Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-04, 19:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Det är med stor sorg i hjärtat jag måste meddela att Eva gick bort natten mellan måndag och tisdag efter en tids sjukdom. Jag vet att det är många av Kalimeras läsare som har bott hos Eva, och även har lärt känna henne väl. Pensionat kommer att hålla stängt i år. Eventuellt kommer någon av hennes döttrar ta över pensionat nästa sommar. Jag meddelar om så sker.

Jag och Camilla träffade Eva första gången för ett femtontal år sedan. Vi letade rum i Pythagorion och hade svårt att hitta något som passade. När Camilla gick förbi Pension Sunshine började någon från en balkong prata med henne. Det var ett par som hade bott hos Eva varje sommar i många år. De sa att det var det bästa stället i Pythagorion, och att Eva var en fantastisk människa. De hade rätt i allt.

Sedan den gången har vi bott hos Eva många gånger, och vi har träffat andra, som också har bott hos Eva många, många gånger. Pensionatet var litet och låg på en bakgata till hamnpromenaden, rummen var små, likaså balkongerna. Vi hade trivts där även om någon annan haft pensionatet, för det var mysigt, och det var så rent att man kunde äta på golvet. Vi inte bara trivdes där, vi älskade att bo där, och det tack vare denna underbara person, som Eva var. Jag och Camilla kommer att sakna henne enormt, inte minst hennes härliga humor, och hennes skratt. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Eva, men det får bli en annan gång.

Vila i frid världens bästa Eva!



Eva på trappan till Pension Sunshine.



Eva.



Bild från 2003. Vi tog selfies innan selfies fanns.



Vi gick ofta ut och åt tillsammans. Detta blev sista gången.


(Jag har fått tillåtelse av familjen att skriva om Evas bortgång i forumet.)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-04, 20:31
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Det var synd. Hoppas någon annan kan driva stället vidare i samma anda…
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-04, 20:57
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Mycket tråkigt att höra,även fast vi aldrig har bott där. Jag tänker ibland på våra vänner-ja de har ju blivit det med åren-på öarna.Man vill gärna tro att allt ska vara som förra gången och kanske bättre.Men så plötsigt drabbas någon av en sjukdom eller olycka.
Vi kan bara hoppas att allt ska vara "som vanligt"ett tag till.

Har ni tänkt på att det är ganska underbart det här med med vänskapen till våra hotellägare.

Man kommer dit först,får fin kontakt och så bestämmer man sig för att fortsätta att bo just där.Så småningom blir man nästan som en del av familjen och den här fina relationen fortsätter år efter år.

Jag skulle bli MYCKET sorgsen och förtvivlad om någon av våra vänner skulle dö.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-04, 21:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Mycket tråkigt att höra,även fast vi aldrig har bott där. Jag tänker ibland på våra vänner-ja de har ju blivit det med åren-på öarna.Man vill gärna tro att allt ska vara som förra gången och kanske bättre.Men så plötsigt drabbas någon av en sjukdom eller olycka.
Vi kan bara hoppas att allt ska vara "som vanligt"ett tag till.

Har ni tänkt på att det är ganska underbart det här med med vänskapen till våra hotellägare.

Man kommer dit först,får fin kontakt och så bestämmer man sig för att fortsätta att bo just där.Så småningom blir man nästan som en del av familjen och den här fina relationen fortsätter år efter år.

Jag skulle bli MYCKET sorgsen och förtvivlad om någon av våra vänner skulle dö.
Precis vad jag också tänkte, Malina.

Även om jag inte bott på Pension Eva så har jag förstått att både Eva och hotellet var en pärla. Jag förstår att alla som bott där nu är bedrövade.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-04, 22:07
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Att fästa sig vid människor man möter på en resa är något av det finaste
man får uppleva som globetrotter. Att upprätthålla kontakten även när
man kommit hem ger minnen för livet. Jag har rest kors och tvärs över
vår jord och fått många vänner. Flera av dem upprätthåller jag kontakten med trots att det är 15 - 25 år sedan vi möttes.
Eva var en av dessa. Vi möttes för 17år sedan och sedan dess har vi alltid haft sporadiska kontakter flera gånger om året.
När Eva nu, efter några svåra månader, har fått somna in, känns saknaden stor.
Den empati Eva visade sina gäster var enastående. Man blev glad bara
av att språka med henne. Hon var otroligt mån om sina gäster. Inte minst
de barn som ibland fanns bland gästerna.
Jag kommer att sakna Evas härliga personlighet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-04, 23:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Jag och min familj hamnade ett år i Pythagorion. Fru och barn parkerades på strandpromenaden, medans jag leta rum. Det gick inge bra. Åter till strandpromenaden, togs en vätskepaus på Taverna. Vi diskuterade ett tag och drog oss sen båda till minnes om nåt "Pension Eva" på Kalimera (eller kalli som vi kallar forumet internt).

Lite googling gav oss adressen och däråt styrdes kosan. Väl framme visade det sig att stället var stängt, men det satt en lapp med telefonnr på dörrn. Vi plingade numret och en kvinna svarade att hon kommer om en stund. Ca 20 min senare dök hon upp - Eva i egen person. Hon förevisade oss ett dubbelrum. Trevligt, rent, fräscht samt litet. Lite för litet för vår smak, då dotra satt i sulkyvagn och vi kände att det just var lite för litet.

Vi avböjde vänligt och kände oss en smula dumma, då hon hade kommit dit för vår skull. Det var dock inget problem och inga sura miner från hennes sida, utan hon önskade oss välkommen åter ett annat år.
Till slut hittade vi ett ställe vid hamnpromenaden, med fantastiskt utsikt. Tyvärr förfördes vi av utsikten, då stället var supersunkigt i sig. Vi borde nog bott hos Eva ändå. Vi lämnade ön dagen efter, för nya äventyr.
Men Eva glömmer jag inte. Trots att jag bara träffade henne en gång i livet, så gjorde hon ett outplånligt intryck på mig.

Så vila i frid Eva, trots att vi inte kände varandra, förutom nån halvtimme av vår stund på jorden.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-05, 05:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

En underbar människa har lämnat oss. Vi träffade Eva första gången för 13 år sedan. Man kände direkt att det var en speciell person. Så varm och levande. Sedan dess har vi träffats många, många gånger.
Ofta fanns det något som Eva hade satt in på rummet når vi kom hem om kvällarna. Hennes goda sockerkaka, ett fat med trädgårdens frukter, vackra blommor eller fruktlikör. Hon var så omtänksam mot alla sina gäster. Rummen var inte stora men omsorgsfullt städade och trivsamma.
Vi är många som har minnen av henne, bara fina sådana.
I höstas var hon sjuk, så vi bodde inte hos henne, men hon var på bättringsvägen och skulle komma hem.
Tack Eva för allt!
Birgitta och Arne.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-02-05, 11:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Veldig trist at Eva på "Sunshine" er død......

Vi har minne om en spesielt vennlig/sympatisk vertinne
- selv om vi har leid rom hos henne kun en gang, i 2007, og den bookingen ble redusert fra to til e n natt ( pga innstilt båt fra Ikaria).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-02-05, 14:46
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Det var verkligen tråkigt att höra. Vi bodde hos Eva första gången sommaren 2001. Sedan blev det ytterligare några besök. Det var ett fantastiskt ställe att ladda batterierna inför hösten.
Vi har pratat om att snart åka dit igen, just för att träffa Eva. Vi kände oss alltid så välkomna.
Lena PG och Nisse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-02-06, 11:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ofta fanns det något som Eva hade satt in på rummet når vi kom hem om kvällarna. Hennes goda sockerkaka, ett fat med trädgårdens frukter, vackra blommor eller fruktlikör.



Som den här kakan.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-02-06, 13:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Som den här kakan.
Ja, det var så likt henne.
Och hon var alltid uppe tidigt (hon bodde i huset bakom Sunshine) när vi skulle åka taxi till flyget eller till Vathy för att kolla att taxin kom.
Hon sopade gatan utanför varje morgon och förbannade mopedisterna som drog på gasen utanför.
Jag har några citroner som jag fick av henne från hennes trädgård, som jag har torkat och som jag har som prydnad. För att inte tala om de kökshanddukar och ugnslappar, kylskåpsmagneter m.m. som vi fick som present varje gång vi bott där.
Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-02-06, 19:04
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Bodde hos dig 2 ggr och har sällan bott på ett så välskött ställe varken förr el senare. Dina bakverk var en fröjd när man kom hem från stranden på eftermiddagen.

Vila i frid Eva!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-02-15, 16:25
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Oh nej, så ledsamt.
Jag skulle just kolla om hur vi kunde kontakta Eva inför vår ankomst till Samos i september. Det blir andra gången vi utgår från ön, och givetvis tänkte vi bo på Sunshine igen.
Saknaden efter Eva är stor, och det blir konstigt att komma till Pythagorion nu.


Abi

Senast redigerad av Abi den 2015-02-15 klockan 16:32.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-02-15, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Oh nej, så ledsamt.
Jag skulle just kolla om hur vi kunde kontakta Eva inför vår ankomst till Samos i september. Det blir andra gången vi utgår från ön, och givetvis tänkte vi bo på Sunshine igen.
Saknaden efter Eva är stor, och det blir konstigt att komma till Pythagorion nu.


Abi
Underbar bild Abi!

Känner också att det Pythagorion inte blir detsamma utan Eva. Känner inte alls för att åka dit igen, men det kommer jag naturligtvis göra. Eventuellt ska någon av Evas döttrar driva pensionatet från och med nästa år. Hoppas att det blir så.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-06-06, 23:20
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Jag ser på booking.com att det går att boka rum på pension sunshine nu i sommar. Nån som vet vem som driver pensionatet eller finns risken att det inte är öppet när man står där utanför?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-06-07, 06:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Vi kollade under gårdagen hur det är med Evas Pension. Det visade sig att Evas dotter med man har tagit över hela verksamheten. Det går alltså alltfort att boka boende på Sunshine.

Pythagorion direkt

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-06-07, 08:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi kollade under gårdagen hur det är med Evas Pension. Det visade sig att Evas dotter med man har tagit över hela verksamheten. Det går alltså alltfort att boka boende på Sunshine.

Pythagorion direkt

Arne och Birgitta
Det ät inte Evas dotter med man som tagit över. De uppgifter jag har fått är att Evas dotter hyrt ut stället till ett par från Aten.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-07, 09:15
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ät inte Evas dotter med man som tagit över. De uppgifter jag har fått är att Evas dotter hyrt ut stället till ett par från Aten.
Vem har nu rätt och vem har nu fel i sakfrågan?
Dottern eller atenare/bussterminal eller Korsning?

Mycket intressant för mig som bl.a. övervägt Sunshine i Juli.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-07, 10:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Xenos, för att icke klargöra saken:
Ägaren till Cafe Pyth, som inte kände henne säger att det är andra än dottern som driver hotellet.
Frun på Daphnes Place, som kände Eva, säger att det är Evas dotter som driver hotellet..
"HORT E VAAR" som vi säger i Västerbotten. Hotel Sunshine är öppet och finns att boka för boende. Men den överservice som Eva gav finns nog inte kvar.
Birgitta, direkt från Pyth.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-07, 10:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eva på Pension Sunshine i Pythagorion har gått bort

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Vem har nu rätt och vem har nu fel i sakfrågan?
Dottern eller atenare/bussterminal eller Korsning?

Mycket intressant för mig som bl.a. övervägt Sunshine i Juli.
Fast du vet väl hur det är i Grekland, man kan få lika många svar som antalet personer man frågar. Birgitta och Arne kan nog inte ta ansvar för din bokning. Du kan ju maila och fråga?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT