Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-19, 19:30
sommar sommar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 8
Standard Antiparos

Vi tänkte tillbringa några dagar på Antiparos i slutet på juni. Är det någon som kan tipsa om ett boende med pool förrutom Kouros?? Vi var på Antiparos några dagar i somras och stortrivdes. Funderar oxå på om det finns någon större butik en dom jättesmå längs gågatan? Livsmedelsaffär menar jag .
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-20, 08:09
susi susi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 24
Standard Sv: Antiparos

Du kan alltid se om Lillys Islands är ledigt. Där finns det pool. Vad jag vet är inte affärerna större på Antiparos. Det finns en på väg till stränderna bortanför väderkvarnen. Lycka till o ha en trevlig semester.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-27, 12:03
Magnuss avatar
Magnus Magnus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 9
Standard Sv: Antiparos

Affären som ligger på väg till stränderna är nog den största som vi lyckades hitta på Antiparos. Skulle också gärna återvända, men det blir dessvärre inte så.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-27, 13:11
sommar sommar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Antiparos

Ok, det var som jag anade med affärerna. Var ligger Lillys Island, är det någon som har bott där, eller kan rekomendera något annat boende på Antiparos?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-27, 17:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Antiparos

Vi har bott på Lillys Island vid ett flertal tillfällen. Stället hette tidigare "Aspra Spitia" men då fanns ej en skymt av någon Pool. Så bytte Hotellet ägare, och det tyska par som köpte anläggningen lät genast installera en pool i trädgården.

Belägenhet! Gå huvudgatan upp från hamnen. När ni kommer till "Café Corner" vika ni av till vänster och går den smala gatan förbi Galini. Just runt hörnet hittar ni Lillys Island. Mycket fin standard och stora altanförsedda studios i bottenplanet. Enklare rum en trappa upp. Hotellet har egen hemsida.

Promenadavstånd till stranden. Centrum på ett par minuters gångväg.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-27, 21:09
susi susi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 24
Standard Sv: Antiparos

Hej igen. tänkte bara säga att glöm ej myggmedel när ni åker till Antiparos . Dom är giftiga små luringar där . skall själv tillbaka i år och bo på lillys denna gång(barnen vill ha pool) . Jag vill ha hav. Som sagt, glöm ej MYGGMEDEL . Hälsn SUSANNE

Senast redigerad av inkfish den 2006-02-27 klockan 23:02. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-27, 21:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Antiparos

Det er greit å ta med myggmiddel for sikkerthets skyld..., men ikke bli deppa å tro at nå blir ferien ødelagt av mygg forde du skal til Anti Paros Da vi var der i slutten av Juni ble ingen av oss bitt av mygg...og ikke så vi noen heller.
Tror det er forskjellig fra år til år hvor mye mygg det er etter som hvor fuktig våren har vært...

Imidlertid så tror jeg at om det det er "mygg-år" i år så er området før stranden, deriblant Lillys Island (tror jeg etter Arnes forklaring om beliggenhet) ganske nære noen små "sumpmyrer" hvor jeg kan tenke meg at myggen trives veldig godt...

Er man veldig motagelig for myggestikk eller reagerer allergisk ville jeg ha holdt meg unna det området og heller funnet meg et rom i nærheten av havnen. Litt drag i luften og ingen myrer...

Min datter er veldig kjenslig og får store hovne og røde hevelser...

Vi bodde forøvrig på Studio Paris. hun hadde nye lydtette viduer med skikkelig myggnetting. Rent og pent og med flott utsikt over havnen/sjøen og morgensol om man får de rommene. Vi hadde et to roms studio, men dog mot terasse mot bakgården. Betalte 35 E. for 3 stk. pr natt.

Ia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-27, 22:22
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Antiparos

Ville bara tipsa om att receptfria allergimediciner tar bort både klåda och svullnad från myggbett. Det är ju en allergisk reaktion mot det myggan sprutar in i huden (eller hur det nu fungerar ).
Är barnen små bör man nog få medicinerna rekomenderade av läkare, annars får man prova sig fram till en sort man själv inte får biverkningar av (främst trötthet, ibland huvudverk). Man måste äta några dagar efter "attacken" annars blossar betten upp efteråt.

Marianne (som tänker packa lite piller i necesären)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-28, 11:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Antiparos

Cortisonkräm fungerar bra på mina myggbett och den hade jag inte klarat mig utan i Amazonas.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-01, 10:46
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Antiparos

Hej! Jag tror att jag kan va allergisk mot mybbbet då de blir stora bölder, dessutom har jag oturen att vara älskad av myggen...Tänkte bara höra vad det receptfria heter och om det finns att köpa på apoteket

/Alexandra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-01, 11:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Antiparos

Vi har brukt Zyrtec og Xyral med hell , enten biter ikke myggen eller så er det det at man ikke merker at den har bitt da det ikke klør...
Det hjelper også å ta disse tablettene etter å ha bli bitt , da det slutter å klø. Zyrtek får man reseptfritt her i Norge. Men det er dyrt å kjøpe reseptfritt så så skal du til legen en gang før sommeren så forklar legen problemet og såpør han/hun om hva som virker best å be om en resept

Sønnen min fikk en god del bitt i auguat i fjor på Rhodos en natt han og jeg måtte ligge ute på verandaen en natt..., 32 grader i luften midt på natten uten aircondition .
Første gang han reagerte slik (store kløende hevelser) Hadde med Xyral og det hjalp...
Vi kjøpte også noen små "plasterputer" på stedet beregnet for barn. De hadde en intens citronduft som skulle være veldig effektiv (klistres på kroppen, evt. på sengekanten)
Men lukten var såå effektiv at vi ikke fikk sove ... , så om vi skulle prøve det en gang til må vi kjøpe inn neseklyper også .


Ia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-01, 15:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Antiparos

Cortisonkräm(mild form) tar bort klådan och på mig fungerar den så att svullnaden och rodnaden går ner ganska direkt. Använde ihop med myggA ute i djungeln och var mycket nöjd. Vid allvarligare reaktioner där även underliggande vävnad och leder engageras behövs säkert starkare saker som Betapred i kombination med ex Clarityn. Kräver läkarkonsultation och ordination. Clarityn kan inhandlas utan recept.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-03-01, 19:32
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Antiparos

Takk for tipset Eva! Om det er å få her i Norge uten resept skal jeg handle inn det til sommerens tur. Ellers så bruker jeg nødig Kortison, men om det er en mild variant så kan det vel brukes i et par enkle tilfeller...

Ia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-03-01, 20:37
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Antiparos

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Hej! Jag tror att jag kan va allergisk mot mybbbet då de blir stora bölder, dessutom har jag oturen att vara älskad av myggen...Tänkte bara höra vad det receptfria heter och om det finns att köpa på apoteket

/Alexandra
Här i Sverige heter medicinerna jag tänker på Xyrlex eller Clarityn (användes mot annan allergi, typ pollen, också) eller någon av deras kopior (som är billigare). Medicinerna i alla varianter upptar en halv hylla i ett välsorterat apotek... personalen ger bra råd.

Mina myggbett blir precis som dina Alexandra och de blir helt bra om jag äter allergimedicin.

Mygg-A jagar bort myggen effektivt, men tyvärr får hela vår familj allergireaktioner mot den medicinen

/Marianne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-03-02, 12:01
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Antiparos

Hej! Tack för bra tips ang. myggbett
Brukar alltid ha med mig myggA stiftet och det funkar till viss del, men trots att jag kletar in mig med det så lyckas jag ändå få en hel del bett...Så jag skulle alltså kunna prova Clarityn och se om det hjälper? Vore ju toppen i så fall

Hur är det annars är det mycket mygg i Grekland, såg inte en enda mygga under hela våran öluff i augusti/september och inte när jag var på Naxos i juli heller...Kanske hade jag tur?

/Alexandra
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-03-02, 23:48
henhouse henhouse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: ystad
Inlägg: 11
Standard Sv: Antiparos

Hejsan. Vi har alltid med oss vademecum munnvatten till myggbetten funkar bra .Emlakräm(bedövnings salva) har vi oxå tar effektivt bort klådan.Maken o dottern drar till sig mygg .Spesiellt på AntiParos.Annica
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-03-03, 00:01
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Antiparos

Hej,

Vi köper alltid Fenistil Gel på apotek nere i Grekland. Hjälper mycket effektivt mot svullnader och klåda orsakad av insektsbett.

//Zanét
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-03-03, 13:33
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Antiparos

massor med bra tips, kommer att sluta med att jag bara har ryggan full med mygg och insekts medel hahaha

/Alexandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT