Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-09, 21:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2007, juni

När vi kom ner till Kreta, hade en av våra vänner nedkommit med en son. Sonen, 6 veckor, hade nyss öppnat sina ögon. Vi kallar honom efter några veckors kontakt för Tjorven. Modern, drygt 1 år gammal och förstföderska, är den hund vi kallar Piff. Tjorven har utvecklats mycket snabbt och kommer rusande som en raket på sina små ben, när vi närmar oss kirio Manolis trädgårdsland i bergen. Som ”man” tar han sig rätten att knuffa undan mamman från matskålen och även mormor Viffen avvaktar sin tur. Ibland fungerar det på samma sätt i människans värld, men mest på Kreta. Hustrun öser upp makens heta portion, låter honom börja, innan hon själv förser sig med avsvalnad mat. Det kan vara en av anledningarna till kvinnornas högre levnadsålder här! Piff och Viffen är bundna till var sitt olivträd, medan Tjorven snabbt springer mellan båda matskålarna. Hundarna är till stor glädje för oss och vi förser dem med mat varje dag, då vi tar vår morgonpromenad. Deras uppgift är, att hindra fritt betande getter att äta upp det som odlas i trädgårdslanden.

Klockan är just nu 19.45 och jag sitter på altanen. Vi har nyss ätit och Ylva har gått in för att ordna efterrätten av frukt. Fåglarna kvittrar (det är mest koltrast), det är +25 och tre kvart kvar till den blå timmen. Vilken vila och avkoppling man kan ha som pensionär! Det är nästan så att man skulle behöva ett jobb, när man kommer hem till Östersund, för att utnyttja lagrad vila! Än så länge har inte cikadorna börjat sin sommarkör. Tror jag! Jag hoppas jag kan höra dem ytterligare några år. Jag är gammal, men inte riktigt stencil än!

En kväll ropade Georgios från sin altan: ”Kom och ta en raki”. Först sa jag, som försiktig svensk, nej! Men som modig grek kunde jag ändra mig. Ylva diskade och jag kunde nu inte lita på, att hon skulle sköta det mesta av vår konversation. Det gick bra att samtala. Jag har dock alltid haft svårt att prata med just Georgios, eftersom han inte har samma språkliga fantasi som hustrun Pelagia har. Som gemensamt intresse har vi fotboll. Vi är båda Olympiakosanhängare. Han gillar också att snacka politik, men jag förstår inte den grekiska! Knappast den svenska heller. Här känner man bara till Olof Palme, som alla beundrar oavsett politisk inriktning. Jag frågade honom om kretensarnas gästfrihet, filoxenía. Hans svar blev: ”Det finns både bra och dåliga människor här. Du som besökare, vet ju inget om gamla bråk och problem. Du får bara se det som är vänlighet”.

Här kommer några uppgifter om kostnader o.d.

Vår kostnad för vatten mellan oktober och april var 7 €. Vattnet är billigare på vintern än under sommaren. Pelagia och Georgios har byggt ett eget vattenmagasin, som fylls upp under vintern och som används för vattning av trädgården under sommaren för att spara pengar.

I affären kostar en burk med tomater dubbelt så mycket som i Sverige. Här används i stället de färska, som förstås är mycket godare.

Det kostar 135 € för en skolelev, som vill tentera av ett eller flera ämnen. Maria gör det nu för tredje gången och lillasyster Irini för första gången. Maria har ett år kvar innan hon kan börja universitetsstudierna och måste då ha engelskan och andra ämnen klara.

En biljett till Champion League- finalen kostade upp till 5000 €.

Tjänar man under 8000 €, behöver man inte deklarera i Grekland.

1 miljon greker av alla 11 miljoner har diabetes.

Det är ett ständigt snack om växthuseffekten! Vá då?! Det jag sett i Östersund, är bara några få, små växthus här och där bland annat på vår tomt. Då skulle ni se här! Det finns 1000-tals växthus, stora som fotbollsplaner, överallt kring Ierapetra och fler och fler blir det! I dem växer tomater, gurka, paprika, meloner, avokado och bananer. Växthuseffekten har varit enorm! Det märks naturligtvis på vädret. Vi har haft molnigt vid flera tillfällen. Det har t.o.m. fallit regndroppar några gånger. Sämst är det vid sydlig vind. Den är het och tar med sig röd jord från Sahara. Då hamnar den röda jorden framför allt på vår bil och gör den svårtvättad. Hustrun säger också, att hon upprepat tvättat fönster, dörrar och utemöbler. Det märker ju inte jag, eftersom jag gör ren bilen.

/ Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2013-05-09 klockan 21:09.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-09, 21:18
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Re: Er man i Ierapetra 2007, juni

Tack för som vanligt goa rapporter!
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-10, 10:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Er man i Ierapetra 2007, juni

Din goda Ylva representerar tydligtvis svensk variant av grekisk husmor. Samma gör jag och tycker att det är skönt att få sköta mitt utan inblandning av mannen...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-10, 13:49
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, juni

Det bästa jag läst på mycket länge!
Underbar njutning, tack!

Paul
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-13, 19:28
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, juni

Ledsen att göra Dig besviken Monica. Visserligen bakar jag och virkar gärna både dukar, gardiner och kläder, men maten sköter maken. Förutom potatisskalning, sallad osv. Jag kör med s.k. handräckning./Ylva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-14, 09:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, juni

Huvudsaken är ju att man är sams om uppdelningen ! Jag är nöjd med min försvenskade version av grek! Men grytskåpet får han hålla sig ifrån.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-14, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2007, juni

Tack igen för trevlig läsning!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT