Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-14, 12:12
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2007, september

När vi reste hem i juni sa vår granne Georgios: ”Kirio Jannis, när du kommer tillbaka i september, kan du väl ta med dig en extra svenska.” ”Hur gammal ska hon vara då”, frågade jag. ”Ta med en på 60 år, men om du inte hittar någon, kan du ta 2 på 30 i stället. Hon behöver inte kunna grekiska, utan bara hjälpa Pelagia att jobba, för Pelagia börjar bli gammal och trött”. Att den energi som Pelagia utvecklar är enorm, vet alla som sett henne. Trots canceropererat bröst och diabetes hinner hon med allt; make, släkt, vänner och grannar! Men Ylva var den enda jag tog med mig tillbaka!

Det grekerna kallar sommar – kalokairi = bra väder- har i år varit mycket dålig, enligt våra bekanta. Alltför het och utan regn i vårt område, är deras åsikt. Bristen på vatten har gjort att frukt och löv fallit från många träd. Det har inte varit möjligt att vattna så mycket som krävts. 3 perioder med temperaturer på över + 40, har varit mycket värre än de vanliga somrarna. När vår vän Christian i slutet av juni uppmätte + 48, blev hans kommentar: ”Vattnet från kallvattenskranen var så hett, att det inte gick att diska i”! Vattnet leds ju i svarta plastledningar som ligger ovanpå marken. Det dröjer länge innan kallvattnet är framme.

Efter en jobbig natt med försenad ”nedkomst” med Novair, upptäckte vi redan första dagen, att vår promenadväg av grus hade blivit asfalterad. Den skulle nu passa bättre för rullskidåkning än för oss gående. Nu visade det sig emellertid, att pengarna bara hade räckt till c:a 400 m. Men jag anar att tiden börjar hinna ikapp mig. Om ett antal år kan jag åka rullstol eller permobil runt berget.

Jag såg i TV-programmet ”Sex med Victor”, att svenska män har svårt för kroppskontakt med andra män. Det har inte jag och de grekiska männen. När vi på den 1:a promenaden, hälsade på hos kirio Manolis och kiria Nifiko, blev det först kram med kindpussar. Sedan tog Manolis livtag på mig och försökte lyfta mig. Jag kontrade dock snabbt (i grekisk/romersk stil) och kunde lyfta honom i stället. Han är ju trots allt nästan 80 år. Han visade sin glädje över att återse oss och vi kunde konstatera att vi alla var friska.

Andra som var glada att träffa oss, var ”våra” små hundar, Viffen, Piff och Tjorven. Nu får de varje dag klappar och smekningar och inte minst mat. Ytterligare en hund försöker också tigga mat och närhet. Jag kallar honom ”Blötnos” och han springer lös vid en getgård. Med sina långa ben och sitt stora gap är han respektingivande. Jag kan inte fatta, att vi vågat släppa honom inpå livet. Tyvärr försöker han äta maten för ”våra” hundar, så vi får hota honom med smisk också. Som tur är har jag varit lärare! Tänk bara om alla elever varit lika kunskapstörstande som hundarna är hungrande efter vår mat! Men åtskilliga var det, måste jag erkänna!

Det kretensiska samhället är sårbart. Ibland är vi utan vatten en hel förmiddag. De flesta husen har därför en stor behållare på taket, så att inte hushållsarbetet stannar upp. Depån fylls sedan automatiskt på, när vattentillförseln återkommer. I september har det också varit halvdagslånga elavbrott vid upprepade tillfällen. Sand lägger sig i kontakterna för eldistribution. För att undvika korta upprepade överslag, åker elbolaget runt och spolar kontakterna med vatten. Under tiden måste man naturligtvist stänga av strömmen.

Det som är positivt är naturligtvis människornas vänlighet, även mot främlingar. När det är ny vecka (måndag), önskar man varandra ”kali evdomada” = bra vecka och då det är ny månad säger man ”kalo mina” = god månad. Överflöd av sol, värme, frukt och grönsaker tillhör också det positiva. I september är det vindruvstid och då är det frossande i gröna, blå, violetta, små, stora, med eller utan kärnor, egna eller andras druvor som gäller.

Vi hälsade på hos vänner i Ierapetra, i det hem där expolisen Manolis bodde. Han avled för 2 år sedan och nu är det sönerna Jannis och Michalis som”chefar”. Michalis var hemma under vårt besök. Familjen hade just hämtat stora mängder vatten i vår by, vid ett tappställe där vattnet är gratis. Från lastbil till kök började hans mor och syster att släpa backar med 1½ -litersflaskor med vatten, utan ansats till hjälp från Michalis. Han fortsatte suga på sin cigarett. Då kunde inte jag sitta still. Jag vill, som man, klara av de tunga sysslorna. Men här sköter männen sina jobb och kvinnorna det mesta, ibland även arbete utanför hemmet. En annan dag mötte vi Effi på ett café. Hon var utskickad för att köpa cigaretter åt den trötte sonen Manolis. Då kvinnor jobbar hårt blir de starka och orkar ta hand om de gamla trötta gubbarna och även sönerna, som ganska snart blir gubbar.

Det grekiska extravalet gav som huvudsakligt resultat, att småpartierna växte i storlek. Folket är besviket på de två stora partierna, Ny Demokrati och Pasok. Ekonomiska skandaler, korruption och gentjänster till sympatisörer har kantat deras år vid makten. Veckan före valet fylldes torgen i de stora städerna med partianhängare och ledarna eldade massorna. Pasok trodde de hade chansen till seger, eftersom sommarens bränder hade skötts dåligt av regeringspartiet ND. Nu fick man inte gensvar från folket, utan ND kunde stärka sin ställning gentemot Pasok. Det resulterade i att man för närvarande strider inom Pasok, om Georgios Papandreo ska få sitta kvar som partiledare. Han har ju misslyckats i 2 val. Trots att valdeltagande är obligatoriskt i Grekland, är det inte alla som röstar. Nikos, en greknorsk bekant, sa att han låter de åretruntboende grekerna välja. Han nöjer sig med att i timmar diskutera politik med sina vänner varje förmiddag på ”Posten”. I oktober reser han åter till familjen i Norge.

Under månaden har det uppstått ett familjeproblem. Ylva har låtit virknålen vila och börjat fylla i ”mina” sudoku i stället. Det betyder att jag inte får ha mina medtagna urklipp och tidningar i fred. Det finns några sätt att lösa problemet på. Antingen får jag sluta med sudoku och börja virka istället, eller så får jag köpa en bok med extra svåra problem. Den får jag troligen ha i fred, eftersom frugan vill lyckas snabbt. En kompromiss kan vara, att köpa virkgarn och skriva på paketet: ”Till Ylva.”

Temperaturmässigt är allt utmärkt. Ingen natt har varit under + 20. Dagtid är det mellan + 25 och 30. Dock är det ofta nordlig vind, ibland kraftig. Det tillhör besvärligheterna i Egeiska havet och på delar av Kreta.

/ En glad Jannis. Olympiakos vann för första gången en Champion Leaguematch på bortaplan i går.

Senast redigerad av Ylva A den 2013-05-14 klockan 12:22.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-14, 13:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, september

Och nyss vann basket-Olympiakos Europaligan eller nåt, och fotbolls-Olympiakos nåt motsvarande stort. Rött-vitt jubel!

September 2007 är nästan 6 år sen. Politikertjafset har accelererat men står ändå och stampar...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-17, 10:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, september

Jag har skrivit om framgångarna för Olympiakos, på annan tråd. Ett bra tips till er greklandsresenärer är att välja ett favoritlag (oberoende om ni gillar sport eller inte), skaffa en keps, börs eller annat idolmärke och i brist på annat samtalsämne fråga kyparen, vilket favoritlag han har. Det brukar bli trevliga stunder, som ofta slutar med handslag. Löften om högre / billigare pris är bara på skämt. Om hustrun har ett idolmärke på att annat lag, blir ni extra populära.
Obs. Olympiakos är ett bra lag att gilla. Det är oftast det vinnande laget.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-17, 13:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, september

När vi bodde i Aten på sextiotalet höll vi på Panathinaikos. Till läkarcentralen där jag jobbade kom PAO-spelare för diverse åkommor. Gissa vem som har masserat vaderna på Domazos...som gav biljetter till matcher åt oss alla som jobbade på läkarcentralen. Då hade Olympiakos en stjärna som hette Sideris och det var strid mellan fansen om vem som var bäst. Klart att jag höll på Domazos...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT