Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-30, 13:01
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Solen släcktes.

Den dagen lär jag ju aldrig glömma. När solen försvann bakom brandröken från alla bränder som härjade runt omkring.
Först blir man ju alldelses skräckslagen,sorgsen, frustrerad, arg, besviken ja alla känslor som vi har väller över en! Planerar för en evakuering,kontaktar nära och kära. De få minutrarna man vågar sova är få, ligger mest och vrider sig och lyssnar. Lyssnar efter ovanliga ljud som knastret från en brasa, brandbilar, nervösa djur.Listan kan göras lång.Går upp och ut för att se hur det ser ut, luktar. Det svider i ögon näsa hals, öser i sig vatten. Djuren, hur är det med djuren? Lever kanariefåglarna? Gör de inte det då vet jag att faran är stor pga giftig rök. Går och lägger mig igen. Allt börjar om från början, om och om igen.
Tycker att byborna är nonchalanta som inte tycks "bry" sig.
Efter ett par dagar kommer jag ihåg,det är ju så man reagerar man orkar inte "bry" sig!

Det är likadant när granater far över huvudet på en. De första dagarna är man skräckslagen sedan "bryr" man sig inte om de inte kommer VÄLDIGT nära. Det lär man sig snabbt att urskilja på ljudet från granaterna.
Den första tiden jag bodde här så kände jag vart enda jordskalv och tyckte det var mycket konstigt att inte byborna gjorde det. Idag känner jag dem inte förrän det börjar gå upp mot 5-6 på richterskalan.

Förmodligen är det väl en överlevnadsinstinkt vi har som gör att man inte "bryr" sig förrän faran är överhängande för just en själv. För om man går och "bryr" sig för mycket så har man inga krafter kvar om/när faran blir överhängande för en själv. I allt kaos måste man återgå till vardagslivet och sköta det, men man är mycket medveten om och vaksam på vad som händer runt omkring.Jag tror faktiskt att ni som befinner er långt härifrån har lättare för att "bry" er om vad som händer i stort, medans vi "mitt i" upplevs som lite nonchalanta.
Människan är en underlig varelse, eller kanske inte ändå.

När jag skriver om "att allt ser bra ut" så beskriver jag hur det ser ut på ett område som rör sig inom en radie på ca 3,5mil. Vilket är en bråkdel av hela Peloponnesos. Men man får vara glad över det lilla som "ser bra ut". Det jag kunde se var att man utmed stora vägar lagt ut slang för att snabbt få upp vatten på höjderna och att helikoptrarna hämtade vatten. Annars var livet "som vanligt" i området.

Om att resa hit eller inte, det måste var och en känna efter. Endel av grekernas vardag är turister och försvinner de (om än bara tillfälligt) så blir återgången till vardagen svårare. Många frågar hur de kan hjälpa till och ett sätt är att resa hit som man kanske har planerat. Andra kanske inte vill "offra" sin semester i ett svart Grekland. Några får andra förhinder att göra sin resa. Så är livet.

Väderprognoserna talar om regn och åskskurar från söndag. Låt oss alla be för att det kommer bli så!



Lägg märke till den mycket konstiga färgen på omgivningen. Det var otäckt. Efter den bilden blev det mörkt som vid 21-tiden på kvällen.


Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-30, 15:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Solen släcktes.

Skrämmande bilder... Vackra också fast de är tagna i detta tragiska läge. Du skriver så "på pricken Agda" så det knottrar sig i skinnet och sticker i näsan.....Eld är det jag är mest rädd för i livet och att behöva ställas inför valet att "evakuera" kanske någon dag för tidigt eller att stanna kvar för att försöka rädda hus och hem från lågorna måste vara förfärligt ....

Alla tankar från oss...

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-08, 10:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Solen släcktes.

Det är först nu jag sett ditt inlägg och dina foton. Hoppas allt gått bra och att du kunnat andas ut nu när faran är över. Förstår att det varit mycket att oroa sig över. Det är säkert som du skriver att folk inte alltid orkar reagera annars tycker jag att greker är ganska bra på att leva ut sina känslor. Allvarlig fara leder ju till ibland till apati hos en del människor. Tror också att många inte vet hur giftig röken kan vara. Jag pratade med en kvinna som flyttat till Sverige från Grekland och hon berättade att hon lärt sig mycket om miljöfaror sedan hon kom hit. Hon tycket att greker rent generellt inte är lika upplysta och kunniga som svenskarna om miljöfaror och hälsorisker.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT