Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-24, 19:21
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Premiär till Kreta

Har tittat och tittat på olika alternativ. Jag har studerat detta forum, och till slut beslöt vi oss för Kreta, Agii Apostoli - Cryssi akti och hotell Triton . Var inne på Karpathos men kände att det kanske är lite mer liv och rörelse i Chania med mycket gator och gränder att knalla runt i på kvällarna, men ändå ett lugnt ställe i själva Cryssi akti. Hoppas vi gjort ett bra val?? Varit lite kritisk till Kreta innan, men efter lite påläsning så vek jag mej och inser ett det verkar vara en härlig ö. Är nog lite tokig... sitter redan och drömmer trots att vi inte åker förrän i slutet på augusti. Men, men, är man restokig så är man, och drömma sej bort till Grekland i denna snö är ju inte fel..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-24, 20:03
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Premiär till Kreta

Grattis till ett bra val av ö ( även om jag inte kan säga nåt om just den orten ni valt) Det är sällan man hör att någon är missnöjd med sin semester på Kreta, snarare är det många som återvänder om och om igen! Mitt tips är att ni tar er runt lite och upptäcker ert eget Kreta bortom turiststråken, med bil eller buss. Kreta äger en dramatisk natur, vackra stränder och små genuina byar som vilar runt varje krök
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-24, 21:07
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Sv: Premiär till Kreta

Låter härligt!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-24, 21:09
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Premiär till Kreta

Kreta är härligt, Triton är fint, bara en liten stig ner till havet... till den fina stranden. Där ligger grekerna, med hela familjen. Vill du ha lite "luftigare", gå en bit till vänster. Inga stora vågor, sandstrand...

Kantinan serverar lunch, bondsallad och kall öl. Annars så har ni några supermarkets i närheten där ni kan handla det mesta.

På kvällarna tar ni bussen eller taxi in till Chania, det kostar ca 6 euro, inget att bråka om. Man kan också gå in till stan om man vill. Då passerar ni Nea Chora med sina trevliga meze-restauranger. Och i Chania finns allt, shopping, tavernor, turister och lugna små gator...

Och sen på kvällen - då tar ni kvällskaffe och underbar glass på Monterno, vid stora vägen, till höger i korsningen! Ta med lite ficklampa - det blir väldigt mörkt!

Ack, ack vad trevligt ni kommer att få det!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-24, 21:46
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Sv: Premiär till Kreta

Åhhh tack! Bara ett problem, vill åka nu ! Låter precis så bra som jag hoppats. Min man och jag tycker om att promenera, så det blir nog en del "travande" kvällstid, så ficklampan får följa med. Tack för tipsen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-24, 21:50
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Premiär till Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Foppis Visa inlägg
Min man och jag tycker om att promenera, så det blir nog en del "travande" kvällstid, så ficklampan får följa med. Tack för tipsen!
reflex kan låta fånigt på sommaren,men det är en kär vän när man vandrar på kretensiska vägar kvällstid!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-03, 14:49
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Premiär till Kreta

Grattis till ett underbart val. Agia Apostoli/Chryssi Akti ligger perfekt. Sandstränd på gångavstånd och nära till den underbart mysiga staden Chania. Mitt tips är att ta taxi in till Chania. Prisskillnaden är minimal (speciellt om ni är tre eller fler personer som åker) och bussarna kan ibland vara väldigt trånga och varma, så taxi är helt klart att föredra. Väl framme i Chania så är det bara att strosa omkring och välja en av de fantastiskta tavernorna som ligger bland gränderna. (Försök att undvika restaurangerna längs hamnen, även om utsikten är underbar när solen går ner så är det i regel lite dyrare och sämre mat, försök istället att vandra "uppåt" längs alla smala små gator för att komma till de "riktiga pärlorna".)

Jag har svårt att se hur man inte kan trivas där och, som sagt, bra val!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-03, 17:26
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Premiär till Kreta

Så det blev Kreta till att sluta av med. Även jag tycker att det är ett bra val, men Du var ju inte inne på Kreta tidigare. M-L och jag var på Kreta 2003, då bodde vi straxt utanför Hersonissos i 14 dagar och trivdes alldeles utmärkt. Vi hade också en hyrbil i 5 dagar och utforskade ön en del. Vi ska förresten till Kreta nu också på en vårresa i en vecka sista veckan i april.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-03, 19:47
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Sv: Premiär till Kreta

Hej "BOKA", jo det blev Kreta efter en hel del funderande. Det ska bli underbart! Till Karpathos blir det nog också så småningom, det finns ju så många härliga öar att välja mellan. När barnen blir lite mer självständiga kommer vi att kunna resa iväg flera veckor i stöten och då blir det nog att kuska runt till olika öar Kanske både vår och sensommar som ni gör nu. Ha det skönt på era resor!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-03, 21:42
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Premiär till Kreta

Karpathos och Kreta går utmärkt att kombinera om man vill prova på en miniöluff med barn! Vi tog en enkel flygstol till Karpathos år 2008 och stannade i 6 härliga dagar. Resan började i superlugna Arkassa där den totala stillheten råder. Efter Arkassa tog vi taxi till Pigadeia, huvudstaden på ön där vi stannade i två nätter för att sedan hoppa på båten till Kreta och Herakleion. Båtturen tog 8 timmar vilka förflöt bättre än väntat, resan var otroligt vacker och det var häftigt att åka så många timmar utmed Kretas östra kust och att få möta ön på avstånd. Barnen uppförde sig exemplariskt och somnade snällt i tvillingsulkyn på däck de sista 2,5 timmarna!

Nåt att fundera på för framtiden kanske!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT