Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-11-03, 22:30
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Färja från Ancona

Hur brukar ni göra/resa på bästa ekonomiska sätt ? Biljetten kostar 2000:- inkl bil o hytt 2500:-
Finns det något bättre alternativ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-11-04, 01:20
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Färja från Ancona

Hej
Jag reser varje år mellan Ancona och Igoumenitsa/Patra. Du vet att det finns två rederier Minoan Line och Anek Line/Superfast. Jag reser i enkelhytt + bil. Kostar ca €300. Det är samma pris för biljetten oavsett om du lämna färjan i Igoumenitsa eller Patra. Har du valt Patra när du köper biljetten måste du naturligvis meddela när du checkar in i Ancona att du vill lämna i Igoumenitsa.
Incheckningen i Ancona ligger lite före du kommer fram till färjan. Bra skyltning!
Alternativ till Ancona är Venedig/Fusina (Terminalen i Fusina ligger söder om Venedig). Två andra alternativ är Brindisi eller Bari. Bari ligger minst 4,5timmar söder om Ancona.

Brindisi ännu längre bort och i mitt tycke sämre färjor.


Ska du kombinera med en inrikes färjelinje bör du kolla om det finns rabatter för bilen på inrikesrutten. Det gör du genom att ringa bokningscentralen för inrikesrederiet. Biljetter med bilrabatt kan ibland inte köpas på nätet.
Åker du Anek/Superfast på båda rutterna eller Minoan på båda rutterna kan du boka båda biljetterna samtidigt.



Har du inte åkt färja med bil tidigare i Grekland kan du tänka på följande.
Se till att det bagage du ska använd på färjan är lätt tillgängligt. När du har parkerat på bildäck finns inte mycket tid eller plats att krångla med bagage. Bilarna packas iblad som sillar och det gäller att komma ut snabbt för att inte försena parkeringen av nästa bil.
När du så småningom ska lämna färjan ska du inte bli förvånad när någon eller några av dina medpassagerare börja flytta sina bilar medan båten fortfarande lägger till för att få en bättre position när det blir dags att köra av. Personalen som hjälpe dig parkera kommer att assistera dig med att komma av.



Har du fler frågor får du gärna skicka ett privat meddelande till mig. Jag har fler svar om du har fler frågor. Jag har rest mellan Italen och Grekland 2 gånger per år de senaste 10 åren.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-11-04, 08:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Färja från Ancona

Claes, finns det fortfarande Campers Deck? Vi hade VW-buss och kunde sova i den, tillgång till dusch och el på samma plan. Många husbilar och lite "semesternharbörjat-stämning".
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-11-04, 20:02
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Färja från Ancona

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Hej
Jag reser varje år mellan Ancona och Igoumenitsa/Patra. Du vet att det finns två rederier Minoan Line och Anek Line/Superfast. Jag reser i enkelhytt + bil. Kostar ca €300. Det är samma pris för biljetten oavsett om du lämna färjan i Igoumenitsa eller Patra. Har du valt Patra när du köper biljetten måste du naturligvis meddela när du checkar in i Ancona att du vill lämna i Igoumenitsa.
Incheckningen i Ancona ligger lite före du kommer fram till färjan. Bra skyltning!
Alternativ till Ancona är Venedig/Fusina (Terminalen i Fusina ligger söder om Venedig). Två andra alternativ är Brindisi eller Bari. Bari ligger minst 4,5timmar söder om Ancona.

Brindisi ännu längre bort och i mitt tycke sämre färjor.


Ska du kombinera med en inrikes färjelinje bör du kolla om det finns rabatter för bilen på inrikesrutten. Det gör du genom att ringa bokningscentralen för inrikesrederiet. Biljetter med bilrabatt kan ibland inte köpas på nätet.
Åker du Anek/Superfast på båda rutterna eller Minoan på båda rutterna kan du boka båda biljetterna samtidigt.



Har du inte åkt färja med bil tidigare i Grekland kan du tänka på följande.
Se till att det bagage du ska använd på färjan är lätt tillgängligt. När du har parkerat på bildäck finns inte mycket tid eller plats att krångla med bagage. Bilarna packas iblad som sillar och det gäller att komma ut snabbt för att inte försena parkeringen av nästa bil.
När du så småningom ska lämna färjan ska du inte bli förvånad när någon eller några av dina medpassagerare börja flytta sina bilar medan båten fortfarande lägger till för att få en bättre position när det blir dags att köra av. Personalen som hjälpe dig parkera kommer att assistera dig med att komma av.



Har du fler frågor får du gärna skicka ett privat meddelande till mig. Jag har fler svar om du har fler frågor. Jag har rest mellan Italen och Grekland 2 gånger per år de senaste 10 åren.
Åkte från Venedig till Patras för några år sedan, vilket tog 33 Tim. Så färja har jag upplevt så det räcker. Dessutom reste jag själv med min mc bland alla lastbilschaufförer.
Denna gång blir det med bil och hustru, bara det mycket bättre. Vi planerar en vecka i Toscana, "i Ernst fotspår" så vi kanske väljer Brindisi o klarar oss utan hytt. Vi ska inte åka förrän i september när vi kan uppleva lite vin i Toscana. Men jag hör gärna av mig närmare med mina frågor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT