Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #841  
Gammal 2020-09-16, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades 310 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den näst högsta siffran sedan pandemin började. 12 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (197) och Thessaloniki (22) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Kefalonia (2), Mykonos (1), Kreta (6), Santorini (1), Sporaderna (1), Lesbos (15), Rhodos (2) och Samos (2).

2. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 313 och 67 patienter vårdas på IVA.

3. Idag och fram till den 30 september gäller hårdare restriktioner i Attica-regionen, vilket bland annat innefattar Aten och Pireus. Det betyder bland mycket annat att munskydd blir obligatoriskt på flera ställen än vad det är idag.

Vad som troligen oroar myndigheterna mest är att antal fall på IVA ökar, idag vårdas 67 patienter på IVA, igår var det 59.
Svara med citat
  #842  
Gammal 2020-09-16, 15:11
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Apollo hörde av sig
Inget pågående covid test behövs längre till Grekland
Slipper gå på lab på fredag em....
Svara med citat
  #843  
Gammal 2020-09-17, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Apollo hörde av sig
Inget pågående covid test behövs längre till Grekland
Slipper gå på lab på fredag em....
Grattis!
Svara med citat
  #844  
Gammal 2020-09-17, 10:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades ännu en gång fler än 300 fall.

Läs mer här.
Svara med citat
  #845  
Gammal 2020-09-17, 18:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 359 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är (igen) den näst högsta siffran sedan pandemin började. 36 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (212) och Thessaloniki (18) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Santorini (1), Kalymnos (2), Naxos (1), Paros (1), Samos (1), Korfu (1), Kreta (5), Chios (1) och Lesbos (5).

Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 325 och 69 patienter vårdas på IVA. Det är nio fler dödsfall sedan igår.

Ökningen av fall i Attica/Aten bekymrar myndigheterna. Av de 212 som rapporterades idag var de allra flesta INTE kopplade till resor eller någon annan känd patient. Det spekuleras i grekisk media om antal fall i Attica/Aten ökar mycket framöver kan det bli tal om en lockdown. Men det är bara spekulationer än så länge. Att antal avlidna ökar (+9 idag) och antal som på vårdas på IVA ökar (+2 idag) oroar så klart också.
Svara med citat
  #846  
Gammal 2020-09-23, 08:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu har t om munkrepubliken på Mont Athos drabbats av viruset och ett kloster är satt i karantän. Frågan är ju om de märker nåt ö h, gentemot deras dagliga liv?

/Netwolf
Svara med citat
  #847  
Gammal 2020-09-23, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu har t om munkrepubliken på Mont Athos drabbats av viruset och ett kloster är satt i karantän. Frågan är ju om de märker nåt ö h, gentemot deras dagliga liv?
Det är till och med två kloster som satts i karantän. Lite lustigt, om man får säga så, för både munkar och präster har sagt att om tror tillräckligt mycket på gud så kan man inte smittas.

Senaste nytt om Covid-19 i Grekland finns här.
Svara med citat
  #848  
Gammal 2020-09-23, 12:21
kalamaris avatar
kalamari kalamari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Fick meddelande från Norwegian igår om att ta PCR test!!! Till Chania??? Är det någon mer som fått detta?
Svara med citat
  #849  
Gammal 2020-09-23, 14:55
leja006 leja006 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 8
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Även vi har fått meddelande fr Norwegian om test inför resa den 26 sept. Har svårt att hitta den info för övrigt.
Svara med citat
  #850  
Gammal 2020-09-23, 14:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kalamari Visa inlägg
Fick meddelande från Norwegian igår om att ta PCR test!!! Till Chania??? Är det någon mer som fått detta?
PCR-test togs bort den 16 september. Har inte läst någonstans att det har återinförts.

Däremot krävs fortfarande att du fyller i ett PLF-formulär minst 24 timmar innan ombordstigning.

Du kan läsa om Greklands regler på Swedenabroad.
Svara med citat
  #851  
Gammal 2020-09-28, 01:07
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Läste en upprörd artikel i Rhodostidningen häromdagen om att ansvariga inte agerar, sedan flyktingar testats positivt för covid. Det var runt 10 st. Hittar tyvärr inte artikeln igen. Detta har inte heller synts i den officiella statistiken.
Svara med citat
  #852  
Gammal 2020-09-28, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Läste en upprörd artikel i Rhodostidningen häromdagen om att ansvariga inte agerar, sedan flyktingar testats positivt för covid. Det var runt 10 st. Hittar tyvärr inte artikeln igen. Detta har inte heller synts i den officiella statistiken.
Den senaste veckan har det rapporterats 5 fall på Rhodos. Om det är flyktingar eller inte sägs det inget om.
Svara med citat
  #853  
Gammal 2020-09-30, 15:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det var ett tag sedan jag rapporterade om Covid-19 här i tråden. Men jag skriver dagligen på den här sidan.

Tyvärr ökar antalet fall, antal avlidna och antal som vårdas på IVA. Ökningen sker framförallt i Attica-området där bland annat Aten ligger.

Så såg siffrorna ut igår den 29:e september:

416 nya fall av Covid-19 i Grekland rapporterades. Vilket är den näst högsta siffran sedan pandemin började. 59 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (240) och Samos (12) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Samos (12), Evia (3), Zakynthos (3), Kreta (1) och Lesvos (2).

Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 388 och 79 patienter vårdas på IVA.
Svara med citat
  #854  
Gammal 2020-10-06, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det var ett tag sedan jag skrev om Covid-19 i Grekland. Antal fall, antal avlidna och antal personer på IVA ökar hela tiden. I fredags rapporterades 460 nya fall av Covid-19. Det var den högsta siffran sedan pandemin började.

Under fem första dagarna i oktober rapporterades 1616 nya fall av Covid-19 och 26 dödsfall.

Följ rapporteringen på Kalimera.
Svara med citat
  #855  
Gammal 2020-10-06, 14:17
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Har nyss pratat med Samos
Nu är det 123 fall.
För en månad sen var det bara nån
Usch!
Svara med citat
  #856  
Gammal 2020-10-07, 12:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Har nyss pratat med Samos
Nu är det 123 fall.
Är de flesta av dem från flyktinglägret?
Svara med citat
  #857  
Gammal 2020-10-07, 15:18
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det är det nog och sen har skolorna dragit igång
Dom måste ha munskydd i skolan och efteråt går
man på café utan munskydd å umgås med kompisar.
Inte bra!
På flyktingförläggningen får dom gå ut 10 st i taget
Och inte efter kl.18 tror jag det var.
Svara med citat
  #858  
Gammal 2020-10-08, 00:01
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vad jag sett vet tyvärr fortfarande inte dom flesta hur ett munskydd ska användas....

Att använda ett munskydd på fel sätt är värre än att inte använda alls.

Jag valde att stanna hemma i år även när vi fick åka bara på grund av att man måste använda munskydd på vissa platser.....jag räknade ut att halva min väska skulle fyllas med munskydd för 1v semester. Man kan INTE ta av ett munskydd tillfälligt och sen ta på det igen.....det måste bytas ut VARJE gång det plockas av .....så behövs massor. Är detta så svårt att förstå?

Klart smittan sprids. Klart man får i sig viruset när munskyddet plockas av och på och sätts på hakan, tas med händer.....det borde alla förstå, man kan inte ta med händerna på ett munskydd, det finns bakterier på händerna och även på munskyddet som samlat upp bakterier i luften som skulle åkt förbi om skyddet inte hade snappat upp dom mikropartiklar som finns i luften, så när munskyddet tas på igen så får man naturligtvis i sig det virus som normalt skulle ha åkt förbi....dom partiklar som satt sig på skyddet andas man sen in....Varför förstår inte folk detta?
Svara med citat
  #859  
Gammal 2020-10-08, 01:38
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Theresa, du har så rätt!
Ibland undrar jag om det är så att folk tror att själva munskyddet tar "kål" på viruset?? Det är ju inte fallet, munskyddet gör ju bara att du slipper inandas det. Det sitter på ytan och mår rätt bra i värmen och fukten från utandningsluften, på ett sätt rena "växthuset" för viruset! Att se hur folk tar av ett använt munskydd och stoppa det i fickan för att senare ta upp det igen och återanvända det får mig att rysa! Så obetänksamt, minst sagt... Eller begriper folk inte bättre trots all info?????
Catlady, som verkligen undrar hur folk tänker ibland.......
Svara med citat
  #860  
Gammal 2020-10-08, 08:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ingen har ännu lyckats förklara vilken "nytta" munskydden gör, om ens någon nytta alls? Det lilla jag har brytt mig att förstå, så ska man endast ta i snörena om man nödvändigtvis ska ta på det, sen av, sen på...….varför man nu ska hålla på och ta AV det och SEN - på igen?

Det lilla jag har orkat brytt mig att konstatera i och med att hösten nu är här, och andra vågen tycks ha kommit lite här och var i världen, är att det slarvas något enormt med avståndstagandet i världen. Och de som nu drabbas mer än i våras/somras är den yngre generationen som mycket riktigt har haft för mycket sammankomster, varit för nära varandra under för lång tid, kanske konsumerat alkohol och glömt/struntat i råden.

När det möjligen, kanske, EVENTUELLT kommer ordentliga riktlinjer kring vad munskydd VERKLIGEN gör för nytta, och om de är relevanta och fullt användbara så ska jag överväga att KANSKE köpa några. Dock, och det ska sägas med eftertryck, så utsätter jag mig inte för några faror i och med slarv med avståndstagande, fel beteende någonstans då jag har respekt för hela alltihopa med riskerna osv.

För det är ju "ute i samhället" som det nu syns att smittan har tagit fart, kallare väder gynnar ju smittan. I massmedia kan det ibland synas att arbetsplatser också synas, kommer folk tillbaka till dem nu eftersom en del signaler gavs att en återgång kanske skulle kunna påbörjas? Är det en allmän avslappning, struntande i de lik förbaskat tydliga regler och förordningar som ännu gäller och glada oansvariga människor som har sammankomster så är vi ju tillbaka till hur det var i våras.

Så hur naivt får det bli - MUNSKYDD som slängs fram som det som ska lösa detta??? Kvalificerat TRAMS enligt min mening.


/ Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT