Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-06-09, 23:01
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Tompab, jag kommer att höra av mig om jag ska till Chania! Ni var jättetrevliga o jag vill gärna träffa er igen!

Masse, så himla fint du skriver! Du har rätt i mycket. Fortfarande undrar jag om jag är här på semester eller om jag BOR här, detta har inte riktigt sjunkit in än! Klart jag känner igen mig sen tidigare greklandsresor, men detta är helt klart annorlunda!

Jag kommer att skriva om det jag upplever i både vardag o fest framöver, är ju spännande att se att många är intresserade av hur det är att vara bofast också, för visst är det skillnad på det och att öluffa ett par veckor eller komma hit som turist! Jag återkommer regelbundet iaf!!

Yanna
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-06-10, 11:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Yanna! Vem behöver ugn och TV ... när man har bordsgrill, takterass med utsikt över hela Rethymnon och havet och goda vänner?
Och nu har du ju plötsligt fyra våningar! - med nyupptäckta altanen.
Ha en riktigt skön sommar, och klättra försiktigt på stegen.

Hälsningar; lilla sjöborren
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-06-10, 15:36
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Hej Yanna

Får instämma med alla tidigare medlemmar, så otroligt roligt att läsa om ditt "nya" liv och spännande även för oss att få följa på håll, allt verkar toppen Vill oxå sitta uppe på din takaltan o se solnedgången...supermysigt ju
Och som Masse skrev, att få följa dig i den grekiska vardagen

LYCKA TILL !


Maggan
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-06-11, 20:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Igår var jag på ett jättetrevligt födelsedagskalas. Födelsedagsbarnet firades rejält och hon bjöd på allt! Så går det till här...fyller man år bjuder man på kalaset!
Idag fick jag flyttkartongerna, de levererades 10 meter från min dörr och kostade inte ett smack extra! Fantastiskt!!
Har varit hemma hela dagen för att ta reda på mina saker. Mycket att sortera och lägga på rätt plats! Der vinröda temat i köket är utbytt mot ett blått tema och altanrummet har blivit vinrött...jättemysigt faktiskt!

Tack!
Jag behöver ingen Tv just nu, men i vinter så...
Övre altanen är jag MYCKET försiktig med, har inte varit upp dit nåt mer, men det kommer....

Yanna
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-06-11, 22:17
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Idag fick jag flyttkartongerna, de levererades 10 meter från min dörr och kostade inte ett smack extra! Fantastiskt!!
Menar du att ALLT höll??? Du har mer än bonntur du hjärtat!

Kram//Kikh
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-06-12, 19:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Kikh, jättemärkligt, allt höll utom en av makrillburkarna som Git skulle ha!! ...Makrillburk???? Av allt jag hade packat ner från tunna glas till KostaBodasaker och tavlor, så var det bara en makrillburk av tre som hade spruckit...+ ett litet snapsglas som jag inte kommer att sakna...
Jag nyper mig i armen varje dag och undrar vilken mäktig person som håller mig i handen. Helt sjukt att ha sån tur som jag haft med allt hitills!

Idag har jag varit på marknaden, köpte lite grönsaker och ett par tunna 3/4-byxor som är jättesköna...3 euro!!!!
Jag äter mest grönsaker faktiskt, är ju så gott! Men jag orkar inte laga till nåt avancerat, åtminstone inte hitills. Kokbok är ju inköpt, men den har jag bara läst i ännu.
Jag har inte gjort så mycket mer idag, är jättevarmt! Jo...promenixat lite i gränderna, försöker lära mig hitta och inser att R är inte särskilt stort, inte större än man lär sig hitta snabbt..

Yanna
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-06-12, 21:15
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Jag kom på en sak till jag gjort idag! Satte upp vita, tunna, skira gardiner i sovrummet och det blev såååå mysigt! Jag som bott på 32 kvm sista året har plötsligt ett jättefint sovrum...i blått förståss!

Yanna - som just nu sitter på altanen o hör musik över stan...dock inte grekisk! Vet inte vad det är för ståhej, men sitter kvar där jag är!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-06-12, 21:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Endera dagen ska jag ha en fest på altanen för Git&Calle och Louisa, en vän till dem som är skittrevlig! Ska investera i en bordsgrill till dess! Git har varit en klippa för mig...välsignade vän!

Yanna - LYCKLIG, men fortfarande i ett overklighetsstadium! Är jag här på semester eller permanent, det har inte riktigt gått in än!
JA Mer generösa människor än G o C finns nog inte! Vilken härlig kväll de bjöd oss på när vi var i Rethymno våren 2006....och då kanske en av gästerna var just Louisa(?), en rar kvinna från Schweiz....tror jag.
Sen gick vi på restaurangen där Calle spelade och fick avnjuta en härlig musikstund med "hans" band....och alldeles för mycket vin

Härlig läsning Yanna.....förstår att Du nyper Dig i armen var morgon!!!

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-06-12, 21:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....och alldeles för mycket vin ...

Det begreppet existerar inte här på Kreta

//Kikh, med 4 glas rött i alkoholomloppet
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-06-12, 21:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
JA ....och då kanske en av gästerna var just Louisa(?), en rar kvinna från Schweiz....tror jag.
Lissi
Det är samma Louisa, hon är faktiskt svenska, men har levt i Schweiz i många år.

För övrigt så har jag haft förmånen för 2 år sedan att njuta av G & C enorma generositet. Underbara är de!

...och bordsgrillen är inköpt!

Yanna
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-06-12, 21:52
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 761
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Lykkelige du! Du har vært modig og valgt utifra hjertet! Ha et fortsatt fantastisk liv på Kreta!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-06-12, 22:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Tack Kirtor!
Javisst är jag lycklig! Har längtat många år och drömmen har blivit sann!

Yanna
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-06-12, 22:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det är samma Louisa, hon är faktiskt svenska, men har levt i Schweiz i många år.

För övrigt så har jag haft förmånen för 2 år sedan att njuta av G & C enorma generositet. Underbara är de!

...och bordsgrillen är inköpt!

Yanna
ÅHHH! Hälsa alla!!!...Katten Råttan oxå!

Nästa gång på Kreta får nog Rethymno ett återbesök, även om jag faktiskt måste erkänna att jag gillar själva staden Chania bättre

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-06-12, 22:17
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Jag ska hälsa!

Jag trodde att det var Chania jag skulle bo i när jag åkte ner för två år sen, men jag fick inte till det riktigt när jag såg Chania med ögon för åretruntboende. Alla åker inte till Chania med mina ögon, men i mina så var skillnaden mellan R och C att R kändes mer vardagligt och C mer som en vacker kuliss. Jag får säkert mothugg av de som bor där, men så tyckte iaf jag!
Det blev inte sämre av att jag fick greklandskänsla redan på bussen när jag första gången åkte in i R...och känslan höll i sig. Vi har ju alla olika ögon för vad som är "mitt Grekland" och R var mitt i jämförelse med Chania!

Yanna
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-06-12, 22:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Ja så är det nog och jag vet att G och C också tänkte som Du vad gäller året runt boende. GIVETVIS skulle man kolla väldigt noga om man övervägde att bosätta sig för gott på en plats i Grekland och för min del skulle jag inte välja Tinos om det var för året runt......men där är jag ju inte ännu.

Det är underbart att läsa Dina tankar och att redan känna flera på plats som du gör måste kännas himla gott....

Ser fram emot rapporter när Du hinner.

Lissi
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-06-12, 22:53
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Jassas fili mou.Yanna.

Och mitt/vårt Grekland är Naxos.

vi ses i oktober,det blir min första resa till Kreta,o inte sista heller för det går ju båtar mellan Naxos- Kreta hela året.

bopia
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-06-12, 23:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Ja Lissi, visst blir det skillnad på hur man tänker när man är turist mot att slå ner sina bopålar permanent! Jag älskar Amorgos, men kan inte tänka mig att jag skulle trivas där vintertid...lite social är jag ju!

Rapporter kommer, men sen vet jag ju inte hur livet här formar sig vartefter...kanske blir färre rapporter vartefter jag växer in här och jag får en vardagslunk. Har faktiskt ingen aning, det får visa sig!

Bopia, det är kanske lätt att glömma att man faktiskt kan öluffa i grekiska övärlden när man bor där permanent. Jag sitter inte fast utan vill hur gärna som helst öluffa även när jag är bofast här....är ju bara att ta båten till Santo o hela kykladerna ligger som en öppen famn!
Du är så välkommen hit i oktober!

Yanna
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-06-12, 23:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Rapporter kommer, men sen vet jag ju inte hur livet här formar sig vartefter...kanske blir färre rapporter vartefter jag växer in här och jag får en vardagslunk. Har faktiskt ingen aning, det får visa sig!

Yanna
Jo, jag kan tänka mig att behovet av att leva ut en del av sitt Greklands-sug genom att surra på Kalimera kanske blir lite mindre när man lever mitt i det länge. Men förhoppningsvis fortsätter du att tycka att det är kul att chatta lite med oss här på Kalimera även i fortsättningen. Och det som jag ser fram emot att få del av är just glimtar från den där "vardagslunken" som du nämner ovan.

Jag tycker som du att R är mysigare än Chania på något sätt. Men vi vet ju sedan tidigare debatt i den frågan att smaken är olika. Det är några år sedan jag var i R. Sitter gubbarna fortfarande och spelar innanför det gamla valvet i gamla delen av stan?

Ha det gott!
Mats
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-06-13, 10:19
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Härligt att läsa om ditt nya spännande liv där!
Jag har efter några år fortfarande svårt att tro att jag har chansen att kunna va här nästan hela året, 9-10 mån här och 2-3 i Sverige är det i dagsläget. Måste nypa mig många gånger emellanåt , det är bara så underbart
Kalo Kalokeri till er alla
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-06-14, 23:01
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 2. Att flytta till Kreta som pensionär

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och det som jag ser fram emot att få del av är just glimtar från den där "vardagslunken" som du nämner ovan.
Det är nog lätt att "glömma" att berätta om vardaslunken, Masse, men jag ska ta till mig din kommentar och försöka få in det med!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Sitter gubbarna fortfarande och spelar innanför det gamla valvet i gamla delen av stan?

Ha det gott!
Mats
Jag vet inte vilket just "ditt valv" är, men överallt sitter det gubbar och spelar. Jag går gärna och sätter mig vid såna ställen, det är lugnt och skönt där...och billigare!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT