda idag. Brorsan, som är i databranschen, kopierade det lilla kortet man får vid vaccinationerna, och sen så översatte jag den svenska texten, och brorsan lade in den. Så nu har jag ett tjockt och fint A4 med det översatta kortet med datum och tider, sen originalen, fram och baksida nedanför, plus att jag har dom i mobilen. Ska bli intressant att se den 14 hur dom ändrar inreseprocedurerna, hoppas dom tar bort den där dyra virustesten, PCR, eller vad den heter.....Den är ju dyrare än biljetten...
Går det så går det, annars finns det att greja med, alldeles säkert kommer jag iväg i höst, men en vecka eller två på Karpathos vore trevligt.....
Hav nu alla en så trevlig helg ni kan!
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #62  
Gammal 2021-05-29, 21:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

29 maj..
Hej alla!! En vacker och nästan varm dag, iallafall här i Kallsta....
Tror jag att jag skippar att åka till Karpathos nu, utan väntar nog tills det däringa EuropaCertifikatet som vi ska få, är klart....Det tar nog sin lilla tid, men till september ärä väl klart...haha...
Istället får jag passa på att röja upp runt mej, skotta fram garaget, nätförrådet, pannrummet, etc, mm ad nauseam...Så det finns att göra. Hedvig haver ännu icke kommit i sjöen,men alla större reparationer äro färdige..Hoppas på att få i henne till veckan, men osvuret är bäst....
Nåra bekanta som varit på Rhodos kom hem, dom hade fixat PDC-provet, så det gick bra att komma till Grekland, men dom trodde inte att mina översatta kort inte skulle fungera...Sen är ju priserna ner rätt höga, men SAS lågpris i september är bra mycket lägre, så jag kanske tjackar en pilätt....
Hoppas att ni nu fått vaccin och att det sakta blir lite enklare, med både det ena och andra....
Vi kanske ses på Rhodos/ Karpathos i höst...
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #63  
Gammal 2021-05-30, 09:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Vi kanske ses på Rhodos/ Karpathos i höst...
Klokt beslut. Jag är färdigsprutad, men Fred får inte sin andra förrän i mitten av juni. Vi bokade om resan just därför och inväntar också det internationella vaccinpasset. Vi kommer att vara på Karpathos 4 - 25 september, så chansen är stor att vi möts där!

Karin
Svara med citat
  #64  
Gammal 2021-06-13, 01:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Hej Karin och alla andra!!
Hittade ett direktflyg ARN-RHO med Norwegian för 1029 sek totalt, den 11.9....så jag köpte den enkelbiljetten, förstås...Kommer väl ner kvart i tolv, men Dimitris brukar lägga nykklen i en blomkruka, så det orner sej säkert....Det kanske rent av är männscher kvar på Mango en lördagskväll....
Alltid lite spännande att köpa enkelbiljett, men hittills har det funkat, så det gör det säkert denna gången också...
Jaha, det känns bra, och imorrn lägger jag i träsnipan Hedvig, det ska också bli kul....
Väl mött på Karpathos i september!!
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #65  
Gammal 2021-06-13, 09:24
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Härligt Mikke!
//
KR
Svara med citat
  #66  
Gammal 2021-06-13, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Grattis Mikke!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2021-06-21, 13:15
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Som dere sikkert vet så kjører ingen direkte fly fra Oslo til Karpathos i år. Nå skal vi en tur til Kreta i september, og så tenkte jeg at det kanskje var mulighet for å komme seg videre til Karpathos derfra - med fly eller båt. Kanskje via Rhodos som Micke gjør. Kan dere gi meg tips om hvordan jeg kan komme meg fra Kreta til Karpathos - evt Rhodos. Kun aktuelt med direkte fly, ellers får det bli båt tenker jeg..
Svara med citat
  #68  
Gammal 2021-06-21, 14:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Som dere sikkert vet så kjører ingen direkte fly fra Oslo til Karpathos i år. Nå skal vi en tur til Kreta i september, og så tenkte jeg at det kanskje var mulighet for å komme seg videre til Karpathos derfra - med fly eller båt. Kanskje via Rhodos som Micke gjør. Kan dere gi meg tips om hvordan jeg kan komme meg fra Kreta til Karpathos - evt Rhodos. Kun aktuelt med direkte fly, ellers får det bli båt tenker jeg..
Det går en snabb katamaran från Sitia till Karpathos, och en långsam färja från Heraklion till Karpathos. Om du flyger till Rhodos kan du åka färja eller flyga inrikes till Karpathos.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2021-06-22, 09:10
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Jeg fant ferga Heraklion-Karpathos som tar ca 8 timer. Vi må i tillegg reise fra Nea Chora til Heraklion. Til Sitia er det enda lenger. Men dette er jo greie forbindelser. Direktefly kan jeg ikke finne i det hele tatt.
Vi får se når september kommer hvordan det er. Jeg leser idag om Deltavarianten som visstnok sprer seg. Og hvorfor skulle det bare være Storbritannia som rammes? Ingen ting er sikkert lenger.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2021-06-22, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Jeg leser idag om Deltavarianten som visstnok sprer seg. Og hvorfor skulle det bare være Storbritannia som rammes? Ingen ting er sikkert lenger.
Jag har inte läst att Delta finns i Grekland. Ännu. Den kommer sprida sig dit också, och till alla andra länder. Tyvärr.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2021-06-23, 10:17
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Etter det jeg forstår helgenomiserer UK stor andel tester for å finne ut av muterte virus. Det gjør vi visst her i Norge også. Det er kanskje ikke alle land som gjør dette i like stor grad. Dermed får vi kontroll over spredningen og kan få stoppet den lokalt.
Så mener de jo at økende vaksinering skal kunne holde dette i sjakk, og at forholdene i Norden ikke helt kan sammenlignes med den som er i UK der Deltaen har overtatt.
Dette er altså min oppfatning av situasjonen.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2021-06-23, 13:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

I slutten av april skrev the Greek Reporter om et rapportert tilfelle av ‘the Indian variant’ i Attica-området. Importert etter en reise til Dubai.

For noen dager siden ba jeg på impuls om å få tilsendt nytt EU helsekort. Vil jo gjerne tilbake til Hellas. (Helst nå . ) Men om - eller når? Uansett, ønsker god reise til alle dere som er underveis eller skal reise.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2021-06-24, 16:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Nu har deltaviruset hr hittats i Aten, Korinth och på Kreta, där det upptäckts ett tiotal fall.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2021-08-27, 23:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Hej alla !
Nu börjar det dra ihop sej mot Grekland, så jag tar upp träsnipan Hedvig snart. Det har blivit ca 350 km denna sommar, utan några större problem, än en massa grundstötningar, haha.....Det går ju inte så fort med en gammal båt...
En kompis till mej som ska till Spanien om några dar, var visst tvungen att ta den däringa PLD-provet, eller vad det nu kallas, för att kunna komma in....Men för att komma in i Grekland räcker det väl med att ha fått två vaccinationssprutor, samt att man har med sej intyget??
Hursomhelst ska det bli trevligt att komma till Karpathos, och bl.a gå till tandläkaren...
Stannar väl någon/några dar på Rhodos, sen får det bli nån av de numera, tre färjorna....
Var jag ska bo på ön, vet jag inte, men det ordnar sej säkert. Jag är alldeles för dum för att oroa mej, den dagen , den sorgen...Har ju bott på en hel del olika ställen, så nåt ställe finns nog att knoppa på....
Sen ska det bli trevligt att också träffa på flera svenska/norska/finska bekanta från tidigare besök....
Vi ses på Karpathos!!
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #75  
Gammal 2021-08-29, 12:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
En kompis till mej som ska till Spanien om några dar, var visst tvungen att ta den däringa PLD-provet, eller vad det nu kallas, för att kunna komma in....Men för att komma in i Grekland räcker det väl med att ha fått två vaccinationssprutor, samt att man har med sej intyget??
Du måste fylla i ett PLF-formulär och ta med dig. Läs mer om det här.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2021-08-30, 22:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Hej allihop!
Janne, jag tog mej samman och fyllde i hela PLF-formuläret idag. Vaccineringsintyget har jag också laddat ner, men jag ska be brorsan printa ut dessa tvenne papper, så att det finns backup, ifall jag tappar mobilen....
Tog upp träsnipan Hedvig idag....det var inte planerat, men min f.d hyresvärd har sin plastbåt framför min i trägårn,och ska ta upp den imorrn, så jag tog upp min båt ikväll, så blir det enklare när min båt redan står i trägårn.
Så nu ska det planeras vad som ska med till Grekland, nåt instrument förstås, och några grejer till nåra greker...Sen en extra försäkring ovanpå hemförsäkringen kan ju vara bra....
Vi ses på Rhodos/Karpathos!
Mikke
Svara med citat
  #77  
Gammal 2021-09-01, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Janne, jag tog mej samman och fyllde i hela PLF-formuläret idag.
Duktigt Mikke!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2021-09-01, 11:30
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Mikke!
Jag har precis fyllt i plf-formuläret. Direkt efter fick jag ett svarsmail med en kod, fick du också det? Läst på flera ställen att man ska få en kod på natten innan avresa. Vet du eller någon annan hur det funkar?
Svara med citat
  #79  
Gammal 2021-09-01, 11:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Det har dom ändrat nu.
Man får koden strax efter man har fyllt i PLF-formuläret.

Det har inte varit roligt att sitta och vänta på koden vid midnatt när man ska åka tidigt på morgonen. Jag vet, men det har fungerat alla gånger.

Birgitta.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2021-09-01, 13:52
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Vårens tripp till Rhodos/Karpathos......

Tack för svaret Birgitta! Vad skönt att det är ändrat då ska jag nog komma iväg!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT