Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-08, 19:07
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Uppfinningsrikedom...

... saknar jag inte!
Jag har fått en strålande idé! Den kom i natt när jag drömde om Kreta och jag var ute med kameran, sittandes i rullen och plåtade, långt uppe i bergen. Då slog det mig när jag hade vaknat! Detta måste gå att genomföra!

Kan inte någon av de stora researrangörerna anlita mig och skicka ut mig i den grekiska övärlden för att testa tillgängligheten för funktionshindrade? De fixar resan dit och hem och boende på plats enligt deras val och premisser och jag står för egen mat och fickpengar. Jag kan vara borta i princip hur länge som helst och jag har en kabinväska på hjul som är kopplingsbar till rullstolen. Jag har kamera för fotografering, men skulle behöva låna en som det även går att filma i HD med. Sedan kan jag dokumentera och filma hur det verkligen ser ut och fungerar på plats.

Detta kunde bli en tillgänglighetsbibel för resande med funktionshinder i grekiska övärlden! Jag behöver nya projekt för jag har inte levat klart ännu och vill göra något meningsfullt med livet jag har kvar. Ni här inne vet att jag är en sådan som inte sitter still och låter gräset växa. Jag sår in nya land i väntan på att det befintliga ska växa upp.

Vi (jag och många andra) är en grupp som har all tid i världen att ägna åt äventyr och upplevelser och det skulle nog bryta tristessen för många. Många har även en god ekonomi. Jag har en del bekanta som vill ut och resa, men känner sig tvingade att resa med sina organisationer i stället för på egen hand. Jag har redan fått känna på en del diskriminering från Apollos sida då de hävdar att jag inte kan resa ensam.
- Vad vet de som inte jag vet?
- Har de sett mig i aktion?
Jag flyttar på berg om det behövs! Nu är det inte meningen att jag ska behöva göra det utan undersöka var och vilka hotell och byar/städer som är framkomliga och dit det fungerar att resa som ensamresenär, eller även med sällskap.

Det viktiga är ju hur det funkar för den som sitter i rullen.
- Vad händer om jag helt plötsligt behöver gå på toa?
- Får och kan jag följa med på utflykter?
- Tar jag mig till frukosten?
Nu kräver jag inte total tillgänglighet överallt, och en hel del av ansvaret ligger även på ”oss” att vara förberedda på vissa saker. Till exempel så sitter man inte på en bar och hinkar öl en hel kväll om det inte går att komma till toan! Då får det bli ett annat ställe. För sådana här bedömningar anser jag inte Apollo, Fritids eller Ving har personal med tillräcklig kompetens att bedöma. Det måste göras av någon som befinner sig i situationen!

Jag har ett strålande bra exempel. En fin taverna med en fin och stor toalett. Ett litet problem bara, den ligger två ynka trappsteg upp och ingen ramp.
- Hur har man tänkt här då?
- Svar: Man har inte tänkt alls!
Det här är mycket vanligt i Grekland, det är bara att titta på statliga OTE inne i Xania. Stort och fint med jättefin toa. Det är bara ett problem! Det är en tvär och brant trappa för att ta sig in till OTE. Samma sak hos elverket och kommunhuset. Man bygger och fixar allt bra inomhus, men glömmer bort att folk ska kunna ta sig in i huset också.

Nu får vi se om det går att gå vidare med detta och göra verklighet av det! Kom gärna med idéer och förslag. Lite baktanke är det att jag vill ut och resa, men samtidigt vill jag göra nytta. Ni som följer mig på FB vet att jag har haft framkomlighetsproblem, men det är numera fixat. Jag har en Xross-Country modifierad rulle idag och tar mig nästan överallt. Dit jag inte tar mig, dit ska jag nog inte…

//Ulf
  #2  
Gammal 2013-02-08, 19:17
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Uppfinningsrikedom...

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
... saknar jag inte!
Jag har fått en strålande idé! Den kom i natt när jag drömde om Kreta och jag var ute med kameran, sittandes i rullen och plåtade, långt uppe i bergen. Då slog det mig när jag hade vaknat! Detta måste gå att genomföra!

Kan inte någon av de stora researrangörerna anlita mig och skicka ut mig i den grekiska övärlden för att testa tillgängligheten för funktionshindrade? De fixar resan dit och hem och boende på plats enligt deras val och premisser och jag står för egen mat och fickpengar. Jag kan vara borta i princip hur länge som helst och jag har en kabinväska på hjul som är kopplingsbar till rullstolen. Jag har kamera för fotografering, men skulle behöva låna en som det även går att filma i HD med. Sedan kan jag dokumentera och filma hur det verkligen ser ut och fungerar på plats.

Detta kunde bli en tillgänglighetsbibel för resande med funktionshinder i grekiska övärlden! Jag behöver nya projekt för jag har inte levat klart ännu och vill göra något meningsfullt med livet jag har kvar. Ni här inne vet att jag är en sådan som inte sitter still och låter gräset växa. Jag sår in nya land i väntan på att det befintliga ska växa upp.

Vi (jag och många andra) är en grupp som har all tid i världen att ägna åt äventyr och upplevelser och det skulle nog bryta tristessen för många. Många har även en god ekonomi. Jag har en del bekanta som vill ut och resa, men känner sig tvingade att resa med sina organisationer i stället för på egen hand. Jag har redan fått känna på en del diskriminering från Apollos sida då de hävdar att jag inte kan resa ensam.
- Vad vet de som inte jag vet?
- Har de sett mig i aktion?
Jag flyttar på berg om det behövs! Nu är det inte meningen att jag ska behöva göra det utan undersöka var och vilka hotell och byar/städer som är framkomliga och dit det fungerar att resa som ensamresenär, eller även med sällskap.

Det viktiga är ju hur det funkar för den som sitter i rullen.
- Vad händer om jag helt plötsligt behöver gå på toa?
- Får och kan jag följa med på utflykter?
- Tar jag mig till frukosten?
Nu kräver jag inte total tillgänglighet överallt, och en hel del av ansvaret ligger även på ”oss” att vara förberedda på vissa saker. Till exempel så sitter man inte på en bar och hinkar öl en hel kväll om det inte går att komma till toan! Då får det bli ett annat ställe. För sådana här bedömningar anser jag inte Apollo, Fritids eller Ving har personal med tillräcklig kompetens att bedöma. Det måste göras av någon som befinner sig i situationen!

Jag har ett strålande bra exempel. En fin taverna med en fin och stor toalett. Ett litet problem bara, den ligger två ynka trappsteg upp och ingen ramp.
- Hur har man tänkt här då?
- Svar: Man har inte tänkt alls!
Det här är mycket vanligt i Grekland, det är bara att titta på statliga OTE inne i Xania. Stort och fint med jättefin toa. Det är bara ett problem! Det är en tvär och brant trappa för att ta sig in till OTE. Samma sak hos elverket och kommunhuset. Man bygger och fixar allt bra inomhus, men glömmer bort att folk ska kunna ta sig in i huset också.

Nu får vi se om det går att gå vidare med detta och göra verklighet av det! Kom gärna med idéer och förslag. Lite baktanke är det att jag vill ut och resa, men samtidigt vill jag göra nytta. Ni som följer mig på FB vet att jag har haft framkomlighetsproblem, men det är numera fixat. Jag har en Xross-Country modifierad rulle idag och tar mig nästan överallt. Dit jag inte tar mig, dit ska jag nog inte…

//Ulf
Vilken utmärkt idé. Du är en riktig fighter, fin människa. Jag läser allt du skriver med stor empati och stort nöje. Tur att det finns killar som du. Tack
  #3  
Gammal 2013-02-08, 19:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Uppfinningsrikedom...


Härlig kämparglöd.....bara för att man sitter i rullstol innebär ju inte att man inte kan förverkliga drömmar och bra idéer..du är ju ett bra exempel på det!..GO FOR IT!!...
  #4  
Gammal 2013-02-08, 20:56
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Uppfinningsrikedom...

Vill inte låta allt för negativ och göra dig besviken nu men resebolagen har redan folk som jobbar med detta på heltid...de kan alltid svara på hur breda toalettdörrarna är och hur många trappsteg man måste ta sig förbi osv osv... Vet detta eftersom jag rest med rullstolsburna samt känner en som gör detta på heltid. Men du kan ju söka om jobbet blir ledigt

// Malin
  #5  
Gammal 2013-02-08, 21:16
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Uppfinningsrikedom...

Härligt Ulf!
Med din entusiasm kommer det att bli något bra av din längtan till Grekland o din ambition att göra nytta.
//
KR
  #6  
Gammal 2013-02-08, 21:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Uppfinningsrikedom...

Bra idé. Redan när jag var sjukgymnastelev 1964 gjorde vi en del test i Stockholm för att se vart man kunde ta sig med rullstol. Resultatet var förödande vilket alla våra handikappade ( som man fick säga då) vänner redan visste. Förhoppningsvis är det bättre idag. Grekland har naturen emot sig på många håll, så mycket backar, så mycket sten...
  #7  
Gammal 2013-02-09, 08:53
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Uppfinningsrikedom...

Men kan du inte skriva en bok? En sorts reseguide i övärlden för folk med olika sorters funktionshinder? Om inget bokförlag nappar kan kanske materialet distribueras här via Kalimera ungefär som dom där reseguiderna man har här? Ta med dator och kamera och skriv, du skapar ju underhållande inlägg här så det borde väl funka!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT