Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-04-18, 10:42
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Söndag 18 April. Paleochora

Oj, oj Arne! Men du verkar ha bättre tur än jag. När vi lämnade Oves Hörna , Chora Sfakion, i höstas, snubblade jag och föll handlöst! Slutade med fem frakturer i höger hand, gips åtta veckor och sjukgymnastik/arbetsterapi som precis har avslutats😀 Om några veckor ska vi dit igen😀😀😀 Ha det fortsatt bra! LenaPG och Nisse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-04-18, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Söndag 18 April. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg Visa inlägg
När vi lämnade Oves Hörna , Chora Sfakion, i höstas, snubblade jag och föll handlöst! Slutade med fem frakturer i höger hand, gips åtta veckor och sjukgymnastik/arbetsterapi som precis har avslutats.
Oj, det var en lång rehab! Bra att du är så pass frisk att ni kan åka tillbaka.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-04-18, 12:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Såg att även Peloponessos har runt samma rader.
... det blir det väl ändring på när jag kommer
Denna resa VILL jag faktiskt ha fint vandringsväder med sol och inte regn...Men grekiska vädergudar gillar INTE MIG.

Lissi
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-04-18, 15:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
... det blir det väl ändring på när jag kommer
Denna resa VILL jag faktiskt ha fint vandringsväder med sol och inte regn...
Men grekiska vädergudar gillar INTE MIG.

Lissi
Jeg h å p e r de kan gjøre et unntak denne ferien, Lissi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-04-18, 16:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Arne og Birgitta NYT både det deilige været
- og de deilige stedene dere har på "programmet" denne ferien

Hils gjerne alle kjente på Haris fra oss - vi "teller ned", men må vente lenge før vi er der, 194 dager ...

Så BRA at dere og syntes Alena i Chania var velutstyrt og "mye for pengene"!
Vi bodde der et par dager i des -15, har allerede booket på nytt til høsten
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-04-18, 17:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Kari och Arne, vi har bringat er hälsning till Haris och Flora samt alla hundarna från er. De hälsar så varmt tillbaka och öskar er varmt välkomna åter.
Arne och Birgitta
Svara med citat
  #47  
Gammal 2016-04-18, 17:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
... det blir det väl ändring på när jag kommer
Denna resa VILL jag faktiskt ha fint vandringsväder med sol och inte regn...Men grekiska vädergudar gillar INTE MIG.

Lissi
Jag känner på mig att du kommer att få fint väder nu i maj. Vädergudarna kommer att vara på din sida!

/ Anne
Svara med citat
  #48  
Gammal 2016-04-18, 18:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Kari och Arne, vi har bringat er hälsning till Haris och Flora samt alla hundarna från er. De hälsar så varmt tillbaka och öskar er varmt välkomna åter.
Arne och Birgitta
Tusen takk
Svara med citat
  #49  
Gammal 2016-04-19, 04:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Kari, det var din "reklam" på forumet som gjorde att vi valde Alena Apartments! Och det ångrar vi verkligen inte. Trevlig ägare och en jättestudio till priset av en tredjedel av vad det hade kostat att ta in på grannhotellet Samaria. En minut att gå till busstationen tidigt på morgonen.
Kan verkligen rekommenderas för alla som vill bo nära busstationen till exempel när man ska ta bussen till flygplatsen nästa morgon.

Birgitta.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2016-04-19, 07:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 19 April. Paleochora

Tisdag 19 April. Paleochora.

Nu vid sjutiden kom kustfärjan Samaria ångandes från Gavdos där hon mera troligt legat för ankar under natten.
Samma oförskämt vackra väder även idag med sol och 23 grader redan.

Efter förmiddagssittningen under gårdagen på W.E där vi träffade Jörg med fru samt Paul, fick det sedan bli en skön siestavila.

Efter siestavilan var det så dags att gå ut att spisa middag på Odyssevs Taverna vid strandpromenaden. Tavernan med den vedeldade pizzaugnen och de gudomligt goda pizzorna. Vi valde att dela på en pizza ”Diabolo”. Stark så det slår gnistor om den, men vanvettigt god.

Notan landade på tio Euro inklusive ett krus vitt. Så vandrade vi hemåt till Haris att umgås med övriga gäster på W.E tills det var dags för tidig nattning. Echaterina erbjöd oss en biltur med hennes lilla bil upp till byarna i bergen samt att göra ett besök hemma hos Jörg och hans fru. Vi tackade genast ja och nu idag klockan nio ska Echaterina plocka upp oss här på Haris.

Vi talade under gårdagen med Jörgs Fru, Susanna, om att kalimeravänner ej fått svar på förfrågan om bilhyra på Notos. Susanna föreslog att den hyrintresserade skulle kontakta firman via telefon. Numret finnes att hitta på Notos hemsida. Susanna finns på kontoret var dag mellan klockan nio och två.

Lite bilder från Lördag, Söndag och Måndagen ligga nu så strax inne i galleriet under ”Tisdag 19 April”

Just nu puttrar Samaria ut från hamnkajen här, på sin färd längs kusten.


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #51  
Gammal 2016-04-19, 08:51
Ebbas avatar
Ebba Ebba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 55
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Tack snälla ni för er förfrågan till Susanna Jag ska ringa till henne under dagen.
Sett bilder från ert Haris idag på kreta/sverige som jag just har upptäckt. Ni ser ut att ha det underbart. Ha så trevligt på er utflykt idag.
Hälsningar Ebba
Svara med citat
  #52  
Gammal 2016-04-19, 11:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Kari, det var din "reklam" på forumet som gjorde att vi valde Alena Apartments! Och det ångrar vi verkligen inte. Trevlig ägare och en jättestudio till priset av en tredjedel av vad det hade kostat att ta in på grannhotellet Samaria. En minut att gå till busstationen tidigt på morgonen.
Kan verkligen rekommenderas för alla som vill bo nära busstationen till exempel när man ska ta bussen till flygplatsen nästa morgon.

Birgitta.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2016-04-19, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Tisdag 19 April. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Janne, vi har bokat 2 nätter i Anopolis.Det tar väl 2 dygn för Arne att gå upp till Aradenabron.
Det är cirka 4 km dit, och det fixar Arne enkelt. Han kan lifta, och har han tur får han åka med över bron.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Tavernan med den vedeldade pizzaugnen och de gudomligt goda pizzorna. Vi valde att dela på en pizza ”Diabolo”. Stark så det slår gnistor om den, men vanvettigt god.
Det låter så gott!

Hoppas att ni hade en trevlig dag i bergen.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2016-04-19, 15:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Idag var vi hos Susanna och Jörg (Radio Kreta) i Grammeno (tror jag det heter).
Ett stort Johannesträd stod i trädgården. Och på altanbordet låg massor med torkade johannesbröd. Otroligt gott!






Jag tog med mig hem ett par stycken.

Birgitta.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2016-04-19, 15:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Till Grammeno och lite längre vandrade jag från Paleochora...en bit på väg om man svängde av från vägen t h så fanns en trädgård med fina skulpturer... fast asfaltsvägen t o r var rätt tråkig trots några badstopp.

Lissi
Svara med citat
  #56  
Gammal 2016-04-20, 08:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Onsdag 20 April. Paleochora

Onsdag 20 April. Paleochora.

Soldis samt havsbris inleder denna dag. Termometern på vår altan visa på 22 grader klockan sju.

Gårdagens resa med Echaterine bort till Jörgs hyrhus blev lyckad. På hustomten huserade tre hundar samt tvenne kattor. Utsikten var milsvid över havet. Jörg och hans fru hyr huset för femhundra Euro per månad, och då ingår såväl el som ved, vatten och sophämtning. Mellan skål och vägg meddelade Jörg att även vin ingår enär husägaren är vinbonde.

Lägg till detta ett femtontal höns med tillhörande tupp som var morgon levererar ett tiotal ägg till glädje för Jörg med fru samt de närmaste grannarna.

Åter hemåt vid tvåtiden att vila siesta. Efter siestan gick vi upp till W.E att spisa middag. Vi hade via Echaterine beställt varsin portion av husets hamburgare. De är så kryddigt goda. Tidig nattning.

Nu vid niotiden har diset lättat och solens livgivande värme kommit åter.
Under dagen ska Arne spatsera ner till byn att plundra bankomaten inför morgondagens avresa till Agia Roumeli. Några bankomater stå icke att skåda vare sig på Agia Roumeli eller Loutro, så det är bra att vara stadd i kontantkassa. Lite förnödenheter skola ävenså inhandlas.

Bilder från gårdagens utflykt ligga strax inne i galleriet under ”Onsdag 20 April”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #57  
Gammal 2016-04-20, 09:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Onsdag 20 April. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jörg och hans fru hyr huset för femhundra Euro per månad, och då ingår såväl el som ved, vatten och sophämtning. Mellan skål och vägg meddelade Jörg att även vin ingår enär husägaren är vinbonde.
Otroligt billig hyra! Vad har de växthuset till som fanns på bild?
Svara med citat
  #58  
Gammal 2016-04-20, 10:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Undrar lite hur johannesbrödträdets frukt smakade? Går det att beskriva på något sätt? Man gör ju carobmjöl av den och det lär man kunna använda som ersättning för kakao. Själv har jag inte smakat det.....ännu.

Tack för rapport och bilder!

/ Anne
Svara med citat
  #59  
Gammal 2016-04-20, 11:28
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Vad härligt att få följa ert resande igen! Och kul nu när vi också varit i Paleochora att kunna föreställa sig allt ni tar er för och äter Pizzorna var underbara på Odyssevs.

Hälsa från oss andra Umeåbor på Haris!

Bea
Svara med citat
  #60  
Gammal 2016-04-20, 14:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Aprilresa till södra Kreta 2016

Torkad Johannesbröd är lite sött, som fikon, men mycket mer torkat. Sen finns det stora frön i frukten och dem spottar man ut.
Det kan vara ett alternativ till vindtorkat renkött när man åker en färjetur. Men jag måste ju säga att mitt torkade renkött är många strån vassare. Men kanske nyttigare,,,,,

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT