Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-09, 09:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Pirayor i grekisk flod!

Detta är la skumt. Fiskare har fått pirayor på kroken i gränsfloden Evros.

Fast det sägs ju att det är en god matfisk i sydamerika, så det är väl bara att grilla dem.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-09, 11:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Detta är la skumt. Fiskare har fått pirayor på kroken i gränsfloden Evros.

Fast det sägs ju att det är en god matfisk i sydamerika, så det är väl bara att grilla dem.

/Netwolf
Jag har både fiskat och ätit Piraya i Solemois och det var väldigt gott. Kocken grillade våra fiskar på kvällen och det smakade underbart tillsammans med en brasiliansk bönröra, grönsaker och en caipiria före maten. Bättre kan man inte ha det vid lägerelden på en camp vid floden.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-09, 13:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Låter som att det kan bli alltmera spännande att bada i Medelhavet.

Som ung sjöman brukade jag och kompisarna, när fartyget låg på redden utanför någon kust, bada från fallrepet. Men ibland kom det upp en skylt, "Badförbud pga hajrisk", och då blev det inga långa dopp. Numera är det kanske läge för att på skylten istället skriva "pirayarisk".

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-09, 14:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Man tror att pirajorna släppts ut från något akvarium och att de inte kommer att klara sig länge nog för att fortplanta sig...men vad vet man!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-09, 16:20
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Av sidan att dömma så är det nog en rövarhistoria helt enkelt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-09, 16:54
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Intressant diskussion! Danmarks Akvarium, beläget längs vägen ut från Köpenhamns centrum till Klampenburg, det danska friluftsområdet kombinerat med tivoli, det är ett besöksvärt ställe. I jättelika akvarier från golv till tak härbärgeras fiskar av alla slag. I ett akvarium huserar en stor flock Pirayor, ja, de är flockfiskar. Fyra gånger om dagen ska Pirayorna matas.

När jag senast var där slängde skötaren i ett stort stycke "Spareribs" alltså revbensspjäll. Pirayastimmet anlände genast att med liv och energi, ja rent raseri, taga sig an maten. På mindre än en minut hade de elaka firrarna rensat all mat från benen.

Pirayorna såg ut som rudor, alltså plattfisk, i storlek en dm höga och lika långa.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-09, 17:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

I min ungdom hade jag 5 st. i ett 800 liters akvarium. Det finns flera sorters pirayor. De som är "farliga" har röd buk./Ylva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-09, 18:14
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Eftersom det också stod att illegala invandrare korsar floden för att komma till Grekland, kanske det är ett sätt att skrämma dem från att komma in i landet???? Om nu immigranter läser grekiska tidningar??
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-09, 19:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Det här lär vara just rödbukiga. Jag har tappat bort tidningsartikeln med foto. Den man som metade med majs som agn blev rätt förvånad över sitt byte och lade fisken i frysen tills han kunde visa den för någon kunnig. På turkiska sidan ryktas det om en likadan fångst.
Tja, blir det många så de kan bilda stim, nog skulle det hålla mig från att bada i Evros-floden...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-09, 22:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Intressant diskussion! Danmarks Akvarium, beläget längs vägen ut från Köpenhamns centrum till Klampenburg, det danska friluftsområdet kombinerat med tivoli, det är ett besöksvärt ställe. I jättelika akvarier från golv till tak härbärgeras fiskar av alla slag. I ett akvarium huserar en stor flock Pirayor, ja, de är flockfiskar. Fyra gånger om dagen ska Pirayorna matas.

När jag senast var där slängde skötaren i ett stort stycke "Spareribs" alltså revbensspjäll. Pirayastimmet anlände genast att med liv och energi, ja rent raseri, taga sig an maten. På mindre än en minut hade de elaka firrarna rensat all mat från benen.

Pirayorna såg ut som rudor, alltså plattfisk, i storlek en dm höga och lika långa.

Arne
För kännedom kan meddelas att Danmarks Avarium, som nu finns i Charlottenlund norr om Köpenhamn, under nästa år flyttar till helt nya lokaler och nytt läge på Amager söder om Köpenhamn. Läs mera därom på http://www.akvarium.dk/index.html

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-10, 14:55
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Pirayor i grekisk flod!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det här lär vara just rödbukiga. Jag har tappat bort tidningsartikeln med foto.
Här finns det en artikel med bild: http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...08/2012_456341
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-08-11, 00:05
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Pirayor i grekisk flod!

Oj herregud. Här måste jag bara slänga in en liten anekdot.

När vi badade i Lindos i måndags undrade min bror just om det fanns pirayor i Medelhavet och Lenny (pappa) bah...nä de finns i Sydamerika bara.

Snacka om lustigt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT