Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-18, 18:54
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Lämna landet?

Idag har det varit en ruggig och kall dag i Göteborg. Kändes som höst och jag undrar var sommaren blivit av?

Kan inte låta bli att undra om livet inte skulle vara lättare att leva ifall jag bodde i ett varmare klimat, skulle jag inte känna mig mindre missmodig och mer levnadsglad då? Visserligen vore det inte lätt att flytta från familj och vänner men längtan bort blev påtaglig idag.

Med risk för att jag redan har en idealiserad bild av hur livet skulle te sig om jag flyttade till Grekland (jag gissar att vi är ganska många här på forumet som någon gång eller ofta tänkt -tänk om...) så är jag ändå nyfiken på att höra vad ni som faktiskt har tagit steget tycker har varit bäst med flytten. Och skulle någon vilja dela med sig av det som varit mindre bra eller rent ut av svårt med att flytta så kanske det vore bra att nyansera mina fantasier med...

/Kajsa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-18, 19:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Lämna landet?

Hej!
Vi har ju Calle å Git som nu är inne på andra året i Rhetymno......Dom skrev detaljerat om flytten och allt det innebar, men det var väl mest i "gamla Kalimera".....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-18, 21:33
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Lämna landet?

Hej. Jag emigrerade till Grekland 2000. Att semestra i ett så fantastiskt land som Grekland är ju inte med verkligheten riktig om man jämför med att leva här. Det kan bli en bok att beskriva hur det skulle vara här kommer lite av mina upplevelser om att bo i Athen. Kulturkrockar kan ju uppstår men att lära sig grekiska är nog det första man skall göra för att komma in i gemenskapen.

Athen är nog som alla andra storstäder annorlunda, stressigt, skitigt och otrevligt. Men ändå helt om nära till stränder o bad, skidorter, segling, trekking o forsränning, berger runt Athen och upp mot norr har massor att erbjuda sommar som vinter. Det blir ungefär 8-10 grader C här på vintern och det är helt ok att ta på sig en tröja istället för att vrida upp centralvärmen.

Jag har även haft nöjet att se Grekland från segelbåt från Athen till bl.a Rhodos, Skiathos, Paros, Samos, Kos, Korfu, Koufonissi under mina 5 år här. Det kan rekommenderas oerhört mycket, man hittar alla små underbara icke exploaterade tavernor på baksidan av öarna samt att man kommer närmare lokalbefolkningen, pratar man då grekiska med så är dom alldelesutom sig av lycka... att få ställa fram sina grekiska små rätter och en Plumaro Ouzo, även till lunchen klockan 11 på morgonen...

Det som kan göra det jobbigt med att leva här kan vara byråkratin när det gäller registrering och pappersarbete helt enkelt, saker som måste göras måste ju ändå göras och som svensks är man ju kanske van vid detta hemma med.

Nu läste jag alldeles nyligen också att man som EU medborgare inte längre behöver skaffa arbetstillstånd, boendetillstånd här i Grekland heller. äntligen har dom insett att EU måste få vara EU.. och att man som medborgare kan röra sig fritt och arbeta fritt... hur man betalar skatten får man nog kolla var och en för sig

Michael

Senast redigerad av spagetti den 2005-05-18 klockan 21:40. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-18, 22:06
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Lämna landet?

Även jag har nog en idealiserad bild av hur det skulle vara att bo i Grekland. Förmodligen skulle jag bli tokig av byråkratin och att tjänster kanske inte blir utförda med kort varsel som här i sverige.

Troligtvis kommer jag nog inte att flytta till Kreta permanent, men det skulle inte vara helt fel att ha ett litet hus där som man kan vara i på sommaren och några veckor på hösten. Förmodligen är även detta en dröm och en idealiserad bild av hur det skulle vara. Jag skulle nog avverka många burkar losec innan allt var klart, men man måste ju få drömma lite och drömmen är första steget mot förverkligandet.

Göran
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT