Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-30, 08:52
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Boende i Santorini

Hej!
Vi är en familj på fyra som kommer vara på Santorini några dagar i juni. Var rekommenderar ni att vi bor? Vilken ort och gärna förslag på boende med pool
Våra döttrar är 17 och 19 år gamla, så gärna något som kombinerar shopping, kvällsliv och bad.

Tack på förhand

Susanne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-30, 10:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Boende i Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Skmj Visa inlägg
Våra döttrar är 17 och 19 år gamla, så gärna något som kombinerar shopping, kvällsliv och bad.
Enda stället där ni har shopping, kvällsliv och bad är i Kamari. Bästa shopping finns i Fira, men därifrån är det långt till bra bad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-30, 11:08
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende i Santorini

Hmm, det låter ju inte så roligt då med Fira. Kamari kanske är bättre då, men verkar väldigt "turistigt".
Hur är det med Perissa och Perivolos?

Innan Santorini ska vi vara på Naxos och bo i Naxos stad, så då kanske det blir bra med något lugnare ort/by på Santorini.

Vår plan är först 5 dagar på Naxos och sedan 4 dagar på Santorini, vad säger ni om det upplägget? Det är vår första öluff.

Mvh

Susanne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-30, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Boende i Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Skmj Visa inlägg
Kamari kanske är bättre då, men verkar väldigt "turistigt".Hur är det med Perissa och Perivolos?
Santorini är turistiskt överallt, det finns undantag, men inget som passar era önskemål. Perissa och Perivolos har en bättre strand, men kvällslivet och shoppingen är bättre i Kamari och "bykänslan" är större.

Citat:
Vår plan är först 5 dagar på Naxos och sedan 4 dagar på Santorini, vad säger ni om det upplägget? Det är vår första öluff.
Jag tror att ni kommer att tycka så mycket om Naxos att ni inte vill åka därifrån. Bestäm hur länge ni stannar på respektive ö när ni är på plats. Men lägg minst en natt på Santorini så ni inte missar flyget hem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-30, 12:58
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende i Santorini

Men är det inte problem med att få boende då om vi ska bestämma oss där på plats? Jag har förbokat boende 4 nätter på Spiros i Naxos stad, tror du inte det blir problem om vi vill förlänga boendet. Spiros lästa jag förresten bra om här på forumet, vad har du att säga om det?

Vad svårt det blev nu, plötsligt är inte Santorini lika lockande längre. Kanske bättre vara på Naxos lite längre som du säger och kanske ta ett par dagar på Amargos eller Koufonissi om vi tröttnar på Naxos? De ser väldigt mysiga ut båda de två öarna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-30, 13:51
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 299
Standard Sv: Boende i Santorini

Personlig hadde jeg heller blitt lengre på Naxos.
Vi var på Santorini for noen år tilbake, og det ble litt sånn; been there, done that.
Veldig turistifisert og mye ståk og trafikk.
Jeg lengter ikke tilbake.

Dere kommer til å trives så godt på Naxos at dere ikke vil dra derfra.
Bruk noen dager til å farte rundt og oppdag øya, enten med buss, bil eller firehjulig/moped.
Naxos har utrolig mye å oppdage.
Om dere bor ved St. George strand i Naxos by, er dere nær både bad, shopping og kveldsliv samtidig som det er ro og fred.

Om dere absolutt vil ha en øy utenom Naxos, er jo Antiparos en avslappende perle.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-30, 16:44
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende i Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Skmj Visa inlägg
Men är det inte problem med att få boende då om vi ska bestämma oss där på plats?

Vad svårt det blev nu, plötsligt är inte Santorini lika lockande längre. Kanske bättre vara på Naxos lite längre som du säger och kanske ta ett par dagar på Amargos eller Koufonissi om vi tröttnar på Naxos? De ser väldigt mysiga ut båda de två öarna.
Hej!
I juni bör ni inte ha några som helst problem att hitta boende, den enda gången jag förbokar i juni är om jag vill bo i ett speciellt rum. Om ni väljer Koufonissi som komplement till Naxos är det bra att veta att den ön då är fullsmockad med skandinaviska barnfamiljer och inte så många turister från andra länder. Stränderna där är väldigt fina och i byn finns det gott om tavernor, barer och små butiker. Med tonåringar ska ni i så fall bo i byn, inte utanför.

Amorgos har jag inte samma koll på som Naxos och Koufonissi, men om ni gillar att vandra på stigar i bergen är det absolut rätt ö. Jag tror att ni kommer att gilla Naxos väldigt mycket och ett alternativ till att öluffa runt är att stanna där större delen av tiden och följa med en dagsutflykt från Naxos till Koufonissi, med ett kortare stopp på Iraklia på ditvägen. När turbåten lägger till på Koufonissi väntar både badbåt som snabbt kan ta er till öns stränder, och Finikasbussen (gratis) som kan ta er till Finikas strandtaverna. Därifrån kan ni promenera tillbaka till byn efter lunch och bad, eller gå längs vattnet till öns olika stränder. Sista stranden är Porí som har två tavernor vid stranden. Från Porí går det lokalbuss då och då, men också badbåt, vill ni promenera tvärs över ön in till byn tar det ca 20 minuter.

Ta sen en tidig båt från Naxos till Santorini dagen före ni ska åka hem och bo då gärna i Fira för att lättast se Santorinis storslagenhet. Både Naxos och Koufonissi har fina badstränder och är öar som känns trevliga både för "nästan vuxna" och vuxna. På Santorini finns en hel del att se, men det är enormt exploaterat och ofta väldigt dyrt.
Trevlig resa!
Våga
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-30, 17:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Boende i Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Skmj Visa inlägg
Vad svårt det blev nu, plötsligt är inte Santorini lika lockande längre. Kanske bättre vara på Naxos lite längre som du säger och kanske ta ett par dagar på Amargos eller Koufonissi om vi tröttnar på Naxos?
Santorini är en fantastisk ö, inget snack om det. Jag har varit där fler än 30 gånger, och jag tycker väldigt mycket om ön. Men jag tänker på att det är er första öluff, och då kanske ni tycker att Santorini blir för mycket. Det är en av Greklands, och Europas, populäraste resmål, och där är extremt mycket folk. Varför är det så? Jo, alla vill se Santorini.

Stanna på Naxos, och bestäm sedan vad ni ska göra. Rum finns alltid den tiden nu åker. Som Våga skriver kan ni avsluta resan med en natt i Fira på Santorini. Då får ni häpnas av denna ö på riktigt. Bad behöver ni inte för det har ni fått på Naxos, och eventuellt på Koufonissi eller Amorgos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-30, 18:05
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Boende i Santorini

Kanske några nätter på Folegandros med sin underbara chora, mysiga gränder, fantastisk dagsutsikt, god mat och lite tingeltangel.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-30, 19:08
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Boende i Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

... kan ni avsluta resan med en natt i Fira på Santorini...
Én nat på Santorini er efter min mening den sikreste vej til stress.

Det er langt bedre med minimum én dag, hvilket vil sige to nætter. Og endnu bedre to - tre dage.

Tre dage giver tid til at se f.eks. Fira, Oia, Profitis Ilias, Akrotiri udgravningerne, et par strande og evt. en sejltur i Calderaen.

I slutningen af juni har jeg selv booket fire nætter i Karterados på Santorini som afslutning på et öluff.

Senast redigerad av larvih den 2015-01-30 klockan 19:15.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-30, 19:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Boende i Santorini

Missa för allt i världen inte AMORGOS mer storslagen och vacker natur och underbara vandringsleder har jag aldrig tidigare upplevt någon annanstans!

Lätt att ta sig dit från Naxos, som ju också är en helt fantastisk ö som har ALLT!

Lycka till med planeringen!...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-30, 21:42
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende i Santorini

Tusen tack för alla svar, det är verkligen guld värt!!
Som det känns nu får det bli Naxos mesta tiden, ev med en avstickare till någon av de mindre öarna ett par nätter eller som en båtutflykt, ska läsa på lite mer för att se vad som bäst faller oss i smaken


Santorini åker vi bara till sista dagen och flyger sedan hem på natten.


Tack!


Susanne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-01-30, 23:29
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Boende i Santorini

Ja tycker att "Vågas" förslag verka bra!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-01-31, 11:25
Skmj Skmj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Boende i Santorini

Malina, jag håller med, Vågas förslag låter bra!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-01-31, 17:07
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Boende i Santorini

Jag håller med Janne Santorini är fantastiskt varje gång jag åker dit säger jag att det är den vackraste av alla öar, blir helt varm i kroppen. Okey det är turistiskt inte konstigt varför åker så många dit ja för att det är en helt fantastisk ö ni måste ge det åtminstone 1 dygn ni förstår när ni är där
Trevlig resa
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-01-31, 22:25
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 869
Standard Sv: Boende i Santorini

Tycker också ni ska lägga de flesta dagarna på Naxos. Det är en ö som borde passa era döttrar. Fina stränder, bra tavernor och barer och en hel del mysiga butiker i den fina choran.
Om ni absolut måste till ytterligare en ö så visst är Kofounissia bra men både Iraklia och Schinoussia är väl så fina öar tycker jag.
På Santorini brukar vi bo på Golden Star som ligger i Fira och med korta avstånd till Calderan men ändå lugnt. Där finns också en fin pool som jag personligen lika gärna badar i som vid stränderna på Santorini.

//maji
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-02-04, 19:40
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Boende i Santorini

Jag tycker nog ni kan finna vad ni vill ha i Oia. Där finns shopping och uteliv. Det är förvisso en bit att gå till stranden men inte ogörligt alls. Hyra fordon går också och då finns det flera bra stränder 5-10 minuter bort.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-02-06, 11:18
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Boende i Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Jag tycker nog ni kan finna vad ni vill ha i Oia. Där finns shopping och uteliv. Det är förvisso en bit att gå till stranden men inte ogörligt alls. Hyra fordon går också och då finns det flera bra stränder 5-10 minuter bort.
Håller med! Är själv väldigt förtjust i Oia o tillbringar gärna kvällarna där! Boendet är tyvärr oftast dyrt, men jag tror Ingela har tipsat om några prisvärda hotell i sina trådar! Timmarna runt solnedgången är det naturligtvis enorm trängsel i denna spektakulärt vackra by, men när väl "solnedgångsturisterna" hunnit åka blir det lite lugnare stämning.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-02-06, 12:58
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Boende i Santorini

Det finns väldigt dyra exklusiva boenden med spektakulär utsikt, men det finna också centrala boenden med havsutsikt mot andra sidan dvs mot Ios som inte alls är dyra.

Bortsett från solnedgången och mellan kryssningsbåtarnas busslaster så är Oia en ganska lugn by.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT