Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-04-30, 17:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Om vi inte kan komma till Grekland ...

Kan jag och min man inte komma till Grekland, vare sig i början av april eller slutet på maj (resa nummer två), får väl Grekland komma till oss. Det är när jag sitter i det inglasade uterummet, där termometern denna aprildag, visar 30 grader, tanken slår mig. Jag börjar svettas redan efter några minuter och tänker att bikini hade varit passande denna dag, men opassande med tanke på grannarna, så jag öppnar ut mot trädgården.
Runt bordet här i uterummet står ”grekstolarna” jag tiggde från en tandläkarmottagning (sa att de passade bättre hemma hos oss), och på golvet ligger mattan som inhandlades för ett antal år sen i byn Archangelos på Rhodos. För husfridens skull låter jag Leksands-flaggan som hänger i ett hörn vara kvar (är trots allt blå/vit).
Jag håller brickan som en grek, med ett finger, och låter den svänga i takt med musiken vilket får isbitarna i ouzo-glasen att dansa.
Jamas!
Den blir grekisk sallad med inlagda kaprisblad och oregano från Tilos. Bröd, tsatsiki, rödbetor med fetaost samt keftedes. Till detta en kanna retsina (förr hade vi mjölk i kylen, idag har vi retsina). Vi knuffar de små, knubbiga, glasen mot varandra, och mot ”paddan” som serverar ett bildspel med Tilos-vänner med höjda glas. Så låter jag fingret vandra över söldukens Tilos-karta: över rodnande berg och vägar kantade av getter och rödaste vallmoblom. Och längtar ...

Några dagar senare blir vi glatt överraskade då sex greker från Kos plötsligt dyker upp (via post nord). Det vill säga en kartong innehållande sex vinflaskor: två röda, tre vita, samt en rosé. En fantastisk gåva från våra Tilos-vänner.
Tack Inga och Tommy!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-04-30, 22:20
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Så underbar berättelse Sjöborren
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-04-30, 22:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Tack! Vilken fin berättelse🥰
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-04-30, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Vilken härlig dag! Njut!

Masse o Birgit
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-05-01, 07:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Härligt! Jag riktigt såg detta framför mig!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-05-01, 08:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Oj vilken härlig berättelse! Jag var med.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-05-01, 11:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Så trevligt! Där hade jag mer än gärna stövlat in

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-05-01, 21:32
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Tack snälla! Några dagar senare kom sonen med en låda (12 flaskor) Retsina- Malmatina, som min man beställt från Systembolaget. Som sagt, kan vi inte komma till Grekland ...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-05-01, 22:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Ha ha! Låter härligt!

Har för mig att Hasse Alfredsson nån gång snackade i en monolog om att bli inlåst med en låda (eller var det en butelj) konjak någonstans. För oss Kalimerianer så är väl drömmen att i dessa karantän-tider skoja till det lite med att bli inlåsta med en låda retsina och en butelj ouzo.

Ha det gott!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-05-03, 16:52
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Å, vilken underbar berättelse, Sjöborren
Jag är helt med i Greklandskänslan😎🇬🇷😋

Som du skriver; Om man inte kan komma till Grekland, så får Grekland komma till en. Njut av alla stunder du/ni alla kan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-05-04, 12:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Även jag har skaffat lite greklandskänsla på min inglasade balkong. Här samsas mina tre olivträd en stor buske rosmarin, en bougainvillea samt en rosa hibiskus.
Senare tillkommer lite mer örter.

Genom årens lopp har vi plockat hem många söldukar, som tillägnats oss. Dom använder jag flitigt på balkongen. Här kan jag sitta och drömma och längta,,,,







Masse; när jag ser hibiskusen tänker jag på dig! Du som gillar hibiskus.

Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-05-04, 17:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Tack Birgitta!

Vilket minne du har! Jo det är riktigt att hibiscus är en av mina favoriter. Blodröda sådana njuter jag mycket av både i Spanien och Grekland. Men även rosa är vackra. Din är ju rackarns fin med många fina blommor! Däremot blir jag inte lika fängslad av gula. Min kära Birgit förärar mig då och röd fin sak. Den hamnar då alltid i mitt sovrumsfönster och är det första som jag ser på morgonen. En fin start på dagen!!! Synd bara att de är så mycket svårare att hålla liv i här i Sverige som krukväxter. I Spanien och Grekland är det ju buskar som alltid tycks blomma.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-05-05, 14:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Idag svängde vi ihop en greksallad bara sådär, som vi åt på balkongen till lunch. En av livets små glädjeögonblick

/Wolfen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-05-05, 17:57
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Visst njuter man galet mycket av dessa små solglimtar nu... En Mythos eller en isad ouzo till Mästarnas mästare gör ju så att man blir tårögd

Lena
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-05-06, 07:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Visst njuter man galet mycket av dessa små solglimtar nu... En Mythos eller en isad ouzo till Mästarnas mästare gör ju så att man blir tårögd

Lena
Precis! Man sitter femtio veckor per år och drömmer och längtar efter sina två veckor i paradiset. I år blir drömmen och längtan femtiotvå veckor...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-05-06, 19:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Nu har jag tagit hem Grekland till oss!
Ikväll blir det en nyss gjord greksallad "special" som det heter ibland. Det slank in nåra oliver i munnen innan de de hamnade i skålen. Likadant med fetaosten..den åkte in o ut i kylen..mums!
Till detta serveras kallt röövin..ska det va Grekland så ska det va👌 Annars aldrig kallt här hemma!
Ouzon står kvar i stan tyvärr. Klarar det..blir gott en annan dag. Mycket sol idag så dusch o aftersun, check✔
Ingen havsutsikt men sjöutsikt så om nån timme kan vi se solnedgången..check✔
/ Kajja
...som faktiskt börjar känna lite hopp idag.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-05-06, 21:36
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

GÔTT Kajja!!!
Drygt ett år sen vi sågs nu...
Lena
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-05-06, 21:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
GÔTT Kajja!!!
Drygt ett år sen vi sågs nu...
Lena
Jag veet😢!! Skulle gärna ses på en taverna om en kvart Vi tar väl Kreta? Bokar ni bord på Aletri?!
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-05-06, 22:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Vi har insett att oavsett hur det blir med restriktioner av eller på framöver så är det inte realistiskt för oss att räkna med någon resa till Grekland i år heller (börjar bli längesedan nu!). Båda tillhör vi riskgrupper och det känns inte som överst på önskelistan att komma till Egina eller Karpathos och drabbas av Covid19 där. Så ...... om vi inte kan komma till Grekland ....

..... så blir det numera ganska mycket grekiskt på matbordet här hemma istället. Greksallad och tzatsiki minst ett par gånger i veckan. Det gör sällskap med diverse kött- , fisk- och fågelrätter. Ibland festar jag till med en slurk ouzo och i kylen står en butelj retsina och väntar. Så ..... visst blir det lite grekiskt i sommar också!

Vi har ju ett land till som vi saknar. Spanien! Där finns också en hel del maträtter som är speciella. Ska inte trötta er med dem här. Men jag har en fråga om mat .........

I längtan till Spanien njuter vi också en del mat. Bl a till förrätt eller som snacks till drinken eller ..... ? Det är små rostade skivor vitt bröd, gnidna med en halv klyfta vitlök, rågade med finhackad tomat. Sen brukar jag ge den en lite grekisk touch med en skvätt olivolja och lite oregano över. I Spanien heter den (utan olja och oregano) Pan y Tomate (bröd o tomat). I Italien beställer vi in den som Bruscetta. Men ......

...... det vore ju konstigt om det inte finns i Grekland också. Kan dock inte påminna mig att jag har sett det på någon meny. Men ni som vet mera än jag om grekiska köket ..... Vad heter det i så fall där?

Rackarns gott är det i alla fall!

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-05-07, 00:22
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Om vi inte kan komma till Grekland ...

Tänker du på Dakos?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT