Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-02, 08:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Cash eller inte?

Kul det här med statistik.

Tänkte på det här med kontanter. Hemma i Sverige, så använder jag aldrig kontanter, men när jag åker utomlands, spå växalr jag resevaluta. Även fast det oftast går att betala med kort nästan överallt. Hur gör ni?

Liten överblick om vilka länder som är närmast det kontantlösa samhället.


En lite rolig episod förresten. Jag sa att jag aldrig använder cash i Sverige, men visst förekommer det. Av en äldre släkting fick jag plötsligt en massa kontanter för en transaktion, som jag lagt ut för. En smula förvirrad stoppade jag in dem i plånboken. Sen glömde jag bort det och gick omkring i flera månader med dessa kontanter i plånboken.

Häromdagen skulle vi äta lunch med jobbet och när jag skulle betala kom jag plötsligt på att jag faktiskt hade cash och halade upp lite sedlar. Killen i kassan gav mig en trött blick och sa "Dö, vi tar inte kontanter här!".
Nästan lite generad mumlade jag ett förlåt och tog fram kortet..

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-02, 08:29
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Cash eller inte?

I Grekland och några andra länder har jag aldrig använt kort, alltid kontanter alltså!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-02, 08:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Cash eller inte?

Det blir allt vanligare att man ska använda kortet i Grekland också. Några problem som bromsar populariteten:

Dåligt rykte! Innan den stora kreditkraschen, tidigt 2000-tal, fick alla märkliga erbjudanden från alla banker om hur bra det var med kreditkort: köp nu och betala om ett år, 72 avbetalningar, visst ska du ha kort! Massor av folk är fortfarande skyldiga efter huvudlösa användanden. Kreditkort blev symbolen för idiotiskt beteende...

Kontantkort är vi däremot piskade att ha, om också inte använda, om vi vill ha pengar från staten typ försäkringskassa, löner och bidrag. Det har pågått en strikt Capital Control, och alla hatar tanken på att staten ska veta hur mycket de har på banken.

Håhåjaja.

Dessutom: större delen av (den äldre) befolkningen har ingen dator eller smartphone att kolla sina konton på. Större delen av befolkningen tycker att det är genant att betala med kort till alla bekanta, typ tandläkare, rörmokare osv, som att man anger dem, vilket man också gör, för skattesmitning.

Ack, den gamla drachmen, den kunde man hantera. Euron har visat sig omöjlig att förstå sig på, hur kan en limpa bröd plötsligt kosta 600 drachmer????

Så ni förstår, det finns mycket kvar innan vi släpper kontanterna, må det vara lömska euro eller nostalgiska drachmer.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-02, 09:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Större delen av befolkningen tycker att det är genant att betala med kort till alla bekanta, typ tandläkare, rörmokare osv, som att man anger dem, vilket man också gör, för skattesmitning..
Haha! Se där. En metod för att få bort svarta pengar. Tvinga alla med affärsrörelser att bara acceptera digitala betalsätt (kort, faktura, onlinebetalning etc.).
Säkert lättare sagt än gjort, men det kan vara en bit på vägen...

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-02, 10:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Cash eller inte?

Netwolf, det pågår, det pågår. Kategorivis har olika yrkesgrupper tvingats skaffa en sån där POS-apparat , som ska vara kopplad till jag vet inte vilket kontrollsystem. Gissa om det är populärt...

För att öka användnigen av kort har man också ett månadsvis lotteri, där man kan vinna 1000 euro lätt som en plätt, varje betalning med kort är en lott...kolla i skatteverkets listor sen om du har vunnit.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-02, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Cash eller inte?

Jag betalar endast kontant när jag köper ägg på torget. Handlaren tar både kort och swish, men om man betalar kontant slipper man köa, det är bara att lägga pengarna (55 kr) på bordet och ta ett flak ägg och gå.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-02, 10:57
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag betalar endast kontant när jag köper ägg på torget. Handlaren tar både kort och swish, men om man betalar kontant slipper man köa, det är bara att lägga pengarna (55 kr) på bordet och ta ett flak ägg och gå.
Men vafasiken, du måste väl ta kvitto? Fast då kostar säkert flaket 69:-
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-02, 17:34
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Cash eller inte?

Om vi håller oss till Grekland, så betalar jag i stort sett allt med kort, utom på torghandeln. Vi brukar ta ut 100 E, som räcker 2 månader.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-03, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Men vafasiken, du måste väl ta kvitto? Fast då kostar säkert flaket 69:-
De frågar om jag vill ha kvitto fast jag bara lägger pengarna på bordet. Det är inte Grekland det här.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-08-03, 13:38
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Cash eller inte?

Hej,

Jag gör i princip som Netwolf. Har knappt aldrig kontanter hemma i Sverige, men kör alltid med kontanter utomlands. Undantaget är givetvis när vi hyr bil ex.vis.

//Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-08-03, 14:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Cash eller inte?

Alltid kontanter! 😎
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-08-03, 14:15
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Alltid kontanter! 😎
Instämmer!
(såvida det inte är ett skräpställe som BARA tar kort, förstås)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-08-03, 18:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Cash eller inte?

I Sverige är det 100% kortköp som gäller för mig, även för småköp. I de enstaka fall där kort inte funkar så är alternativet swish. Om inte det heller funkar får jag oftast avstå köp eftersom jag i stort sett aldrig har kontanter på mig. Kanonbra koll på vart pengarna tar vägen eftersom allt syns på kontot.

Utomlands (mest Grekland o Spanien) kör jag med kort i butiker, biljettkontor mm, men på tavernorna blir det cash.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-08-03, 20:20
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Cash eller inte?

Hemma nästan 100% kort, utomlands nästan 100% kontant. Jag litar helt enkelt inte på kortläsare på tavernor, butiker, biljettkontor, etc. Kort och kontant förvarar jag aldrig tillsammans och på samma ställe.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-08-03, 20:25
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Cash eller inte?

Samma för oss kort hemma ..kontanter i Grekland.Har hemma har jag ett 10 mynt i plånboken så att inte hundar ska pissa på mig..nej inte så,,för att kunna låsa in saker i skåpet på min ryggrehab.

Senast redigerad av Athanasia den 2018-08-03 klockan 20:29. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-08-03, 20:27
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Cash eller inte?

Alltid kontant i Grekland.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-08-03, 20:46
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Cash eller inte?

Kort hemma,kontanter i Grekland.
Nu har jag beställt euro åt våra ungdomar få se hur det tas emot.
Ska bli spännande och höra.

Pia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-08-03, 21:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Cash eller inte?

...... och varje gång som jag åker hem från en utlandsresa så ser jag till att ha en lagom drös euro med mig hem att använda som startkapital första dygnet på nästa resa. På så sätt klarar jag mig tills jag kan göra kontantuttag på plats där nera och slipper att göda Forex med deras växlingskurser före nästa resa.

Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-08-03, 22:04
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...... och varje gång som jag åker hem från en utlandsresa så ser jag till att ha en lagom drös euro med mig hem att använda som startkapital första dygnet på nästa resa. På så sätt klarar jag mig tills jag kan göra kontantuttag på plats där nera och slipper att göda Forex med deras växlingskurser före nästa resa. Masse
Jag har exakt samma strategi, kommer alltid hem med 200-400 € som används i början av nästa resan. Plus lite mynt i portmonnän.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-08-03, 22:49
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...... och varje gång som jag åker hem från en utlandsresa så ser jag till att ha en lagom drös euro med mig hem att använda som startkapital första dygnet på nästa resa. På så sätt klarar jag mig tills jag kan göra kontantuttag på plats där nera och slipper att göda Forex med deras växlingskurser före nästa resa.

Masse
Ja, har man inte 100 - 200 € hemma så blir man nästan nervös 😀
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT