Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-28, 13:23
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Jo vi åker, jag och min nygamla vän, för tredje året till Rhodos i hop. Hon har en sjukdom som gör henne sämre och sämre och i år kan hon bara gå kortare sträckor. Så trots att vi var lite sugna på en ny ö, tog vi vår gamla trotjänare. Vi vet hur där ser ut, hur man kommer fram med rullstol och vad annat som kan vara bra att veta med andra ögon än de på två ben. För första gången ska jag se om jag kan få runt henne i Gamla Stan. Hon kan gå liten sträcka med kryckor så hon får ta till dem om det blir för svårt att köra bitvis. Men jag ser framemot att GÅ de fyra km från Lardos till vårt hotell. Eller tvärt om. Med henne då. För där vet jag att jag kommer att kunna rulla henne bra. Tramsiga som vi är så kommer orden "invalidos" ljuda över Lothiariaka flera gånger. Och sången "Lite trasiga och knasiga e vårt trasdocksgäng"

Men man får inte roligare än man gör sig så jag hoppas innerligt att vi kommer att ha kul, som alltid. Flyger med Agean och de är fantastiska när det gäller service. Vi nyttjade rullstol på flygplatserna förra året. Gick galant.
Svårare är nog att få hotellrum bara en trappa upp (är trappa upp från gatan till första våningsplan, eller trappa ner till markplan). Men jag ska maila dem och ringa dem några veckor innan vi åker så att allt ordnar sig.

En av fördelarna att åka med en kompis som behöver skjuts är att jag får motion. Hon är inte snabb ur sängen om morgonen så jag brukar ha hunnit med både några timmar sol och 11-ölen innan hon kommer. Denna gång får hon ringa mig så får jag masa mig hem och sedan rulla henne till stranden. Spännande!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-28, 13:43
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

👍👍
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-01-28, 14:08
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Du verkar vara riktigt bra vän!
Ha en rolig resa med mycket trams o flams
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-01-28, 15:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Även dom grekiska flygplatserna har en underbar service när det gäller att hjälpa till med någon som behöver sitta i rullstol. Samt hjälpsamma med bagaget och genom säkerhetskontrollen. Det har både jag och Arne fått erfara, dock vid olika tillfällen.

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-01-28, 15:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Så ska goda vänner umgås. Hoppas ni får en riktigt trevlig resa!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-01-28, 16:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Jo vi åker, jag och min nygamla vän, för tredje året till Rhodos i hop. Hon har en sjukdom som gör henne sämre och sämre och i år kan hon bara gå kortare sträckor. Så trots att vi var lite sugna på en ny ö, tog vi vår gamla trotjänare. Vi vet hur där ser ut, hur man kommer fram med rullstol och vad annat som kan vara bra att veta med andra ögon än de på två ben.
Så fint det låter Mysan.

Önskar er en underbar resa tillsammans!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-03, 16:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Men vad ni ska ha det trevligt ! Kanske du kan hyra en flerhjuling ocksa? Rullstolar blir tunga i backar och pa daliga vagar, jag vet av erfarenhet. Daremot ses det inte som nagot markvardigt att man inte kan ga sa bra. "Anapyros" ar ordet for handikappad, och det har inte nagon nedsattande klang . Backar och trappor mest overallt...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-03, 17:32
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Hej på dig.
Tycker också det är så lätt att åka tillbaka till samma ställe när man har hjälpmedel (i mitt fall kryckor) orkar inte gå så långa sträckor i taget, så kan välja guldkornen av allt man ska se o göra. Har börjat träna upp kondisen, har tänkt mig att ta mig hela vägen upp till Monolithos castle nu i april (får se hur det går )
Inne i gamla stan så har jag allt sett "rullisar" då o då...

Lycka till.

Irene
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-10, 17:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Klart det er fordeler med å dra tilbake der man er kjent. Har besøkt Hellas mange ganger sammen med en som både brukte krykker og benskinner. Vi hadde så mye hygge, alltid morsomme opplevelser - Bortsett fra på ferger, var det ganske lett å få hjelp underveis. Etterhvert ble det viktig å være mer ‘picky’ mht bosted, helst ingen trapper, helst ‘ugresk’ baderom. Et lite puslespill og en del planlegging måtte til, som du også nevner. Grekerne er s å hjelpsomme, heldigvis. Håper dere får en trivelig reise.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-19, 13:51
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Jo som sagt ny resa bokat i år igen. Fast med rullstol

Lycka till! Vad gäller Monolithos så kan stenarna i sig vara väldigt hala av ålder. Så ta det försiktig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT