Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-10-01, 14:09
kurre2 kurre2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 19
Standard Kea en pärla!

Dags att förmedla några intryck från Kea, dryga timmen från Lavrio ligger denna ö som har det mesta en Greklandsnörd önskar sig. Fina stränder, tavernor med fantastisk mat, trevliga vandringsleder och noll trängsel.Precis som Janne skriver här på Kalimera är de flesta turisterna fastlandsgreker som har sommarhus på ön, de utländska turister som är i majoritet är de som seglar i övärlden och ankrar för natten i Korissia. Två saker som förändrats sedan Janne beskrev Kea är att det inte längre lyser på fabriksskorstenen i Korissia och antalet bagerier är tre! Tavernabesöken är en stor del av upplevelsen när man besöker Grekland. På Kea blir man inte besviken, alla ställen vi åt på höll hög klass men den som överraskade mest var Simos take away, granne med posten i Korissia. Stället ligger ett par hundra meter från hamnen i Korissia, namnet till trots kan man även sitta ner och äta på stället. Här kan du bara knalla in och peka på det man vill äta och det smakade fantastiskt! Paret som driver stället återvände till Kea 2018 från Athen efter att de jobbat vid olika resturanger där. Vi bodde strax utanför Korissia, Keaholidays, ett litet familjeägt lägenhetshotell där mamman bodde på Kea under säsongen och skötte huset och gästerna utan annat språk än grekiska! Detta löstes med telefonsamtal till sonen som agerade tolk, fungerade perfekt. Ni som funderar på att åka till Kea, åk ni blir inte besvikna.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-10-01, 14:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kea en pärla!

Nu gjorde du mig nyfiken! Din beskrivning låter som något i min smak. Ska genast läsa in mig på Kalimeras beskrivning av Kea.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-10-02, 10:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kea en pärla!

Låter fint! Visst skulle Kea vara en intressant ö att åka till, i synnerhet när resan med färja är så kort.

Kanske en vacker dag?

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-10-02, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kea en pärla!

Så himla roligt att ni är så nöjda med Kea! Hurra!

Det är en ö med en speciell stämning i och med att det nästan bara är greker som reser dit. Lite är anpassat för oss utländska turister, och maten är fantastiskt god. En av de bästa sakerna med Kea – tycker jag – är att där finns så många fina vandringar att göra.

Gjorde ni några vandringar Kurre?

Jag ska rätta angående skorstenen och bagerierna när jag uppdaterar Kalimera senare i höst.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-10-02, 16:26
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Kea en pärla!

Tusind tak for din rapport. Alt du bekriver lokker til genbesøg på Kea
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-10-03, 14:17
kurre2 kurre2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 19
Standard Sv: Kea en pärla!

Vi vandrade från Korissia till Chora vidare till det leende lejonet, riktigt fint. På återvägen gick vi det som finns kvar av den gamla vägen mellan Korissia och Chora. Fina sträckor att promenera, lungt och skönt, det kändes som vi var de enda turisterna den dagen! Det blev också en tur till Otzis där vi också gick en bit efter leden mellan Otzis och Chora, samma här lätt vandrat och lungt. En tredje tur tog vi till lämningarna efter väderkvarnarna. Sammanfattningsvis kan vi säga att det är lätt att vandra på Kea och bra skyltat efter de mångtusen åriga vägarna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-10-04, 13:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kea en pärla!

Citat:
Ursprungligen postat av kurre2 Visa inlägg
Sammanfattningsvis kan vi säga att det är lätt att vandra på Kea och bra skyltat efter de mångtusen åriga vägarna.
Kan inget annat än att hålla med. Kea är sannerligen en av de bästa vandringsöarna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-10-05, 08:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kea en pärla!

Tack för rappport, Kurre. Kea låter fantastiskt mysigt, så den hamnar nu på min bucket list. Dessvärre är att varken tid eller pengar räcker för tillfället inte mycket mer än till Ikea...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-10-05, 10:07
kurre2 kurre2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 19
Standard Sv: Kea en pärla!

Kul att kunna inspirera till ett eventuellt nytt resmål!😀
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-10-05, 10:25
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Kea en pärla!

Efter din fina beskrivning funderar jag allvarligt på att besöka Kea nästa år. Kanske kombinera med Syros som står på vår lista.

Det enda som skulle avskräcka är att det verkar vara dåligt med busstrafiken på ön. Vi hyr inte gärna bil eller moppe och vi gillar att åka med lokalbussarna. Men man kan ju alltid nöja sig med att se det som finns på vandringsavstånd.
Ulla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-10-05, 12:13
kurre2 kurre2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 19
Standard Sv: Kea en pärla!

Lokalbussarna gick t.o.m. 15/9, den offiiciella turistsäsongen verkar ta slut denna veckadenna vecka😀
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-10-06, 14:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kea en pärla!

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Efter din fina beskrivning funderar jag allvarligt på att besöka Kea nästa år. Kanske kombinera med Syros som står på vår lista.
Det låter som en mycket bra kombination.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT