Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2015-01-11, 11:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Temperatura Magica

Om det icke anses vara förmätet, skulle jag med viss tillfredsställelse och ett snett leende ändå konstatera att vår termometer denna söndagsmorgon visar samma 20,5 grader som väderstationen för södra Kreta....


Arne
Svara med citat
  #202  
Gammal 2015-01-11, 11:24
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Jag saknar också väderrapporten. Man kan ju inte göra det bättre än att tala om vad den Egna termometern visar sedan får ju andra tycka vad dom vill eller hur..........


Instämmer till fullo! Vi saknar också rapporter om hur vädret är, så please.........
Lena och Nisse som åker till Paleochora i slutet av april
Svara med citat
  #203  
Gammal 2015-01-11, 11:26
cyrene cyrene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Dyrön
Inlägg: 112
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

.

Hälsningar från Västkusten, vi hade orkanstyrkor inatt!


Cyrene
Svara med citat
  #204  
Gammal 2015-01-11, 11:27
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Re: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
även jag ser framemot att läsa Birgittas och Arnes upplevelser och dagar ... förundras dock över hur man som läsare av dessa betraktelser spydigt kan påpeka hur de lever sina dagar! Var och en må resa och leva som hon/han känner är bäst utan påhopp ifrån andra som reser/lever på ett annat sätt.
/emma



Svara med citat
  #205  
Gammal 2015-01-11, 11:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Instämmer till 100% i det Emma säger!..

Lev gott Arne & Birgitta

Sunny, som också har sina vanor och rutiner på semestern.
Svara med citat
  #206  
Gammal 2015-01-11, 12:17
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Temperatura Magica

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Om det icke anses vara förmätet, skulle jag med viss tillfredsställelse och ett snett leende ändå konstatera att vår termometer denna söndagsmorgon visar samma 20,5 grader som väderstationen för södra Kreta....


Arne
Bra Arne!
Svara med citat
  #207  
Gammal 2015-01-11, 12:30
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Temperatura Magica

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

... visar samma 20,5 grader som väderstationen för södra Kreta....
Ved du hvor vejrstationen i Paleochora findes? Jeg mener sådan rent fysisk.

På det lille plateau bagom Fortezza findes en hvid bygning, som kanske kunne være en vejrstation, men den ser tom ud; ingen instrumenter, ingen folk, ingenting.

Og det eneste jeg kan hitte på nettet om vejrstationen er, at den befinder sig i 5 meters højde.
Svara med citat
  #208  
Gammal 2015-01-11, 12:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Temperatura Magica

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Om det icke anses vara förmätet, skulle jag med viss tillfredsställelse och ett snett leende ändå konstatera att vår termometer denna söndagsmorgon visar samma 20,5 grader som väderstationen för södra Kreta....


Arne
..härligt!!
Svara med citat
  #209  
Gammal 2015-01-11, 14:07
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Temperatura Magica

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Om det icke anses vara förmätet, skulle jag med viss tillfredsställelse och ett snett leende ändå konstatera att vår termometer denna söndagsmorgon visar samma 20,5 grader som väderstationen för södra Kreta....


Arne
Bra!

Lena och Nisse
Svara med citat
  #210  
Gammal 2015-01-11, 14:56
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Tack för väderrapporter Arne! Nu är ordningen återställd.
Svara med citat
  #211  
Gammal 2015-01-11, 15:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Fortsätt precis som ni gör både med levernet och rappporteringen. Bodde jag sex veckor på samma ställe skulle det absolut bli vardagsliv, inget annat. Har man varit så många veckor på samma ställe som ni så har ni redan sett allt. Ni har ju fått goda vänner i mängd och har blivit en del av Paleochora. När jag åker till Tinos numer blir det samma rum, samma mysiga tavernor där jag trivs och samma umgänge med Nikoleta, hennes familj och väninnor....inte flänger man runt som första gångerna. Nu kan vi ju ön. Det är det som är tjusningen ju, ställa in min väska på " mitt" rum och vara HEMMA!
Min skämtsamma kommentar med glad gubbe om renköttet var en replik på att Arne tyckte jänkaren var rolig som lagade köttgryta, inget annat illa ment!
Lissi
Svara med citat
  #212  
Gammal 2015-01-11, 16:00
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Tack Arne och Birgitta för att ni åter rapporterar om vädret och temperaturen! Varje morgon läser jag er berättelse och tittar på bilderna och det är lika roligt varje dag!
Svara med citat
  #213  
Gammal 2015-01-11, 16:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Hej på er!

Idag har VI frångått våra söndagsrutiner och varit på "Je suis Charlie"-manifestationen på Segels torg.Mycket fint, många pennor och MYCKET folk och massor av snö.Nu återgår vi till söndagsrutinerna och lagar en 3-timmars spaghetti bolognese.Ha det!
Svara med citat
  #214  
Gammal 2015-01-11, 17:31
jukka_ts avatar
jukka_t jukka_t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 53
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

.

Läser varje dag och läser upp för frun vad Arne och Birgitta
skriver och tycker det är trevlig läsning.

Jag tror mer på Arne och hans termometer än en digital väderstation.
Fortsätt rapportera graderna Arne !

Forfarande ingen Totte ???

Mvh
Jukka T
Svara med citat
  #215  
Gammal 2015-01-11, 22:00
merlot merlot är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 12
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Läser era rapporter varje dag och finner stort nöje i detta. Jag saknar också uppgiften om dagens temperatur. De må va hur det vill med tillförlitligheten. Man får ju ändå en bra indikation på vädrets skiftningar och med er resvana lär ni ju inte ställa termometern i solen. Tack för dom trevliga berättelserna ni skriver och ha en fortsatt trevlig resa.
Svara med citat
  #216  
Gammal 2015-01-12, 08:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 12 Januari. Paleochora

Måndag 12 Januari. Paleochora.

Idag har vi avverkat fyra av våra sex veckor på Kreta. Fredag 23 Januari lämnar vi Paleochora och far åter till Nea Chora / Chania för de avslutande tre dygnen innan hemfärden den 26 Januari. Vi äro inbokade på Hotel Arocaria.

Det verkar ha kommit en regnskvätt under natten till idag. Vår termometer visar på 16,4 grader nu klockan åtta denna morgon, men det är mulet väder än så länge. Vi misströstar dock icke enär vi på webben kunde skåda att det var minus 14 grader hemma i Umeå.

Kustfärjan Samaria kom nyss puttrande från natthamnen ute på udden och ligga nu vid kajen i centrum färdig för att avsegla till för oss okänd destination.

I market och frukt- och gröntbutiken kan vi genast konstatera att det är skördetid för mandariner och klementiner. Marknaden är översköljd med dessa frukter. En tiokilos trälåda med mandariner betinga pris av fyra Euro.

Till vännen Rollen. Vi var inne hos Marianne på Taverna Inochaus att be henne öppna sin mailbox enär det där ligga förfrågan om hotellrum på Magim.

Och till Jukka, vi har ännu ej sett en endaste skymt av vår huskatt Haristotte.
Vi saknar honom verkligen. Det var så hemtrevligt att var morgon få besök av den trivsamma katten.

Vi avslutade gårdagens bypromenad på KKP-fiket att taga varsin kopp kaffe. Noterbart är att kaffet bara kostar en € per kopp. Inget svindyrt Arlandapris direkt…

Vi kunde under gårdagen skåda hurusom de varma vindarna från Afrika gick hårt åt snön på de höga bergens sydsidor.

Under gårdagen var det så varmt att gjutjärnskaminen på W.E fick vila sig ända fram till kvällen, då det kylde på en del.

Efter att ha spisat god middag på W.E var det dags att gå ner till studion att lyssna på radiosporten och kvällsnyheterna innan nattning.
Vår Amaryllis är nu vackert utslagen via stängel nummer två. Vi har blomman ute dagtid, men taga densamma in nattetid.

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Måndag 12 Januari”

Nu vid niotiden kommer dimman vältrande in från havet. Krokodilberget har allredan försvunnit in i ett töcken.


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #217  
Gammal 2015-01-12, 09:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Måndag 12 Januari. Paleochora

Efter alla år här har jag fortfarande inte vant mig vid att det många gånger är varmare ute än inne ! I morse gick jag huttrande och med dubbla pyjamasar ut med katternas långpanna med mat- och möttes av ljum vårlik luft!
Svara med citat
  #218  
Gammal 2015-01-12, 11:17
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Måndag 12 Januari. Paleochora

Montera ventiler i väggar eller fönster,och ,eller skaffa en avfuktare,Det är den fuktiga luften inomhus som gör att det känns kallare.
Svara med citat
  #219  
Gammal 2015-01-12, 12:40
ÖBO ÖBO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 25
Standard Sv: Temperatura Magica

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Ved du hvor vejrstationen i Paleochora findes? Jeg mener sådan rent fysisk.

På det lille plateau bagom Fortezza findes en hvid bygning, som kanske kunne være en vejrstation, men den ser tom ud; ingen instrumenter, ingen folk, ingenting.

Og det eneste jeg kan hitte på nettet om vejrstationen er, at den befinder sig i 5 meters højde.
För meteorologiskt intresserade:
Väderstationen i Paleochora är belägen på
Latitude : 35.233877 | Longitude : 23.683324
Vilket motsvarar: På en parallellgata VNV om "Main street" ca 100 m från
Libyan Princess.
Svara med citat
  #220  
Gammal 2015-01-12, 13:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Hej på er!

Idag har VI frångått våra söndagsrutiner och varit på "Je suis Charlie"-manifestationen på Segels torg.Mycket fint, många pennor och MYCKET folk och massor av snö.Nu återgår vi till söndagsrutinerna och lagar en 3-timmars spaghetti bolognese.Ha det!
Men Malin och Emilio; hur gör man en TRETIMMARS spagetti bolongesi? Intresserad.

ÖBO: Vi bor LÅNGT från lyxhotellet i Paleochora.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT