Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-02-18, 18:40
Tindras avatar
Tindra Tindra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 48
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Ok det var ju skönt att höra.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-02-18, 21:49
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Kretas väder är alltsomoftast mycket soligt, behagligt och badvänligt i September! Kreta är även vid sämre väderförhållanden en mycket trevlig ö att resa till!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-02-19, 09:19
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Tindra Visa inlägg
Vi funderar oxå på att åka till Kreta i september. Brukar det kunna regna mycket då??
Dom senaste 6 åren har vi varit i Rethymnon i september. Visst har det kommit nån skur ibland, men det är ju så härligt varmt i vattnet. Och vi vill inte åka i augusti för då kan det ju vara outhärdligt.

I år åker vi den 9 sept i 2 veckor. Oj vad man längtar.

Vi kommer att sitta på balkongen och titta på grekerna, många känner man igen år efter år. Sola bada och promenera samt äta god mat förstås.

Våran promenad brukar nästan dagligen vara runt borgen det tar ca 1 timme från hotell Ilios. Gör man den vid 9 på morgonen så är det inte för varmt. Sen kan man gå tillbaka genom gamla stan.

Ett ställe som vi inte varit på är "Kretas Maldiverna" kommer inte ihåg vad den platsen heter. Hur har ni tagit er dit ni som varit där? Ska man åka på utflykt eller köra själv? Har hört att det är otäcka vägar dit.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-02-20, 10:19
nice nice är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 29
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Hej!Elafonissi kallas kretas maldiverna och där är verkligen alldeles ljuvligt Vi har alltid kört själva dit,visst är det bergit och lite läskigt på sina ställen,men vägen dit är en liten utflykt i sig och så himla vacker Absolut ska ni besöka Elafonissi! Ha det bra
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-02-20, 22:25
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Min nästa resa går till Kreta i juni..en enkel biljett!!

Yanna
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-02-21, 01:01
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Jeg kan også anbefale Elafonissi, som er et fantastisk sted. Vi har vært der i slutten av mai, og ca. 1. oktober. På disse tidene er det god plass der, men jeg vet enkelte har opplevd juli og august litt for overbefolket, selv om området er stort.

Vi har ikke bestemt neste tur ennå, må vente på avklaring av en del planer i forbindelse med arbeidet, men håper på tur i siste uke i mai og første i juni, som vanlig de siste årene. Og vi skal gjøre det vi alltid gjør, nyte stemningen på stedet, ta utflukter for å bli kjent, forsøke å komme i kontakt med grekerne, spise godt, og slappe av. Badelivet begrenser seg til at min kone kanskje tar en time eller to på stranden (hvis vi er på et sted med strand), selv bader jeg aldri på turene på denne tiden av året. Hvis været er godt, holder vi oss ellers mye i skyggen, så vi er nok litt atypiske på den måten, spesielt jeg.

Hovedsaken er å oppleve stedet og menneskene der, enten det er et nytt sted eller et sted vi kjenner fra før. Vi merker nok etter hvert et ønske om å reise oftere tilbake til kjente steder og kjente mennesker. Det får større og større verdi å bli mottatt som gamle kjente, kanskje til og med som venner, selv om dette er et privilegium som er noe helt annet enn å bli kalt "my friend" når noe skal selges.......... ;-)
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-02-21, 10:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
å bli mottatt som gamle kjente, kanskje til og med som venner, selv om dette er et privilegium som er noe helt annet enn å bli kalt "my friend" når noe skal selges.......... ;-)
Off topic, men: Där har du en poäng som det ofta förvånat mig att det inte är några diskussioner om här i forrumet. Många tycks ju tro att när hotellvärdar och tavernaägare beter sig som om man vore en vän, så beror det på vänskap och inte på att de vill göra affärer...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-02-22, 22:25
lilles avatar
lille lille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Midt i Norge
Inlägg: 87
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Det blir ingen reise for meg i år, for til sommeren venter jeg baby .

Men neste år, i april eller mai, da blir vi nok å ta med den lille og reise til Kreta.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-02-23, 10:16
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Citat:
Ursprungligen postat av nice Visa inlägg
Hej!Elafonissi kallas kretas maldiverna och där är verkligen alldeles ljuvligt Vi har alltid kört själva dit,visst är det bergit och lite läskigt på sina ställen,men vägen dit är en liten utflykt i sig och så himla vacker Absolut ska ni besöka Elafonissi! Ha det bra
Hej! Vilken väg brukar ni ta när ni kör själva? Jag har hört att finns både bättre och sämre vägar dit. Och jag är ganska så höjdrädd.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-02-25, 08:25
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Hej
Ni kan åka motorvägen till Kissamos och därifrån välja 2 mindre vägar.
Båda är ringlande och väldigt vackra.
Åker du mot Elos kör du igenom flera små fina byar, många gånger har vi startat tidigt och ätit frukost i någon av dem.
Bybor brukar stå vid vägen och sälja underbar honung med timjan.
Åker du vägen mot Platanos så kan du ta en avstickare till Falassarna som också är värt att besöka.
En annan sand och oftast då vi varit så har vågorna varit höga.
Men fantastiskt klart vatten.
Dessutom ser du lite mer av kusten den sträckan.
Varför inte ta båda vägarna då ni ändå är på tur.
Tar man god tid på sig och inte kör fort så går det bra.
Trots höjden och kurvorna.
Min dotter brukar ta musik i öronen och dra ner solglasögongen och invänta kuststräckan innan Elafonissi som är ganska plan
Lycka till på eran resa...Myssa
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-02-25, 14:27
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Nästa resa blir till Barcelona, 8 april. Ska hälsa på en son som jobbar där, och passar på att för första gången kolla in staden.
I maj blir det några dagar på Gotland. Och juni/juli nästan en vecka i Norge .
Inte förrän 29 augusti blir det GREKLAND. Flyger till Lesvos och hem efter 2 veckor, 185 dagar kvar .
Vad vi gör under de två veckorna är inte bestämt än, men vi hinner kanske Chios också i alla fall .

Abi

PS
Jag tycker också Elafonissi är ett "måste", har varit där 3 ggr av 3 besök på Kreta. DS
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-02-25, 15:41
Hansens Hansens är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 52
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Ligger inte Ammodi beach i närheten av Plakias? Kanske Pavlos också? Vi är på väg till Myrthios i aug och gillar såklart mysiga stränder...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-02-28, 09:42
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Hej alla!
Min huvudsakliga syssla kommer att vara besöka en och annan strand... Åka med badbåt till stränder som man inte når annars... En annan syssla kommer att vara att läsa (har redan samlat ihop tre och fler skall jag ha med - förra året hade jag drygt 12 med mig och de räckte precis)
Men en utflykt kommer att vara att besöka kyrkan Evangelistria (tror det stavas så?)... Bara 5½ månad kvar

K
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-02-28, 13:04
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Hansens Visa inlägg
Ligger inte Ammodi beach i närheten av Plakias? Kanske Pavlos också? Vi är på väg till Myrthios i aug och gillar såklart mysiga stränder...
Det stämmer, man tar av på en liten väg strax före Plakeias, tror inte ens det är skyltat. Det är en toppenstrand!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-03-01, 21:54
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Vad ska ni göra på nästa resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Min nästa resa blir en enkel biljett till Kreta!
Just mina funderingar,,de tankarna gnager i mitt huvud hela året, men stoppas hela tiden av hur skall man försörja sig och sin familj?

Men i år blir det Kalives, alltid Kreta men olika byar var år....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT