Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-03-09, 10:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Har sett att vår veckas dokumenterade måltider, på Kreta/Sverige sidan på FB, nu efterföljs av era Skönt att ha med egen fotograf när man äter
Ha det fortsatt gott och njut av Chania!
Snart kommer vi igen


// Malin
Det var en trevlig sida på FB, så tack för tips!

/ Anne
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-03-09, 10:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Arne och Birgitta, ni verkar verkligen ha tur med vädret. Men när jag kollar Forecas prognos så ser det ut som nästa vecka skulle vara ostadigare. Så kanske regnet kommer då.

Kunde inte låta bli att kolla ert boende på nätet och det verkar riktigt intressant. Att bo i gränderna har ju sin egen charm.

Ha det fortsatt fint!

/ Anne
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-03-09, 10:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Vilka soliga härliga bilder, man blir alldeles sjuk!

Fin katt också, och fint att den får smörja kråset <3

Jag kikade på hotellets web, ser ut att vara ett jättefint ställe!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-03-09, 11:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Onsdag 9 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det ligger på den andra sidan av gamla stan.... Snett bakom kyrkan i en gränd som kommer ut på "knivgatan". Hoppas du förstår
Jag förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under "Onsdag 9 Mars"
Vilken fin gränd ni bor i!

Märkte ni av jordbävningarna i morse?
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-03-10, 09:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Vi märkte inte av någon jordbävning i Chania igår morse. Så några hattar behövde vi inte hålla i!

Radio Kreta (Jörg i Paleochora) meddelade att det har varit cirka 20 små jordbävningar runt Paleochora dom senaste 2 dygnen, dock som värst 3,7. Ingen har blivit skadade.

Vi har funderingar på att ta bussen dit över lördag-söndag. Då är det karnival/festival i 3 dagar (likaså i Rethymno), men vi får nog göra ett övervägande om det.

Birgitta.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-03-10, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi märkte inte av någon jordbävning i Chania igår morse.
Vad bra!

Det var två mindre skalv sydväst om Paleochora idag.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2016-03-10, 10:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Vårt hotell Hanim Lounge ligger ”mitt i smeten”. Om man ser det från den positiva sidan.
Här är lugnt, utan biltrafik. Runt omkring oss har vi massor av tavernor. To Steki ligger i huset bredvid hotellet. Black Rooster, cafe och bar, ligger snett mitt emot. Sen har vi Röda Cykeln och Vranas. Går vi nedåt ett par hundra meter kommer vi till gamla hamnen, Kyrkan och torget finns alldeles intill oss. Går vi ett par hundra meter åt ett annat håll fastnar vi i saluhallen.

Vår studio, Lunicera, är det största av de 6 rum som finns på Hanim Lounge. En fin bred trappa upp med endast 13 trappsteg. Här finns bäddar för 4 personer. Rummet är större än vårt vardagsrum hemma. Toaletten med jättefin med duschkarbin är i storlek vår friggebod på skäret och har dörrar från två håll. Personalen, ja det är bara en åt gången, är så trevliga och snälla.

Den svarta katten kommer balanserande på balkongen var morgon. Grannens jättestora, gamla hund ligger utanför vår port. Vi får kliva över honom varje förmiddag när vi går ut. Han rör sig inte, utan ligger bara där helt slött.

På något sätt känner man sig riktigt hemma här och trivs något så förträffligt

Birgitta, som sitter och väntar på att Arne ska komma från Krigsmuseet.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2016-03-10, 12:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 10 Mars. Chania

Torsdag 10 Mars . Chania.

Återigen en vacker morgon här i Chania. Dock har vinden tilltagit lite.

Efter vederbörlig frukostsittning på vår fina balkong stegade Arne ut vid tiotiden att först besöka Distriktsåklagarens kansli. Receptionisten tog emot samt hänvisade Arne till kammarens registrator, som visade sig vara en parant kvinna i ålder runt de femtio.

Diariet var datoriserat och registratorn fann snabbt ärendenumret. Så drogs det fram en stor hurts med statligt tråkiga grå hängmappar. Rätt mapp hittades samt satte vi oss ned vid skrivbordet.

Efter att Arne hade besökt poliskontoret i Paleochora att anmäla jaktbrott hade polischefen några dagar därefter kallat marodören till förhör. Marodören hade vidgått de faktiska omständigheterna och undertecknat förhörsprotokollet. Samma protokoll hade några dagar senare inkommit till Distriktsåklagarens kansli.

Åklagaren hade med domarens goda minne utfärdat ett bötesföreläggande om 800 € för jaktbrott. Därtill hade marodören drabbats av en varning i vapenlicensregistret. Domen hade vunnit laga kraft den 17 Februari, och bötesbeloppet var redan inbetalt till statskassan.
En mycket nöjd Arne tackade för sig och lämnade distriktsåklagarens kansli.

Så vandrade Arne upp till frihetsparken att finna WW2-muséet. Efter visst hirrande fann han den gula byggnaden med museet. Inträdet kostade 2 € och Arne var den ende besökaren denna förmiddag.

En sällsamt ambitiös museiintendent kom genast fram att hälsa, samt erbjöd sig kostnadsfritt guida Arne runt i samlingarna. Vi två gingo runt i salarna och beskådade de dammiga samlingarna under en dryg timmes tid.

Arne vandrade vid tolvtiden hemåt till hotellet att plocka upp Birgitta för den korta promenaden till Mariannes Taverna, den med Roof Garden.
Här sitta vi nu med ett krus vitt samt mezes att skriva dagsrapporten.

Vi har i afton stämt träff med ytterligare en gammal bekant att spisa middag tillsammans på Taverna Steki.

Vid lunchtid igår träffade vi Marianne på Saluhallen att språkas vid samt överlämna tvenne förpackningar Leksands knäckebröd.

Gårdagens afton tillbringade vi tillsammans med Paul och Lisbeth på Taverna Steki.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Torsdag 10 Mars”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #49  
Gammal 2016-03-10, 14:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Torsdag 10 Mars. Chania

800 €? Och redan betalt? Det låter nästan otroligt. Men de kan ju knappast ljuga för dig om de läser ur offentliga papper. Jag som var helt inne på Birgittas teori om de nyslaktade lammen.

Så katten tar sig upp på andra våningen? Jag undrade över det när jag såg bilderna men tänkte att det var ute på bottenvåningen ni matade den.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2016-03-10, 15:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Torsdag 10 Mars. Second opinion

Jodå, registratorn läste ur offentliga dokument. Det stämmer alltså. Arne blev erbjuden att mot avgift å 30 Cent per sida erhålla en kopia av domen, men han avböjde enär texten var på grekiska,,,

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #51  
Gammal 2016-03-10, 16:05
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Så kul att återigen få följa er här på Kalimera. Efter att ha tittat på era foton från saluhallen blev jag så hungrig, så jag nu måste laga middag omedelbums.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2016-03-11, 09:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 11 Mars. Chania

Fredag 11 Mars. Chania.

Lite kyligt ute denna morgon, dock inget regn. Under gårdagen visade vädersajten YR.NO att det skulle vara mulet och risk för regn samt 15 grader. Likväl var det strålande sol och 22 grader ute. Alla skola nog taga dessa vädertjänster med en handfull salt.

Efter besöket hos Maria på Roof Garden gick vi hem att vila siesta.

Vid pass 16.30 hade vi stämt möte med Stefan på Tavernan här nästgårds. Stefan lever och verkar här i Chania.
Vi studerade menyn. Birgitta valde en tallrik med goda nystekta kryddiga köttfärsbiffar medan Arne och Stefan tog kvällens special, Pork steak from the owen. Ett literkrus vitt därtill.

Maten smakade så rent förträffligt, och notan stannade på 38 € för oss tre. Arne tog hela notan. Den obligatoriska terrinen med flygfotogen samt ett fat med syltad pumpa anlände.

Vid åttatiden gick vi de få stegen hem till vårt Hotel. Just utanför ytterdörren låg den gamla hunden, en gatukorsning ,tillsammans med vår kolsvarta studiokatt. De hade det gott och vänslades. Birgitta tog ett par bilder att lägga in på sin facebooksida.

Nu vid lunchtid ska vi gå upp till saluhallen att intaga varsitt glas Ouzo med en mezetallrik. Så ska vi besöka Supermarket just utanför saluhallen att viktualier inhandla
innan vi går att taga siestavila.

I kväll ska vi ta en taxi upp till Kato Doratso att träffa Anita och eventuellt även Kicki. Vi ska till Anita överlämna en knippe Marabou chokladkakor i olika smaker. Kicki ska få trenne kaviartuber av Coops fabrikat.

Nu öppnar tavernan där uppe först vid sjutiden, så det får bli en med våra mått mätt sen middag, men det får vi ta.

Vi fick information från receptionisten att Karnevaler pågår nu under helgen i såväl Rethymno som Paleochora och Chania. Vi lutar åt att stanna här i Chania att beskåda festligheterna.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Fredag 11 Mars”

Denna morgon noterade vi att vi fått en ny katt att traktera. Ryktet har uppenbarligen gått bland grändens kattor. En grå äldre katt anlände att hungrigt draga i sig en burk tonfisk i olja. Den svarta katten fick även den sig ett fat firre.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #53  
Gammal 2016-03-11, 09:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Fredag 11 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Denna morgon noterade vi att vi fått en ny katt att traktera. Ryktet har uppenbarligen gått bland grändens kattor. En grå äldre katt anlände att hungrigt draga i sig en burk tonfisk i olja. Den svarta katten fick även den sig ett fat firre.
Ni är verkligen populär hos katterna.

Intressant att igår att läsa att Arnes anmälan mot hägermördaren gick igenom hela vägen, att han trots allt fick ett straff. Det hade jag inte trott. Heja Arne!

Dagens bilder från hamnen i Chania är fascinerande. Så lite folk!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2016-03-11, 09:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016



Dessa två varelser låg utanför vår trappa igår kväll.
Katten slickade hunden på tassarna och hunden slickade katten på halsen.
vi stod ett bra tag och tittade . Dom var bara sååå fina mot varandra.

Birgitta
Svara med citat
  #55  
Gammal 2016-03-11, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Dom var bara sååå fina mot varandra.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2016-03-11, 11:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Torsdag 10 Mars. Second opinion

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jodå, registratorn läste ur offentliga dokument. Det stämmer alltså. Arne blev erbjuden att mot avgift å 30 Cent per sida erhålla en kopia av domen, men han avböjde enär texten var på grekiska,,,
Haha, google translate

Men då låter det ju så att det stämmer. Himla bra att du anmälde!

Vilken fin bild med hunden och katten. Jycken kanske också vill ha tonfisk? Fast isåfall skulle nog vänskapen få ett hastigt slut, från kattens sida

Roligt att se lite miljö på bilderna!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2016-03-11, 14:55
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Jättekul med karneval! När vi var där för fyra år sen gick tåget förbi Saluhallen. Vi parkerade oss på ett kafé en trappa upp, mitt emot saluhallen, och hade första parkett!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2016-03-11, 18:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ja, tänk ändå att det blev fällande dom för hägermördaren. Vem hade trott det?

I Sverige hade han nog släppts i brist på bevis, eller också hade dom lagt med utredningen direkt pga resursbrist.

/Netwolf
Svara med citat
  #59  
Gammal 2016-03-11, 21:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ärligt svar vill jag ha av er....Jag tycker lite synd om jägaren.... 800 euro är mycket för en grek....och hade det varit längre bort från byn hade det varit tillåtet om jag fattat rätt....???? Nu kanske allt blev rätt enligt paragraferna, men jag får nog ta skämsmössan på, som turist och gäst I landet hade jag nog inte anmält

Arne, går Du säker nu för jägaren???

Lissi - som kanske har helt fel????
Svara med citat
  #60  
Gammal 2016-03-11, 22:58
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ärligt svar vill jag ha av er....Jag tycker lite synd om jägaren.... 800 euro är mycket för en grek....och hade det varit längre bort från byn hade det varit tillåtet om jag fattat rätt....???? Nu kanske allt blev rätt enligt paragraferna, men jag får nog ta skämsmössan på, som turist och gäst I landet hade jag nog inte anmält

Arne, går Du säker nu för jägaren???

Lissi - som kanske har helt fel????
Du har inte helt fel Lissi !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT