Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-01, 11:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Relativ, mycket relativ, tystnad...

Sitter pa min veranda sent pa natten. Det ar for varmt for att vara inne trots flaktarna som gar for fullt. A/C:n gillar vi inte.
Forsta intrycket ar att det ar alldeles tyst. Dagens intensiva ljud har ju lagt sig. Men snart lokaliserar man en massa olika ljud, lagmalda men tydliga.
Farklockor, overallt. Den stora hjorden som gick pa berget har bakom har vandrat till Vathy, men har finns ett femtontal djur som blev kvar. De stollarna ramlar runt pa byn och blir handgripligen bortkorda men lika ofta ar de tillbaka igen . Pa morgonen ser man lortar strodda over nejden och hor ilskna rop fran tanter vars blommor de har lyckats tugga i sig. Inte for att blomsterprakten ar sa enastaende nu i torkan, men anda...Faren kan satta rejal fart mellan husen och verkar ha festliga natter.
Katterna. For det mesta ar de alldeles tysta, men sa ar det nan kattmamma som ropar pa sin kull, eller nan strovarhanne som staller till storslagsmal med vilda skrik. Flera av vara snalla hemmakatter har skador, men den varste slagskampen forsvinner sa fort jag kommer ut med slangbellan, sa det ar inget jag kan hindra.Var det Jack London som skrev om Skriet fran vildmarken? Han matte ha hort vara nattkatter.
Flygplanen. Man ser dem overallt, hogt och lagt. De hoga hor man inte, ser bara lite blinkblink bland stjarnor och satelliter. De ar val pa vag till Kairo eller Dubai , kanske . De laga gar in for landning pa Kos, och jag ser dem komma over bergskammen och forsvinna i skuggan fran mitt verandatak, sen kommer ljudet en stund efterat. Mycket lustigt.Vi bor under en storre flygled, men bara sommartid.
Folk. Det pratas och skrattas fran hus langre bort i morkret. Inte alla har lampor tanda utan sitter som jag i skont dunkel. Fran andra hall kommer grillos och klirranden. Barn stojar eller leker smyglekar. I var dalgang bars ljuden langt, jag kan ledigt hora vad Jannis 200 meter harifran pratar om med sin fru (och det har jag talat om for honom sa han ar medveten om det)...
Nattinsekter och faglar. Att man inte var lite flitigare pa biologilektionerna! Det enda jag ar saker pa ar en liten uggla. Manga sma varelser finns darute i morkret.
Moppar. Sena hemkomster med moppar jag kanner igen. Passerande smattrande tokstollemoppar vars obefintliga djuddampare berattar om framfarten anda upp forbi Vothinos. Tack, turistmopedister, ni kor sa himla fint, aldrig en storning fran er!
Batar. Fiskebatar dunk-dunkar ut vilken tid som helst pa dygnet, ett trivsamt ljud. Vibrationer i marken, infraljud ? fran de stora farjorna som gar forbi bortom bukten. Klapperklapper fran linor pa segelbatarna.
Vinden. Ingen granskog att susa i, men vinden dominerar mycket har, det blaser nastan alltid. Det brusar i lovverk och fonsterlyckor och i tvatten pa torkstrecket och jag vet inte vad.

Och har sitter jag och tycker att det ar tyst...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-01, 12:27
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Skön läsning, tackar!

//PO
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-01, 18:21
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Tupparna, Monica, var är tupparna?
Har dom inte vaknat än?
Hur som helst, det låter, trots värmen, rätt så behagligt där på din veranda.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-01, 18:44
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Jag läste din tråd 3 gångerSom PO sa, skön läsning............
Jag drömde mig till Grekland när jag läste, kunde nästan förnimma dofterna med!
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-04, 10:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Tupparna, kara vanner, blev soppa i samband med radslan for vilda-fagel-sjukan...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-04, 11:58
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Det glädjer min svarta själ, hoppas Ni tog den i Massouri också, han som tyckte att jag skulle gå upp klockan fem på semestern..

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-05, 00:15
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 61
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Du skriver som vanligt lysande. Jag upptäckte i går morse ett nytt ljud när jag stog uppe vid flygplatsen kl 06.00 och det var väckningsfanfaren på den lilla militäranläggningen i Panormos. Här hördes dessutom tupparna mycket tydligt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-05, 08:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Detta kändes ända djupt i själen.
Skönt och höra att inte alla tupparna blivit soppa också
Kalymnos utan tuppar går ju inte

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-05, 09:44
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Passa på att köpa engelska tuppar, de borde gå två timmar efter!

//PO
-morgontrött
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-05, 23:35
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Hvilken utrolig beskrivelse; plutselig er man jo der! Nesten som i virkeligheten- sitter på balkongen eller vandrer langs veien mot natten, duver på en båt fra Telendos. Hva som helst. Alle lydene og duftene finnes plutselig. Selv om jeg sitter på min terasse, her ja, i et regnfullt og kaldt Norge, skydekket henger tungt over himmelen og trærne. Bare om man stryker hånden over vekstene med timian eller rosmarin eller oregano kan man ane et streif av en sommer som ikke ble. - Neste år, Monica. I mellomtiden vil jeg lese din berettelse mange ganger.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-16, 19:39
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Relativ, mycket relativ, tystnad...

Minsann.. här finns en duktig kåssör. Fortsätt att skriva så här Monica.. från insidan. Jättehärlig läsning. Du uttrycker precis så som man känner det hela när man sitter i .. vad man tror.. tystnaden.. och lyssnar av alla de ljud som finns omkring oss.
Så kan man då undra. Var finner man den totala tystnaden??
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT