Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-02, 11:21
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Samos-Fourni-Ikaria

Vi är fyra pensionärer som kommer till Samos sista veckan i maj och tänker båtluffa i två veckor. tänker bo i Samos stad och sen åka vidare till Ikaria och Fourni. tips på boende i Samos stad önskas. vilken ö är bäst att välja först? Vill helst inte komma fram mitt i natten.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-02, 16:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

En aspekt på val av boende är båtarnas avgångshamn till Ikaria/Fourni. Från Karlovassi, på Samos, finns det numera, sedan 2012, två avgångar fler än från Vathy. Och det 'är då oclså kortare restid, 45-75 minuter.
Bäst att välja först är Ikaria. Jag tror flest båter går först till Ikaria, sedan till Fourni.
Boende i Vathy finns det andra som kan savar bättre på.
Bra luff ni valt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-03, 09:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Når jeg reiste til Ikaria i 2011 & 2012 så var båten innom Forni før Ikaria... mulig det er forandret?? Om ikke ville jeg naturlig nok valgt Fourni først.
( Jeg reiste med fergen fra Vathy som gikk kl. 16.00 de fleste dager)

Om dere skal bo i Samos by (Vathy) så ville jeg ha bodd på Samos Hotel som ligger langs veien rett ovenfor kaien.
Ellers så finnes det flere hoteller ved stranden rett utenfor Samos by. ca. 10-15 min. å gå inn til sentrum.Der ville jeg ha bodd om jeg skulle ha bodd i/nær Samos by en annen gang.

Husk at Vathy er en by som IKKE er tilpasset turister. Her er butikker stengt søndager, stenger tidlig lørdager og de fleste butikker følger siestaen og holder stengt midt på dagen.
( Til stor frustrasjon for turister fra Phytagorion som tar seg en dagstur midt på dagen til Vathy )

Jeg bodde en gang på Studios Melamfilo , som var et hyggelig sted og bo, men lå ca. 2 km. fra sentrum...så litt upraktisk.

Ia

( De fergene som bare går fra Karlovassi (Samos) og direkte til Ikaria tar nesten 2 timer , (ikke 45/75 min) og går da bare til Agios Kyrikos og ikke til Evdilos...så spørs hvor på Ikaria dere vil bo.)

Senast redigerad av Ia den 2013-11-03 klockan 09:46.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-03, 13:56
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Tack för era svar. Vi tänker åka till EVdilos så 16.00 båten blir nog bäst. Vet ni om de håller tiderna? Jag tänker främst på när vi skall tillbaka och båten går ju vid 01.30 eller liknande. Tips på boende på ikaria önskas också.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-03, 16:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

De to gangene jeg har reist har den holdt sånn nogen lunde tiden. Tror den var 20-25 min forsinket da jeg skulle hjem sist.

Skal dere bo i Armenistis så anbefaler jeg gjerne Cavos bay... bodde der begge gangene og elsker å bo der ! Enkle rom, men helt ok, rent... hyggelige eiere.
Havutsikten er fantastisk fra rommene, og balkongene er store ,dere opplever både soloppgang og solnedgang.
( Ikke velg første etage)

Få for all del med dere landsbyen Christos Raches... og Annas Fiskerestaurant i Nas ( Mosakaen der er den beste jeg har smakt )
Er dere glade i å gå så kan man gå til begge steder ca. 5 & 3 km ...
Å ta gjerne med litt brød til skillpaddene i den lille dammen ved elveutløpet på stranda...de blir så glade


Hils for all del fra Ia from Norway om dere skal bo på Cavos bay
Book direkte og ikke gjennom booking.com, det blir rimligere.

Atsachas på stranda er også et trivelig sted og bo tror jeg, iallefall er beliggenheten fin og maten på restauranten dems er veldig god... dog er det et lite stykke å gå inn til "sentrum" om man går veien ( men kan gå langs stranden som er raskere)
Tungt med handleposer osv. om man ikke har bil..
De mister forøvrig sola i 18-19 tiden.... og har heller ikke morgensol.

Senast redigerad av Ia den 2013-11-03 klockan 16:38.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-03, 17:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Låtmig föeslå det okonventionella Galini med All Inclusive.
Min plats finns högst upp i byn Armenistis, i marknivå och samtidigt med en ypperlig horisont, ca 130 grader, en strålande soluppgång, en strålande solnedgång, det stora ljuset tillika mörkret.
Frukostverandan med samma utsikt som ovan på flak av mangan från södra sidan av ön. Frukosten tillsammans i alla fall på något slags vis - några andra återvändare som nästan vaknat. Jag slickar i mig yoghurten med honung, tar en bit av det, oftast, färska brödet till kaffet, som nu finns i tre utföranden. WiFi, fattas bara, du kan hyra fordon för att undersöka ön. Allt på samma våning, lättillgängligt.
Vår värd är tillsammans med återvändarna utmärka guider och informatörer för nykomlingar. En gästs fotobok finns att tillgå som visar platser på ön. En väsentlig del i detta All Inclusive är vår värds sociala kompetens, typiskt grekiskt, som visat så många så mycket generositet. Denna plats är en mötesplats också och där finns hunden Lisa.
På sätt och vis handlar det om det enkla före det annonserade, det som uppstått efter många års aningslösa närvaro före det löftesrika. Det är så jag definierar begreppet Al Inclusive.
Denna plats är inte helt unik här på Ikaria, människorna är lite mer unika. Ikaria bär i sin historia All Inclusive. Både platsen och människorna finns framför våra ögon på flera ställen på den ofrånkomliga ön. Det tog några år, om man säger så, för mina ögon att öppnas.

ObS! Cavos Bay serverar icke yoghurt med honung! Men är ett trygghetsval, inga överraskningar, man klan vara helt aninym.
Inget som liknar det äkta äventyret Ikaria.

xenos propaganadaavdelning
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-05, 14:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Om ni bara ska stanna ett par dygn i Vathy på Samos, och står ut med ett slitet hotell som skulle behöva en uppfräschning, så kan jag rekommendera Hotell Emily.

Jag bodde där juni -12 och tror inte de haft råd att renovera sedan dess - men läget är jättebra, med kort promenad till hamnen, och ägarna underbart rara. Jag var utslagen av sjukdom när jag kom dit och de tog verkligen hand om mig. Emily får också bra omdömen på tripadvisor.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-01-19, 17:04
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Nu är det bokat. Den 27 maj åker vi. Vi åker direkt till Samos stad och tar 16.00 båten till Fourni. Har bokat tre nätter hos Toula. Var på Fourni för 17 år sedan och kan inte glömma ön. Sen planerar vi att åka vidare till Ikaria. Hoppas det finns rum på Valeta studios. Sen är vi de sista dagarna på Samos. Har bott i Pytt och Kokari många gånger men nu vill vi ha tips på nytt ställe på Samos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-01-19, 18:44
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Ska ni bo i Vathy så tycker jag Melamfilo,det är visserligen ett par kilometer uppförsbacke från stan
Men det välkomnande man får,får en att glömma uppförsbacken!
Ägs av svenska Anita och hennes man Ross.
Ni kan läsa mer här på Kalimera under Samos.

Pia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-01-19, 19:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Citat:
Nu är det bokat. Den 27 maj åker vi. Vi åker direkt till Samos stad och tar 16.00 båten till Fourni.
Grattis!
Jag tror båten går 16,55 från Karlovassi. Anländer till Evdilos.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-05, 13:08
towah towah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 10
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Hur åker ni Evdilos-Fourni? Har letat båtförbindelse men hittar ingen som åker juni 2014?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-09, 12:08
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Vi planerar att åka från Samos stad till Fourni. båttidtabellen har inte kommit ännu men vi hoppas det går båtar från Samos stad i slutet av maj.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-09, 12:20
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Tror ikke fergetidene der er er satt opp ennå..., men om dere skal reise Evdilos - Fourni så tror jeg den går bare enkelte dager og da i 03-tiden om natta.
Fra Agia Kyrikos tror jeg den går enkelte dager på ettermiddagen.
Det går buss fra Evdilos til Agia Kyrikos, men da jeg var der sist for 2 år siden gikk den bare i 07-07.30 tiden.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-09, 14:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Samos-Fourni-Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av soleanti Visa inlägg
Vi planerar att åka från Samos stad till Fourni. båttidtabellen har inte kommit ännu men vi hoppas det går båtar från Samos stad i slutet av maj.
Förmodligen trafikera Panagia Theotokos3 Blue Velvet, Fourni via Ikaria från Karlovassi på Samos.
Någon tillkommer säkert till somaren - från Karlovassi.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT