Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-15, 11:32
misslina misslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 16
Standard Ellinika tora 1+1

Hejsan!

Jag letar efter boken Ellinika tora 1+1, även övningsboken Tetradio askiseon 1 (eventuellt med facit).
Någon som har och vill sälja?
Finns att köpa men föredrar helt klart att hitta den billigare och begagnad

Hör av dig!

/Evelina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-15, 11:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

En begagnad sådan är ju redan fylld med svar på frågor och anteckningar och i alla fall för min del är det den bästa repetitionskursen man har för att hålla lite av grekiskan vid liv, så jag tror inte att du kommer att få så många napp. Vill man LÄRA sig grekiska så måste man ju fylla i och skriva svar direkt i boken. Men hoppas för Din skull att jag har fel
Min säljer jag alltså inte. Det är en fantastiskt bra bok! Allt man behöver för att turista i Grekland finns ju där.

Lissi - som tyvärr inte hittar nån grekisk kurs i Kalmar i vår.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-19, 01:49
misslina misslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Grekiska kan jag redan då jag bott där nere rätt många år,så det gör inget om det är lite kladdat i den,inte därför jag ska ha den:-)

Grekiska finns ju som distanskurser på universitetet,kanske något för dig?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-19, 09:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Jag provade distans via Umeå universitet en termin, men det var så trist med allt datorsittande. Inget för mig
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-07, 10:59
kreta-ullis kreta-ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Jag har böckerna men som Lissi skriver så är det en bok man gärna behåller för att friska upp Grekiskan så jag har svårt att tro att det är någon som vill sälja begagnat tyvärr. Jag köpte mina böcker på Språkbokhandeln, det gick på ca 500kr med övningsboken.
Jag läste Nygrekiska på distans via Lund, har en del Grekiska vilande långt bak i hjärnan och visst var det ett bra sätt att få struktur i grammatiken osv men så fruktansvärt trist att sitta uppbunden vid datorn! Vi hade ingen som helst sammanhållning eller aktivitet i gruppen heller och ganska ostrukturerad och slarvig lärare på dom obligatoriska webb-träffarna som glömde bort vissa lektioner osv.... Vet inte om man kan posta länkar men försöker få in en länk direkt till Grekiska-böckerna hos Språkbokhandeln: http://www.sprakbokhandeln.se/varldenssprak/index1.html

Lycka till :-)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-07, 11:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Vil tro bøkene er billigere om man kjøper dem i Hellas, og de fleste av oss er jo der i blant
- jeg kjøpte Ellinika Tora 1+1 i Agios Nikolaous på Kreta for ca 20 år siden, det følger gode minner med det kjøpet, bokhandeleren var veldig positiv og trivelig

I 2004 gikk jeg for første gang et greskkurs, det var på Ikaria og Ellinika Tora var kursmateriell, så jeg har to, men med dagens portotakster er det dessverre uaktuelt å sende!

I 2012 gikk jeg et greskkurs i Chania (Lexis), de hadde brukt Ellinia Tora i "alle år", men hadde byttet til mer "moderne" lærebøker, det gjaldt både læremetode og "situasjoner", de bruker "Ellinika A" og "Ellinika B"
Den eneste "feilen" med dem..., er at d e må også b r u k e s for at man skal lære
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-07, 14:27
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Jag läser på distans från Lund på fjärde året. Vi använde ELLINIKA TORA I (vi fortsatte inte med del II, men den är också mycket bra), sedan "lösa papper" och efter det vidtog andra ämnen (än "grammatiken", alltså) och kurser inom nygrekiskan. Vi har hela tiden bara haft 45 minuters lektion i veckan på nätet och den stunden har varit väldigt stimulerande och värdefull. Kontakten inom gruppen får man initiera själv. Det finns inget utrymme för någon sådan under lektionstid. Vi är några stycken som har "pluggat ihop" hela tiden, men dom andra i gruppen känner jag alltså inte. Har bara hört deras röster.
Jag trivs jättebra med upplägget men det är tämligen krävande, hur väl man än behärskar språket. Tentorna ska ju klaras av... Men är man nörd, så är man.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-18, 22:21
spartacuss avatar
spartacus spartacus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Olika
Inlägg: 53
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Jag undrar bara hur går tentorna till om man läser på distans?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-19, 11:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

Citat:
Ursprungligen postat av spartacus Visa inlägg
Jag undrar bara hur går tentorna till om man läser på distans?
Jag har läst två kurser i grekiska på distans. Tentorna gick till så att jag fick en bestämd tid då jag skulle sitta vid datorn, och sedan kom uppgifterna via mail när provtiden startade. Det var ordkunskap, grammatik, översättning, en kort uppsats att skriva med utgångspunkt i en ordlista och ett stycke jag skulle läsa in på en ljudfil och skicka till läraren. Jag fick några timmar på mig - kommer inte ihåg exakt hur många, men tiden gick fort!

Karin
som numera går på grekisk konversationskurs på måndagkvällarna
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-20, 22:17
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Ellinika tora 1+1

I första hand får man åka till Lund för "salstentor", i andra hand ordna med sitt närmaste universitet/högskola, att man kan göra tentan där. Den skickas då från Lund dit och tillbaka av den aktuelle läraren sen, när man skrivit. De muntliga tentorna sker via nätet. Allt har funkat finfint.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT