Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-01, 23:20
SusanneL SusanneL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 1
Standard moped/vespa med ungdomar

Vi (=2 vuxna och 3 ungdomar 16, 15, 13 år) ska öluffa för första gången sommaren 2006. Landar på Samos i mitten av juni och tänker oss 2 öar + Samos under våra två veckor. Tips på mysiga öar? Är båttrafiken gles/tät i juni? Är det lätt att få boende på plats? Vi är bla sugna på att utforska öarna med moped/vespa, får våra ungdomar (16+15 år) hyra egna mopeder/vespor (det är ju inget de behöver körkort för i Sverige)?
Blev så glad när jag hittade Kalimera på nätet - insåg direkt att vi kan få massor med bra tips här!
SusanneL
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-02, 09:35
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: moped/vespa med ungdomar

Citat:
Ursprungligen postat av SusanneL
Vi (=2 vuxna och 3 ungdomar 16, 15, 13 år) ska öluffa för första gången sommaren 2006. Landar på Samos i mitten av juni och tänker oss 2 öar + Samos under våra två veckor. Tips på mysiga öar? Är båttrafiken gles/tät i juni? Är det lätt att få boende på plats? Vi är bla sugna på att utforska öarna med moped/vespa, får våra ungdomar (16+15 år) hyra egna mopeder/vespor (det är ju inget de behöver körkort för i Sverige)?
Blev så glad när jag hittade Kalimera på nätet - insåg direkt att vi kan få massor med bra tips här!
SusanneL
Det er mange små hotell og pensjonat i Pythagorion på Samos. I midten av juni skal det ikke være noe problem å få husrom, men det er en fordel å bestille på forhånd. For å unngå lange båtreiser vil jeg anbefale de nærmeste øyene, Patmos, Ikaria og Fourni som alle har sin egenart. Er usikker på om 15-åringer får kjøre scooter, men det kan jeg sjekke om det er ønskelig. Ellers kan jeg kontaktes på mail for nærmere opplysninger.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-02, 09:59
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: moped/vespa med ungdomar

Citat:
Ursprungligen postat av SusanneL
Vi (=2 vuxna och 3 ungdomar 16, 15, 13 år) ska öluffa för första gången sommaren 2006. Landar på Samos i mitten av juni och tänker oss 2 öar + Samos under våra två veckor. Tips på mysiga öar? Är båttrafiken gles/tät i juni? Är det lätt att få boende på plats? Vi är bla sugna på att utforska öarna med moped/vespa, får våra ungdomar (16+15 år) hyra egna mopeder/vespor (det är ju inget de behöver körkort för i Sverige)?
Blev så glad när jag hittade Kalimera på nätet - insåg direkt att vi kan få massor med bra tips här!
SusanneL
På Samos er det blitt ganske strengt med førerkort også for moped/scooter, heldigvis. Man må være 16 år og ha førerkort for moped (evt.bil om man er eldre). Det er det på de aller fleste øyene, og det er bra. Mange store og små ulykker, så man trenger å være ganske voksen for å kjøre.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-02, 10:07
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: moped/vespa med ungdomar

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor
På Samos er det blitt ganske strengt med førerkort også for moped/scooter, heldigvis. Man må være 16 år og ha førerkort for moped (evt.bil om man er eldre). Det er det på de aller fleste øyene, og det er bra. Mange store og små ulykker, så man trenger å være ganske voksen for å kjøre.
Se der ja. Godt at det er noen som vet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-02, 10:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: moped/vespa med ungdomar

Om ni ska ha Samos som bas så MÅSTE ni bara ha några dagar på Patmos! En helt underbar ö, en skön kontrast mot det livligare Samos. Jag rekommenderar också Lipsi, en LITEN ö men så charmig för ett par dagar! Ikaria har jag inte själv varit på men hört mycket gott om så mitt tips är Samos, Patmos, Lipsi och Ikaria.... Jag har f ö aldrig sett så många moped/vespaskadade turister som på Samos! Samos skulle jag hellre utforska med bil om ni är 5 personer...för man hinner inte så mycket med vespa! Däremot de andra öarna är lugnare för vespaåkare! Buss är också ett bra alternativ!

HA en härlig semester!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-02, 10:45
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: moped/vespa med ungdomar

Instämmer i Lissis förslag: Patmos och Lipsi är två härliga öar i kombination med Samos. Fourni är också en mysig ö som är värd ett besök men då måste man kanske välja bort någon annan ö.

Avstånden på Samos är stora och har en tuffare trafikrytm än på Patmos och Lipsi. Eftersom det blir några mil uppträder det ofta en viss träsmak i de bakre regionerna efter ett tag! Satsa på en hyrbil eller lokaltrafiken på Samos. Även om man själv kör försiktigt så vet man ju inte vad medtrafikanterna gör eller vad som dyker upp bakom nästa krök.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-02, 13:54
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: moped/vespa med ungdomar

Citat:
Ursprungligen postat av SusanneL
Vi (=2 vuxna och 3 ungdomar 16, 15, 13 år) ska öluffa för första gången sommaren 2006. Landar på Samos i mitten av juni och tänker oss 2 öar + Samos under våra två veckor. Tips på mysiga öar? Är båttrafiken gles/tät i juni? Är det lätt att få boende på plats? Vi är bla sugna på att utforska öarna med moped/vespa, får våra ungdomar (16+15 år) hyra egna mopeder/vespor (det är ju inget de behöver körkort för i Sverige)?
Blev så glad när jag hittade Kalimera på nätet - insåg direkt att vi kan få massor med bra tips här!
SusanneL
Det er godt mulig det finnes useriøse utleiere på Samos, men de som er skikkelige har både skikkelig forsikring og forlanger førerkort.

Ellers er jo også Agathonisi verd et besøk. Kanskje litt for stille for ungdommer, men Lipsi er absolutt et must. Har vært der to ganger i år og ellers hvert år. Deilig øy.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT