Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-15, 22:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2009, maj

Som ni kanske märkt är månadsbrevet försenat. Det beror på att jag skrivit det extra långsamt, så att ni som blivit en månad äldre och långsammare också skall hinna med att läsa det.

Månadens högsta temperatur var 30,5˚ och den lägsta 13,6˚. Det var inget regn och därför vattning varje dag av träd och grönsaker. Vattenkostnaden var dock liten, 24 € för tiden 30 september till 31 mars. Detta tyder på en blöt vinter.

Mm-måttet finns inte på Kreta, åtminstone inte bland de praktiskt arbetande. Jag hade upptäckt det, då jag beställt ett svetsarbete. När det på ritningen stod 1568, var Nikos M mycket noga med att sätta en punkt bakom ettan. Men åttan försvann. Jag fick vara med och mäta själv. Värre gick det för Christian, som beställde en trälist av en snickare, för att sätta upp ett skåp. Cadcam-ritningen var i mm-mått, men när Christian skulle hämta listen, såg den ut som en liten trappa. Christian har den kvar som ett minne, men han är glad över att den inte blev 9 m lång. Måttet 900 mm blev nämligen rätt = 90 cm.

Vi har ätit många påskkakor under och efter påsk. Alla kvinnor av klass i byn bakar de speciella påskkakorna – kalesónia – med misitraost (en mjukost gjord på getmjölk). Vi körde Pelagia till staden, för att hon skulle få tag på den bästa misitran. Hon kom hem med flera hinkar ost. Georgos blev inte glad, kunde vi tydligt höra efteråt. Hon hade nämligen betalt 65 € för att göra kakor, som hon bara ger bort och som alla har överflöd av. Vi har fått njuta av dem och Ylva har inte behövt baka under den gångna månaden.

Apropå Ylva, hon berättade för en äldre lantbrukarkvinna, +75, att hon snarkar och väcker sig själv. ”Varför använder Du inte dubbla kuddar?”, sa tant Irene. Resultatet har blivit en betydligt lugnare sömn för mig. Jag har inte kunnat slänga öronpropparna helt, men nu det är inte förrän på morgonen, som ”vedkapen” startar.

Har det hänt att ni gjort bort er ordentligt någon gång? En gång på Cypern, för över 30 år sedan, hade jag blivit bekant med en ung, trevlig tavernaägare. Jag kunde inte grekiska på den tiden, så vi konverserade på engelska. Han presenterade sin far, som såg ut att vara i 50-årsåldern. Längst bort i restaurangen satt en äldre, virkande, svartklädd kvinna och jag sa: ”Är det din farmor som sitter där borta?” ”Nej, det är min mamma!” För några år sedan hade vi varit på ett kombinerat bröllop och barndop (kan kanske kallas brölldop eller barnlop) och jag hade tagit en mängd fotografier. Då vi skulle överlämna resultatet i form av en bränd CD, var brudparet inte hemma, men svägerskan och hennes dotter kunde genast åse resultatet. Då sa jag: ”Är det snart dags för en lillasyster eller bror”? ”Nej”, blev svaret. ”Jag har en sådan här kula, för jag tycker mycket om mat. Men jag ska nog banta.” Mitt senaste klavertramp skedde nyligen. Jag hade haft problem med kopplingen på bilen. Jag kunde inte trampa pedalen i botten och ibland lät det riktigt illa vid växling. Vi körde till vår vanliga reparationsverkstad. Chefen gjorde en snabb koll och sa ”Dra tillbaka mattan, den ligger dubbelt under pedalen!” Ridå! Jag får trösta mig med att rådet i alla fall var gratis. Jag har inte gjort bort mig någon fler gång!

Det är bråda dagar hos grannfamiljen Daskalakis. Sonsonen Georgos skall gifta sig den 5 juli. Han har varit sambo i mer än 5 år. Sådana förhållanden är numera ganska accepterade på Kreta, men den äldsta generationen klagar gärna på de unga. Georgos mamma – Sacharúlla – har ingen fritid alls för närvarande. Det är nämligen brudgummens mamma som skall brodera vackra lakan, örngott och överkast till brudsängen och göra sovrummet vackert. Brudens föräldrar skall i sin tur förbereda utrustningen för vardagsrummet. Undrar just om brudparet själva får fixa åtminstone badrummet?

Vad sägs om att kunna gå i pension efter 25 års arbete? Jannis, 51, boende i byn, är sedan 1 år tillbaka pensionerad från polistjänsten i Ierapetra. Han tycker att han under sina 25 år gjort rätt för sin pension på 1800 € i månaden. När han berättade det inför sin hustru sa hon: ”Att du får så mycket, har du inte berättat för mig.” Den betydligt yngre hustrun är naturligtvis dubbelarbetande och han ständigt ledig.

Under en av våra morgonpromenader blev vi stoppade av en för oss okänd man uppe vid ett stort växthus. ”Vänta några minuter”, sade han. När han återvände hade han med sig 5 kg kålrabbi, som han överlämnade till oss med orden ”Kali dinami” = god styrka. Vi är tydligen igenkända bland annat för våra morgonpromenader. Byborna tycker troligen att det är bra att andra motionerar, bara de själva slipper.

I månadsskifter maj-juni töms flertalet växthus. Det blir för hett att jobba i dem, när temperaturen går upp över 30˚. Det resulterar i att alla människor runt Ierapetra kan frossa i tomater, gurka, paprika, squash och auberginer. Om man inte får från grannar och vänner, är det nog bara att stanna vid ett växthus och förse sig. Grönsakerna ligger i högar utanför.

”Våra” hundvalpar har blivit 8 veckor och är naturligtvis enormt gulliga och charmiga. De har nu förflyttats tillsammans med mamma Piff till grönsakslanden. De skall få lära sig att skrämma bort getter, igelkottar och råttor. Det är hårda bud att vara hund här, men vi försöker göra tillvaron lite bättre för ”våra”.

Inga skidskyttar har siktats på Kreta i år. Vitlöken är upptagen. Huset är nymålat både ut- och invändigt och ett solvärmepaket är monterat. Tack Andreas och Christian!

1½ liter raki kostar 4 € på marknaden.

Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2013-07-15 klockan 22:18.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-16, 07:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2009, maj

Läser med igenkännande leende, Kreta och Kalymnos har mycket gemensamt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-17, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2009, maj

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad sägs om att kunna gå i pension efter 25 års arbete? Jannis, 51, boende i byn, är sedan 1 år tillbaka pensionerad från polistjänsten i Ierapetra. Han tycker att han under sina 25 år gjort rätt för sin pension på 1800 € i månaden.
Jag känner en polis som gick i pension när han var 48 år. Helt otroligt att det kunde vara så förut.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT