Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-17, 22:13
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Ny på Tinos

Nu är det bara en vecka kvar till semester och till Grekland. Det ska bli super spännande att få upptäcka en ny ö. Vi har förberett oss med Tinos- guiden och hoppas allt klaffar med båtar och bokade hotell i Athen, på Tinos och Mykonos. För mig är Grekland så nära Nirvana som man kan komma och ett måste i mitt liv. Vad får jag inte missa på Tinos?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-18, 11:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny på Tinos

Missa inte de genuina byarna! Kardiani, Ktikados, Pyrgos, Komi, Tarambados, Falatados, Agapi med MÅNGA fler! Att hyra bil en eller 2 dagar är nästan ett måste för att njuta av ön.
I Chora är ju kyrkan Panagia Evangelistra ett måste! Tinos Chora är en äkta grekisk stad/by med mycket vänlighet!
Matställen att inte missa är MALAMATENIA och TO ZEUKI. Finns i gränderna alldeles t h på gatan som börjar med stora gula cementbollar! Gå rakt förbi alla små tavernor i gränden så kommer ni till Malamatenia(Sjöjungfrun). Hälsa från Lisa som alltid bor hos Nikoleta! To Zeuki ligger sen runt hörnet tv från Malamatenia.

Bra stränder att besöka förutom Ag.Fokias alldeles i utkanten av Chora, är Giannaki och Ormos Isternion, samt Kolumbitres.
Tyvärr har jag gett bort alla Tinoskartor så jag kan inte skicka någon till Dig
Tinos är en riktigt genuin ö som för alltid fått en plats i mitt hjärta!
Under ÖARNA t v på Kalimeras förstasida finns info om Tinos och underst i den en hänvisning till resebrev från många som besökt ön.

Kommer ni obokat till hamnen kommer ni att mötas av roomsare. Bla Nikoleta där vi alltid bor. Hon är svensktalande och hjälper er säkert med tips om ni vill leta boende med havsutsikt vilket hon inte har....

Njut av härliga Tinos! I september åker jag tillbaks för tionde gången sen 2008

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-18, 18:53
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Sv: Ny på Tinos

Tack för svar! Det ska verkligen bli spännande, vi ska bo på Agnantio Hotel som ska ligga nere vid hamnen. Det blir absolut bil eller moped någon dag.
Längtar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-18, 22:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny på Tinos

Agnantio är ett jättebra hotell med toppenläge! Ni får fin utsikt.
Där bor andra Tinosåtervändare jag känner när de är på ön. Det ligger inte precis vid hamnen utan en bit i från men nära till småbåtshamnen... från balkongen har ni solnedgång att njuta av. ALLT är nära i Tinos Chora.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-19, 09:47
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Sv: Ny på Tinos

Det låter toppen med hotellet, det var det enda min man önskade, en balkong med utsikt mot havet. Det ska väl inte vara så långt ifrån stranden agios fokas, vad jag förstår. Hoppas på bra morgonpromenad med bad! Jag har också läst igenom resebrev och tittat på alla bilder, det var nog därför det blev Tinos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-19, 10:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny på Tinos

Om ni ha hotellet i ryggen så är det bara en liten bit till början av Ag. Fokias. Men alldeles i början är inte stranden så bra så ni ska en bra bit bort tills det lilla partiet kommer med solstolar. För en joggare är det alldeles lagom att jogga bort till kullen längst bort och åter till hotellet....ca 50 -60 min kan jag tro för en van löpare, men då får man inte stanna på vägen och njuta av utsikten och lugnet, vilket är lätt att göra...njuta alltså!

Lissi- som kommer ner om några veckor!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-19, 17:01
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Ny på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Agnantio är ett jättebra hotell med toppenläge! Ni får fin utsikt.
Där bor andra Tinosåtervändare jag känner när de är på ön.
Känner mig träffad ...

Agnantio är jättetrevligt boende men man måste ha i minnet att rummen är inte jättestora. I och för sig bara bra för vår del, ju större rum/studio vi har desto mer sprider vi ut vårt pick och pack. Möjligtvis är balkongerna på andra våningen aningens större än de längst upp.

Det är skugga på morgonen och som Lissi säger, fin utsikt över hamnen och solnedgången på kvällen. Vill man ha större sittplats finns det en trevlig uteplats med parasoll precis vid ingången. I källaren finns det kök som man får använda fritt och Nikos, som håller i ruljansen, bor i en lägenhet intill.

Det tar fem minuter att knalla till bageriet eller ner i sta'n, närmsta taverna med utmärkt mat ligger i början av en liten strandpromenad i princip runt hörnet och till Agios Fokas tar det väl 15 - 20 minuter att gå (eller stranden börjar tidigare men vi brukar gå så länge ungefär). Där måste man äta på Marathia!

Är man färjenörd som vi, är Tinos ett eldorado. Man kan följa dessa både från balkongen och på stranden. Fast sambon undrar varför jag alltid måste fotografera samma färja två gånger, när den passerar på väg till Mykonos/Syros och när den är på väg tillbaka till Tinos... Ja, säg det.

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-19, 18:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny på Tinos

Ja att stå vid färjeläget på sommaren mellan 11 och 13 är ett eldorado. 7 färjor om inte fler kommer inom en timme och ibland får de ligga på kö...Det tillhör vår dagliga rutin att stå en stund vid färjorna....Tinos är den mest trafikerade ön i Kykladerna och de kommer både från Rafina via Andros och från Pireus via bla Syros. Tur vi inte bor med balkong över havet för då skulle maken bli sittandes där hela dagarna...

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-19, 19:51
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Sv: Ny på Tinos

Tack för bra info; Lissi och Celbe Det låter super. Hoppas inte jag får problem med mannen i familjen angående färjespaningen Vill ju göra lite annat också!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-16, 18:34
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Sv: Ny på Tinos

Nu har jag varit hemma lite mer än en vecka och hunnit smälta alla intryck, Tinos är verkligen fint. Agnantio var verkligen super och Nikos gjorde allt för att vi skulle trivas. Vi åkte en busstur runt ön för att få en överblick, så nästa gång vet vi vart vi ska åka.Jag håller med dig Janne, Vilka fina byar! Skulle velat stanna på flera ställen, bl.a. på det härliga torget i Pyrgos
Tipsen jag fått var super och vi trivdes gott på både Malamatenia och Aithrio (vilken mat!) Åt t.o.m. stifado på kanin, det är inte på alla ställen det går att få!. På Malamatenia visste de direkt att det var du Lissi som bla. rekommenderat oss att gå dit Vi var på Ag Fokas nästan varje dag. Vi åkte till Kolymbitra en dag men lyckades pricka in en dag då alla barnfamiljer var där, så det var ganska trångt och stökigt, längst bort på Ag. Fokas var det nästan inga människor så där stortrivdes vi.


Mykonos var något helt annat, stökigt, bökigt dyrt, men Mykonos är Mykonos och kommer alltid ha en plats i mitt hjärta, (var där 1981 o 1988)
Tack än en gång för tipsen!
Hälsningar Åsa
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-16, 20:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ny på Tinos

Kul att ni gillade Tinos. Vi har just ätit gott på Malamatenia och ikväll kom blåsten åter så nu är det som vanligt Nu känner vi igen oss. Vi njuter i fulla drag. Jag var på Mykonos i går över dagen, men tyckte det var mysigare för några år sen när jag var där en regnig dag i oktober.
Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-17, 08:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Ny på Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av magicaspell Visa inlägg
Vi åkte en busstur runt ön för att få en överblick, så nästa gång vet vi vart vi ska åka.Jag håller med dig Janne, Vilka fina byar! Skulle velat stanna på flera ställen, bl.a. på det härliga torget i Pyrgos.
Ja, det finns del att se på Tinos. Får öar har så många fina byar, och det kräv många resor för att se och lära känna alla. Kul att du är så nöjd med resan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT