Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-31, 13:45
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Förtydligande och utveckling!

Jag har nu läst i mina böcker och kommit fram till detta! Sunny får rätta mig om jag har fel och det tas tacksamt emot... då hon verkar vara insatt i ämnet.

Nu måste jag nog gå in med ett förtydligande om detta med diabetes…
- Diabetes är en krånglig historia!
Problemet vid diabetes är att kroppen har svårt att hålla nere blodsockret. Blodet blir då för sött. Så vart kommer sockret i blodet ifrån?

Sockret i blodet kommer från maten du äter. Den mat som blir till olika typer av socker redan i magen kallas för kolhydrater. Det innebär socker (från läsk, juice, glass, snask) samt även från stärkelse (bröd, pasta, ris, potatis). Stärkelsen i exempelvis bröd bryts ned till druvsocker när det hamnar i magen. När druvsockret sedan tas upp i blodet omvandlas det till blodsocker. Desto mer kolhydrater du äter under en måltid, desto mer socker får du i blodet. Alltså, mer socker i blodet ju högre blir blodsockret.

– Varför får då vi som diagnostiserats som diabetiker oftast kostråd från våra sköterskor och läkare att äta mer av det som höjer blodsockret?
– Går det hand i hand med läkemedelsindustrin som tillverkar insulin?
Vi blir ju knappast friskare utan mera bundna till insulinanvändandet!
I mitt eget fall så har jag en egen god insulinproduktion(bukspottkörteln), medans mina cellers receptorer kärvar i öppningen. Med andra ord så kärvar nyckeln i låset… Med externt tillfört insulin så öppnas dörrarna med en huvudnyckel!
Så, mycket enkelt problemet är löst!
Då ställer sig Tjalle Tvärvigg på tvärsan och undrar hur det kan gå till…
- Ät mer av fel mat och successivt öka ditt behov av huvudnyckel, eller ta reda på vad som egentligen är felet!
– Felet är vad du stoppar i munnen!
Jag klarade av 5 år på Kreta utan insulin, men åter i Sverige så blev det full dosering på en gång.
– Varför?
– Jo, mycket enkelt.
Jag hade en helt annan kosthållning där nere så det de säger om medelhavskost inte är fel. Det gäller bara att fortsätta med den när du kommer tillbaka om du vill fortsätta att vara frisk och oberoende av insulin. Bota de defekta cellerna i stället och lägg ner tid på det. Det här är tyvärr jobbigt och tidskrävande så det passar inte in i den dagliga vården! Det är enklare att förskriva insulin som livsuppehållande än att utreda vad som egentligen är orsaken.
– Vad är vi egentligen designade för att äta?
Gå tillbaka några tusen år och titta och försök sedan att jämföra det med vad vårt industrisamhälle har producerat fram. Tror ni sedan att kroppen genetiskt anpassar sig på några hundra år så tror ni fel! Jag tror inte diabetes var uppfunnet under Faraos tid… men jag kan ha fel. Idag har det utvecklats till en epidemi då allt fler drabbas och insjuknar.
– Varför då inte försöka gå till botten av det onda? Hjälp dem som äter fel att bli friska, och använd bara insulin till de som verkligen behöver det…


Det ställs många krav idag på vissa patienter som att sluta röka om du ska bli opererad…
- Ställ då samma krav på dem som diagnostiseras som diabetiker!
– Förändra dina kostvanor innan du får hjälp!
– Usch, nu var jag grym!
– Kanske!
– Men hur mycket kostar diabetes samhället i onödan?
Som jag sagt tidigare så uppfinner jag inte hjulet på nytt utan försöker bara tala om att det fortfarande är runt!
Redan nere på Kreta så testade(levde) jag på mat som inte höjer blodsockret. Mat med nästan inga kolhydrater men med mera av det vi kallar onyttigheter(fett). Kostrådgivare brukar lite suspekt kalla detta för LCHF. Med suspekt menar jag denna rädsla för FETT! Här kommer vår naturliga kosthållning in sedan 10000 år tillbaka. När våra förfäders förfäder väl lyckades med att nedlägga ett byte så blev det fest från den torftiga kosten och festen var just kött med mycket vidhängande fett.
Nu kommer många att säga att det var andra förutsättningar då!
– Jaha, och vilka då?
Att de inte levde efter ett strikt klocksystem som vi gör idag…
- Vad har då detta system gett oss?
Jo en massa sjukdomar i present.
Byter man då kost som jag gör just nu mår man ingen bra den första eller de första veckorna. Det tar lite tid för kroppen att hela/rena sig självt. Det som märks är att blodsockret i regel lugnar ner sig efter det första dygnet. På lite längre sikt kommer behovet av mediciner, främst då insulin att minska dramatiskt. Övervikten brukar också få sig en känga och ramla av. Jag gick från 115 kg till 70 kg under det första året. Det innebar en merkostnad för att helt byta ut garderoben. Men som slutfas mår man vanligtvis betydligt bättre, känner sig piggare och bättrar på många av sina hälsovärden.
Allt fler läkare har börjat ge liknande kostråd med bra resultat. Tyvärr så hänger inte diabetessköterskorna med i den diskussionen. De har fått lära sig något helt annat och då krockar systemen. Nu börjar rösterna göra sig hörda och allt fler ifrågasätter de gamla blodsockerhöjande kolhydratrika kostråden, även media har börjat ta upp detta till debatt.
Till och med socialstyrelsen har från och med hösten 2011 börjat rekommendera låghydratkost vid diagnostiserad diabetes. Förändringens vind har börjat blåsa och växer sig starkare.
Mina egna erfarenheter är att jag är mycket hungrigare och äter mer idag än tidigare. Inga mackor eller liknande utan en sallad och kött/fisk/fågelbit. Men jag går inte upp i vikt det minsta. Okej, jag bränner mycket fett när jag är ute och rullar för det behövs bränsle för att hålla motorn igång. Däremot inga ”skrovmål” längre, men en ren hamburgare på salladsbädd är helt ok men inga tillbehör… Det jag eftersträvar är som tidigare ett insulinoberoende. Felaktig mat höjer insulinintaget och det här går hand i hand med varandra, så mera fel mat, mera insulin. Plus att vi inte får glömma bort övriga sjukdomar detta för med sig som högt blodtryck m.m.
Den stora fasan jag har är att mina njurar ska lägga av så att jag blir dialysberoende. Då är mina resor för alltid avslutade. Min barndomsvän Peter levde i 5 år med dialys innan han dog av törst på ett svenskt sjukhus. Ett misstag, ja! Men dåliga rutiner vid IVA gjorde att detta kunde hända.
Det jag nu har skrivit är inget svammel utan jag har belägg och underlag för allt plus min egen erfarenhet.
– Tycker du att diabetes ska få öka lavinartat utan att det ställs några krav på oss?
Som tidigare i texten ett exempel att förändra kosten innan medicin sätts in?
Att göra en ordentlig utredning i stället för att enkelt och med slentrian sätta in insulin som ’easy way out’. Nu vet jag inte hur man ska förändra detta, men jag försöker att göra det på egen hand trots många fighter med dem som vet bättre!
Att röka och dricka alkohol gör inte saken bättre, men försök att göra det med måtta. Jag håller på med ett försök att sluta röka och alkohol är jag väldigt sparsam med. Som tur är så har ”Periptero” här i Sverige inte Retsina i kylen!
Med lite allvar och en gnutta humor. Undrar vilket sjukhus i Sverige som blir först med att sätta upp LCHF på dietlistan?
/Ulf
  #2  
Gammal 2013-03-31, 14:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Fast jag sätter inte likhetsteckan mellan en traditionell medelhavskost och LCHF. Den senare kännare jag mig ganska skeptisk till medan medlehavskosten som innehåller mycket grönsaker, mycket fisk, nötter, mandlar, oliver, frukt m.m och en köttbit då och då ger jag tummen upp för.

Eva
  #3  
Gammal 2013-03-31, 17:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Mycket bra beskrivit angående Diabetes Ulf!
Känns bra med en lektion i detta ämne, det är intressant!

Alla mår bra av att äta enligt medelhavsdieten oavsett om man är diabetiker eller inte, ju mer socker i blodet desto mer Insulin måste produceras för att "öppna"cellerna så de kan släppa in sockret. Bukspottkörteln får gå på högvarv.
Mindre socker i kosten = mindre insulin behövs.

Håller tummarna för dig att du klarar att sluta röka ingen bra kombination med din Diabetes.

Mvh Sunny..

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-03-31 klockan 18:24. Anledning: stavfel
  #4  
Gammal 2013-03-31, 18:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Man lär sig nåt varenda dag.
  #5  
Gammal 2013-03-31, 19:04
ÖBO ÖBO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 25
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Alla som är rädda om sin hälsa, diabetiker eller ej, rekommenderas läsa "Ett sötare blod" av Ann Fernholm. ISBN 978-91-27-13373-0.
  #6  
Gammal 2013-03-31, 19:43
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Man lär sig nåt varenda dag.
Kanel är mkt bra ! Håller nere socker .
Många grekrecept har kanel i maten . Grekland visste nog tidigt hur bra kanel är . Frukost med kanel i gröt samt fil är perfekt för diabetes .
Birgitta
  #7  
Gammal 2013-03-31, 23:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast jag sätter inte likhetsteckan mellan en traditionell medelhavskost och LCHF. Den senare kännare jag mig ganska skeptisk till medan medlehavskosten som innehåller mycket grönsaker, mycket fisk, nötter, mandlar, oliver, frukt m.m och en köttbit då och då ger jag tummen upp för.

Eva
En fråga??? Om man äter enligt LCHF, får man då inte äta "mycket grönsaker, mycket fisk, nötter, mandlar, oliver, frukt mm och en köttbit då och då"? ???? Jag trodde att allt detta var OK att äta enligt LCHF-metoden, så länge du bara UNDVIKER kolhydrater och ÖKAR fettintaget. ??? Har jag missförstått???

Masse
  #8  
Gammal 2013-03-31, 23:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
En fråga??? Om man äter enligt LCHF, får man då inte äta "mycket grönsaker, mycket fisk, nötter, mandlar, oliver, frukt mm och en köttbit då och då"? ???? Jag trodde att allt detta var OK att äta enligt LCHF-metoden, så länge du bara UNDVIKER kolhydrater och ÖKAR fettintaget. ??? Har jag missförstått???

Masse
Jo visst får du det. Fast en del grönsaker ligger litet väl högt i kolhydrater, så man bör inte äta obehindrat av dem. Och du behöver inte öka fettintaget om du äter normal mat. Däremot ska du undvika lightprodukter. Mycket av LCHF-filosofin går ut på att äta så naturlig och obehandlad mat som möjligt, dvs undvika halvfabrikat och färdiglagat. Det där med "High Fat" har missuppfattats - avsiktligt eller oavsiktligt - till att man ska vräka i sig smör och vispgrädde. Så är inte fallet. Man behöver inte vräka i sig någonting, men faktum är att om man äter normalfet mat så blir man mätt fortare, så i slutändan brukar det bli så att det totala kaloriintaget blir mindre än om man äter mycket kolhydrater.

LCHF är inte konstigare än att man ser till att äta riktig mat och i möjligaste mån undvika det min moster redan på 70-talet kallade "det vita giftet": socker, vitt mjöl, vit pasta, vitt ris...

Karin
också diabetiker
  #9  
Gammal 2013-04-01, 09:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
En fråga??? Om man äter enligt LCHF, får man då inte äta "mycket grönsaker, mycket fisk, nötter, mandlar, oliver, frukt mm och en köttbit då och då"? ???? Jag trodde att allt detta var OK att äta enligt LCHF-metoden, så länge du bara UNDVIKER kolhydrater och ÖKAR fettintaget. ??? Har jag missförstått???

Masse
Det finn så många varianter av den här metoden men Karins svar täcker ganska väl din fråga. Jag skulle inte öka fettintaget utan om man äter normal kost så är det tillräckligt med fett. Jag är inte diabetiker men gör som Karin undviker lightprodukter och äter normalt. När jag använder smör tar jag lite och kompletterar med rapsolja eller olivolja. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i matbröd utan nöjer mig med en skiva hårt bröd eller korntunnbröd ibland.

Det börjar komma en del larmresultat avseende blodfettsvärdena hos en del som äter LCHF och det är ganska oroande.

Den traditionella medelhavsmaten som den såg ut innan den nya snabbmaten gjorde sitt intåg var nog betydligt kalorifattigare än LCHF dieten. Vetenskapliga studier har gjorts exempelvis på Kreta. Här ingick också något glas vin då och då men inte alls i de mängder som ibland konsumeras idag.

Så Masse viss saker ingår i alla "dieter" men kanske handlar det ibland mest om mängden.

Eva
  #10  
Gammal 2013-04-01, 11:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg


Så Masse viss saker ingår i alla "dieter" men kanske handlar det ibland mest om mängden.

Eva

Jag tror precis så också. LAGOM är bäst även om det är tråkigt...
  #11  
Gammal 2013-04-03, 11:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Det är svårt att förklara diabetesproblemen enbart med kostvanorna. En hel del beror nog på ärftliga faktorer (tror jag). I "vår" by är det mycket vanligt med diabetes, höga kolesteronvärden och högt blodtryck, trots bästa kretensiska medelhavsmat. Man kan nog inte bara skylla på stort intag av bröd. / Jannis
  #12  
Gammal 2013-04-03, 12:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Igår var det ett bra program från Korrespondenterna om diabetes bla och allt socker som äts i världen. Där framgick ganska tydligt att exempelvis indier får diabetes mycket tidgare än människor i västvärlden. Ca 10 % av världens befolkning har diabetes och kankse det finns det ett stort mörkertal.

Det framgick i programmet att all processad mat människor stoppar i sig har stora tillsatser av socker och att det är viktigt att vi lagar mat på bra råvaror och ökar konsumtionen av grönsaker.

Det är ju en sjukdom som om den inte sköts ger många följdsjukdomar och utöver stort personligt lidande kommer den att öka sjukvårdskostnaderna enormt.

Genetiken har säkert stor betydelse men det vi stoppar i oss ännu mer. Kretensarna äter säkert inte som sina förfäder längre och exempelvis sockerkonsumtionen med söta bakverk har ökat mycket. För några år sedan var grekiska barn fetast i Europa.

Eva
  #13  
Gammal 2013-04-03, 17:37
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Förtydligande och utveckling!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Igår var det ett bra program från Korrespondenterna om diabetes bla och allt socker som äts i världen. och kankse det finns det ett stort mörkertal.
Eva
Här finns programmet att se via SVTplay.
Kan ses över hela världen, i 71 dagar till, för den intresserade:
http://www.svtplay.se/video/1133640/...arldens-sotsug
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT