Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-08, 16:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard 39 år sen..

..idag, sen grekerna sa ja till att avskaffa monarkin. Och i Sverige lever vi fortfarande kvar i det förgångna...

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-08, 22:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: 39 år sen..

Jaa, och tänk så mysigt det var på den gamla goa tiden när Lasse Werner o hans sossepolare var i Östtyskland o badade bastu med Hoenecker o flirtade med Stasi och KGB. Sånt är nostalgi på hög nivå.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-09, 06:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 39 år sen..

Ja, du Ricky. Var du har din politiska hemvist, har nog aldrig varit någon hemlighet

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-09, 07:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 39 år sen..

Wolfen, jag var i Aten när det hände. Jag kunde inte så mycket grekiska, men av min man och antydningar bland folk förstod jag att något höll på att hända. Det var ju juntastyre, så man fick inte prata, eller vågade inte prata, fritt, radion spelade bara fosterländsk musik.

Jag jobbade hos en sjukgymnast som hette Spanos, vi var väl en 4-5 anställda där. Den 13 dec var Spanos lite olik sig, i stället för att gå runt på kliniken och klaga på oss stod han bara och tittade ner på gatan och lyssnade på radion. Sen sa han till mig något om Anna-Maria, som jag inte fattade.

När jag kom hem berättade min man att det hade varit ett försök till statskupp- igen- och att Konstantinos inte fått med sig maktens folk utan skyndsamt lämnat Tatoi med okänt antal miljoner.

Sen sades det inte så mycket mer, åtminstone inte till mig, men de flesta tycktes vara nöjda med att bli av med kungligheterna, om det också var det enda som militärjuntan åstadkom som var bra.

Men all bedömning beror som sagt på vilket politiskt synsätt man har...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-09, 08:10
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: 39 år sen..

Tar vi bort Monarkin så kan vi lika gärna rensa ordentligt i det förgångna Sverige!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-09, 12:16
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: 39 år sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Och i Sverige lever vi fortfarande kvar i det förgångna...

/Netwolf
Nä du, wolfen, där har du fel, anser jag. Om du ser dig om i Europa, kan du konstatera att i de tio återstående monarkierna råder demokrati och politisk stabilitet. Hur motsägelsefullt det än kan verka så är monarkin som styrelseskick numera en garant för fortsatt demokratiutveckling. Skälet till det är enkelt; utvecklad demokrati är en förutsättning för dynastiernas överlevnad i Europa av idag. Alltså framträder dess representanter som starka förespråkare för och försvarare av demokratin. Det är stabilitetsskapande och gynnar oss alla. Med detta kortfattande cirkelresonemang som grund är det fullständigt rationellt att vara monarkist idag och inom överblickbar framtid.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-09, 14:07
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: 39 år sen..

Jamen visst är det väl fantastiskt att vi bor i ett land där det finns prinsar och prinsessor som bor i slott.
Fast egentligen så är jag nog en förespråkare för demokrati och religionsfrihet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-09, 16:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 39 år sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Om du ser dig om i Europa, kan du konstatera att i de tio återstående monarkierna råder demokrati och politisk stabilitet.
Ja, må så vara. Men jag hittar lätt tio icke-monarkier till i Europa som inte har problem med vare sig, demokratin eller politisk instabilitet, så det resonemanget köper jag inte.

Jag tycker att vi kan sälja ut vårt kungahus, till den privata marknaden. Det skulle nog bli ett bra tillskott till statskassan.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-09, 17:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 39 år sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Jag tycker att vi kan sälja ut vårt kungahus, till den privata marknaden. Det skulle nog bli ett bra tillskott till statskassan.

/Netwolf
Men jisses människa, tänk på alla stackars journalister på alla skvallerblaskor som skulle bli arbetslösa.....Vad skulle de skriva om då???

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-09, 17:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: 39 år sen..

Att Konstantinos kunde avskedas utan att någon hade något emot det berodde på ett långt missnöje med kungligheters försök att lägga sig i politiken, det är i allafall den bild jag fått mig uppmålad. Om kungligheterna sköter sitt jobb att bara vara skvallerobjekt sitter de säkert...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-09, 18:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: 39 år sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men jisses människa, tänk på alla stackars journalister på alla skvallerblaskor som skulle bli arbetslösa.....Vad skulle de skriva om då???
Lissi
Tvärtom tror jag. De skulle få MER skandaler att skriva om. Tänka bara när en veckoblaska, får exklusiv ensamrätt till hemma-hos-reportage hos nån prinsessa. Knugen ställer upp på sponsrade jaktträffar, med hänt extra reklam på ryggen. Herreminje, vad prästsonen Johan T Lindwall, skulle få att göra!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Att Konstantinos kunde avskedas utan att någon hade något emot det berodde på ett långt missnöje med kungligheters försök att lägga sig i politiken, det är i allafall den bild jag fått mig uppmålad. Om kungligheterna sköter sitt jobb att bara vara skvallerobjekt sitter de säkert...
Ja, det är nog tur att CeGe inte bär sig åt som Gustav V, som la sig i det mesta. Hade nog inte funkat i dagens läge.

/Wolfen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-12-09, 18:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: 39 år sen..

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men jag hittar lätt tio icke-monarkier till i Europa som inte har problem med vare sig, demokratin eller politisk instabilitet, så det resonemanget köper jag inte.
Precis, jag tänkte just skriva något liknande...
En fungerande demokrati har enligt min åsikt inget med om det är monarki eller republik att göra.

/kimmen
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-12-09, 23:32
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: 39 år sen..

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Precis, jag tänkte just skriva något liknande...
En fungerande demokrati har enligt min åsikt inget med om det är monarki eller republik att göra.

/kimmen

Der har du et viktig poeng, kimmen. Likevel har jeg tenkt at monarkiet er en anakronisme, hva skal vi med det?


Den yngre garden i familien (- 40) var sterkt uenig da temaet kom opp under en middag. Nå, etter det siste stortingsvalget, heller jeg noe mer i retning av dem. En blå-blå president?, helst ikke . Av to onder velger man det ....


Men sant skal sies 'vi' e r litt privatisert. I Norge. Prinsessen er privat næringsdrivende, med engleskole og foredragsturneer om overnaturlige fenomen, kreerer smykker for salg til og med. Og kronprinsessen selger sine kreasjoner på bruktmarkedet på nett. Til folket.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT