Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2018-11-04, 13:41
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Cash eller inte?

Jag lärde mig något nytt i veckan på Teneriffa som jag borde känna till.


Men det kan ju vara bra att påtala det för alla..


Tar man ut pengar i automater som inte är knutna/tillhör en bank så är det dyrare om automaten tillhör ett företag som har gjort affärsidé av bankomater.
ATM hör väl till dessa?


...Skulle skriva att man kan öppna ett konto i utländsk bank men så kom jag på att det inte är den bästa lösningen pga årsavgiften.
Har man behov av ett konto i utländsk bank så tar man ju såklart även ut resevalutan den vägen för att komma bort från avgiften.


Skulle inte förvåna mig om det finns eller kommer en EU-bank med tillhörande kort där man kan ta ut euro var som helst utan kostnad men till en låg årsavgift och kontot inte är knutet mot ett visst land utan mot eurozonen.

Senast redigerad av ricky den 2018-11-04 klockan 13:55.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2018-11-04, 14:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Tar man ut pengar i automater som inte är knutna/tillhör en bank så är det dyrare om automaten tillhör ett företag som har gjort affärsidé av bankomater.
ATM hör väl till dessa?
ATM står för bankomat, så det är ingen kedja som heter så. Dock är de lätt att tro det när man ser Euronets bankomater, för där står det ATM med stora bokstäver. De finns snart överallt, till och med i små souveniraffärer.

Svara med citat
  #43  
Gammal 2018-11-04, 15:47
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
...Skulle skriva att man kan öppna ett konto i utländsk bank men så kom jag på att det inte är den bästa lösningen pga årsavgiften.
Jag tror inte man får öppna ett konto i utländsk bank om man inte har fast adress i landet. Och då menar jag att öppna ett bankkonto i en grekisk bank i Grekland. Jag försökte i våras, både på Samothraki och Thasos. Det gick inte, nya EU-direktiv sedan 2016 (eller 2017). Detta för att undvika penningtvätt, finansiering av internationell terrorism, o s v. Det går inte ens att kliva in på ett bankkontor och be att få växla en 100€-lapp i t ex två 50€-lappar. Man måste sätta in hundringen på sitt bankkonto och sedan går till bankautomaten och plocka ut hundringen, förhoppningsvis i mindre valörer.

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Skulle inte förvåna mig om det finns eller kommer en EU-bank med tillhörande kort där man kan ta ut euro var som helst utan kostnad men till en låg årsavgift och kontot inte är knutet mot ett visst land utan mot eurozonen.
Menar du någon form av "statlig EU-bank"? I så fall tror jag inte på, det skulle vara som att skapa ett konto på Riksbanken. Och det är inte möjligt.

Angående Euronet, jag tycker det blir sämre kurs med Euronet även om jag inte väljer att göra en "convertion" till SEK. Sedan ett år tillbaka tar jag ut pengar bara på Alpha Bank.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2018-11-09, 12:39
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Cash eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
ATM står för bankomat, så det är ingen kedja som heter så. Dock är de lätt att tro det när man ser Euronets bankomater, för där står det ATM med stora bokstäver. De finns snart överallt, till och med i små souveniraffärer.
Man lär sig hela tiden


Det jag menar är att det är billigare i en banks automat än i en som inte tillhör en bank.


Tog ut 2 gånger 500€ samma dag nästförra greklandstrippen och ville testa två olika automater och den senare som tillhörde en bank blev ca 300kr billigare vill jag minnas?


Jag gjorde då inte kopplingen om det var bankautomat eller icke, men fick det förklarat för mig nyligen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT