Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-20, 13:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Nästan så att vi ångar oss

När vi bodde i Stockholms innerstad märkte vi sällan hur vackert det är i Sverige på våren. Då hade vi inga problem att åka tidigt på året. Nu när vi flyttat till landet, havet och naturen känns det en aning idiotiskt att åka utomlands så här års. Det är ju så vackert!

Här kommer några bilder från dagens lunchpromenad.
















Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-20, 13:43
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Vist är det fint i Sverige jag går mina dagliga skogspromenader, åker till Hjälmare kanal och tittar på slusning, tar mig till Hjälmaren och Mälaren för att begrunda, tar en tur vid Arbogaån och gamla stan men jag åker också till en annan atmosfär när besöken blir Grekland med allt där som finns att bjuda. Det gäller att trivas i olika miljöer och det försöker jag åstakomma.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-20, 14:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Jag har också med åren fått allt mindre lust att lämna Svergie på försommaren. Allt är så fint och löftesrikt och naturen sjuder av liv. I år gick vi från vinter till sommar nästan som över en natt och vi har nu haft högsommarvärme i en vecka.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-20, 15:04
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Vilka vackra bilder!

Nu, precis nu är det de dagarna på året som det är som allra vackrast här i Göteborg. Mellan hägg och syren. Det blommar i överdåd körsbär, päron och sprirea och björkarna är sådär vackert ljusgröna som de bara är nu när löven just har slått ut. Nu vill man bara stoppa tiden och njuta av allt det vackra! Om bara några dagar är det passerat.

Men nej, en resa till Skopelos hade inte varit fel, ens nu.Trevlig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-20, 20:12
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Visst är naturen vacker i vårt land, men... vad hjälper väl det när man aldrig kan vara säker på hur vädret blir... om man älskar sol vill säga.
Om vädret inte spelar någon roll så förstår jag att man trivs i vårt land.

Men för oss solfantaster, som behåller jackan på idag och inte tycker att det är någon större värme att hymmla om när termometern bara visar 21 grader så finns det dock de som redan har uttryckt sin fasa idag över att det är alldels för kvalmigt (jag höll på att sätta i halsen) och att nu är det äntligen sommar (men herregud, jag kallar det här vår, vet de inte vad sommar är?) Nej, jag hade gärna rest iväg till en soldränkt ö, kännt dofterna av hav och blommor, blandas med dofterna av souvlaki.
Men tyvärr måste jag vänta ett par månader till, helt ofrivilligt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-20, 23:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Underbara bilder Janne! Förstår att ni trivs. Det är bara att konstatera att vi bor i ett fantastiskt vackert land, och ni har ju verkligen hittat en av många pärlor. Ska man bara åka till Grekland när det är fult och tråkigt här hemma så blev det kanske inte så många och långa turer. Vänta bara tills ni har gått runt första året i Blekinge. Jag är bergis på att du kommer att bjuda oss på många vackra bilder även från andra årstider.

Så det är bara att acceptera och vara tacksam. Att bo i ett härligt land och att få vara gäst i ett annat härligt land, vad mera kan man önska?

Vi åker en dag före er, först till Tinos och sedan vidare till Egina. Och av dina bilder att döma får det senare i sommar bli en tur till Blekinge också.

Ha en go tur till Grekland.
Mats
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-21, 08:36
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Väldigt fina bilder.
Har alltid haft emot att åka iväg från sverige på sommaren.
(har iofs bara varit till norge, finland, danmark, tyskland, ungern, österike, ryssland)
Men funderade lite innan jag skulle resa nu på sommaren.
Men nu bär det iväg till thassos om 5 dagar, ska bli underbart. Men har sett att de senaste 14 dagarna har det varit "dåligt väder där nere :-( 12-19 grader och mycket regn. Så jag hoppas det blir bättre. För vi åker för att sola och bada mest.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-21, 08:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Virkelig v a k r e og stemningsfulle bilder
- men, likevel......., Hellas byr på m y e man f å r kun d e r

Ønsker dere en k j e m p e h e r l i g tur
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-21, 11:54
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Sverige är utan tvekan bäst på sommaren (om vädret tillåter), men man bara måste ha lite grekisk luft för att klara vintern som kommer senare!
vi har åkt i slutet av maj sedan 1999 och tycker det är den bästa tiden. Grekerna är nyvakna och välkomnande. Vi slipper köer och problem med boende osv. Kan rekommenderas! Förresten, vi åker på lördag 29/5. Alltid retar det någon.........
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-21, 12:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Vi åker också den dagen, så mig retar det inte alls

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-21, 13:17
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Inte mig heller För jag åker den 26:e
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-21, 13:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Hoppas alla kan komma iväg oavsett när man planerat, nytt askmoln över delar Norge idag
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-21, 14:31
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Visst är det underbart i Sverige på sommaren, men den veckan går fort. Jag har åkt söderut sedan jag var gammal nog att försvara mig, och jag kommer förhoppningsvis aldrig att tillbringa en hel sommar i Sverige. Jag anser att regn och kyla på semestern är lika kul som skörbjugg och förstoppning, och eftersom jag vill ha friskt tandkött och en väl fungerande mage försvinner jag alltså till sydliga breddgrader.

Generaliserande, jag? Kan jag väl aldrig tro. Men det är skönt att vi alla är olika. Annars skulle alla sitta på Giorgios bar i Livadia, Tilos i sommar. Giorgios skulle säkerligen bli halvt medvetslös av lycka inför tanken att utfordra alla dessa törstiga svenskar. Yammas!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-22, 00:28
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Ångra ? Ena dagen 12 grader och hagel Nästa dag "Mulet & Sol Hur ska man kunna planera sin semester ! JO ÅK TILL GREKLSND !!!!!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-22, 00:53
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Citat:
Ursprungligen postat av Maria/Micke Visa inlägg
Ångra ? Ena dagen 12 grader och hagel Nästa dag "Mulet & Sol Hur ska man kunna planera sin semester ! JO ÅK TILL GREKLSND !!!!!!
Kan bara säga YES jag håller med!!!!
//Kerstin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-22, 11:07
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Janne, du är duktig med kameran... Vackra bilder. Man kan nästan bli religiös för mindre
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-06-27, 21:41
Mays avatar
May May är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 46
Standard Sv: Nästan så att vi ångar oss

Hei! Er så enig at det er flott i norden (Sverige og Norge) på sommeren:-)) Har f.eks. sittet ute på verandaen og i hagen i hele helgen. Og lyst er det jo hele døgnet nå midtsommers. Og jeg og min mann er enige om at vi har hatt en topp helg! Gått tur i skogen, syklet en morgentur langs Mjøsa(norges største innsjø) spist masse god mat (GRESK:-))) og drukket vin og sittet ute til langt på natt. Men du verden som vi gleder oss, og lengter til Kreta, hvor turen går om 2 uker!!! Men det er viktig å leve godt der du er til en hver tid!! Og forresten: Hva om det hadde vært 10 grader og regn, som det var for 2 uker siden? Nei, vi GLEDER oss til Hellasferie hvert år!!!
Ønsker alle en fin sommer!
Hilsen May
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT