Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-10, 11:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard En enkel biljett till paradiset

Vi har flyttat från storstan till lillstan under våren, det har tagit mycket tid och kraft och därför har vi inte funderat på några resor till Grekland. Nu har vi så sakteliga landat i lugnet. I stället för att vakna till ljudet av väckarklocka, ilskna bilar och tutande utryckningsfordon vaknar vi nu till ljudet av näktergal, koltrast och fiskmås. I stället för att titta ut och se andra stora hus blickar vi nu ut över havet från alla rum. Vi har det med andra ord det ganska gott.

Förra veckan började vi prata om att resa till Grekland. Först pratade vi om att åka till Korfu och några andra öar. Sedan var vi inne på Thassos, Limnos och Samotrake. Den idén skrotades på grund av att det var svårt att ta sig mellan öarna. I stället bestämde vi oss för att åka till Aten för att ta oss till Andros, Tinos och Syros. Men även den rutten kasserade vi.

Igår kväll bokade vi resa. Det blev en enkel biljett till Skiathos. Planen är att ta första bästa båt till Skopelos, stanna där ett tag och sedan åka till Alonissos, och därefter återvända till Skiathos. Vad som sedan händer har vi ingen aning om. En sak vet vi och det är att vi kommer vara borta ett tag, kanske fyra veckor, kanske åtta veckor. Vi får se.

Om vulkanen och krisen inte hindrar oss åker vi den 24 maj. Självklart ska vi skriva om resan. Vi hade först tänkt skriva på BloggaMera, men inspirerad av bland annat Arne och Birgitta väljer vi att skriva om resan här. Så håll utkik lite längre fram.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-10, 12:01
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Lycka till med livet i ert paradis och med resan!

Lena

PS. Vi åker snart till vårt paradis på Kreta om det blåser från rätt håll! DS.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-10, 12:14
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Lycka till Janne och ett stort grattis till ert nya liv nära havet.
Jag har själv som inbiten Stockholmare funderat många gånger på att bryta upp ifrån storstadsstressen, men aldrig vågat.
Åk nu ner till Grekland och känn ingen stress till att komma hem, även om ni numera har havet inpå knuten även i er permanenta tillvaro.

/Homeros
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-10, 12:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Lycklig resa!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-10, 12:58
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Låter härligt med flytten och önskar Er en underbar resa till Grekland!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-10, 15:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Grattis till det nya livet i Blekinge
Vem vet vi kanske råkas på Amorgos eller Santorini, ifall ni bestämmer er och åka dit efter Skiatos och Skopelos


Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-10, 16:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Låter helt underbart, men oj att ni bara kunde "hoppa" Tinos

Ha det bara helt underbart på båda ställena.....vi besöker er nya hemstad om några veckor för att just njuta av några av ö-pärlorna där...

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-10, 18:07
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I stället för att vakna till ljudet av väckarklocka, ilskna bilar och tutande utryckningsfordon vaknar vi nu till ljudet av näktergal, koltrast och fiskmås. I stället för att titta ut och se andra stora hus blickar vi nu ut över havet från alla rum. Vi har det med andra ord det ganska gott.

Förra veckan började vi prata om att resa till Grekland. Först pratade vi om att åka till Korfu och några andra öar. Sedan var vi inne på Thassos, Limnos och Samotrake. Den idén skrotades på grund av att det var svårt att ta sig mellan öarna. I stället bestämde vi oss för att åka till Aten för att ta oss till Andros, Tinos och Syros. Men även den rutten kasserade vi.

Igår kväll bokade vi resa. Det blev en enkel biljett till Skiathos. Planen är att ta första bästa båt till Skopelos, stanna där ett tag och sedan åka till Alonissos, och därefter återvända till Skiathos. Vad som sedan händer har vi ingen aning om. En sak vet vi och det är att vi kommer vara borta ett tag, kanske fyra veckor, kanske åtta veckor. Vi får se.

Om vulkanen och krisen inte hindrar oss åker vi den 24 maj. Självklart ska vi skriva om resan. Vi hade först tänkt skriva på BloggaMera, men inspirerad av bland annat Arne och Birgitta väljer vi att skriva om resan här. Så håll utkik lite längre fram.
Kan Du visa någon/några bilder från din omgivning och dina utsikter?
Jag önskar dig också ett trevligt boende på ön och en lycklig resa till Grekland.

Enigma
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-10, 18:09
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Lycka till i nya hemstaden!Söder finns ju kvar ifall du någon gång börjar längta...
Anki
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-10, 18:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu har vi så sakteliga landat i lugnet. I stället för att vakna till ljudet av väckarklocka, ilskna bilar och tutande utryckningsfordon vaknar vi nu till ljudet av näktergal, koltrast och fiskmås. I stället för att titta ut och se andra stora hus blickar vi nu ut över havet från alla rum. Vi har det med andra ord det ganska gott.

........................

Igår kväll bokade vi resa. Det blev en enkel biljett till Skiathos. Planen är att ta första bästa båt till Skopelos, stanna där ett tag och sedan åka till Alonissos, och därefter återvända till Skiathos. Vad som sedan händer har vi ingen aning om. En sak vet vi och det är att vi kommer vara borta ett tag, kanske fyra veckor, kanske åtta veckor. Vi får se.
Välkommen till syd-Sverige och lugnet. Östen W sjöng ju att Österlen var lite närmare himlen, och vi kan väl tycka att både Blekinge och Skåne är lite närmare Grekland. Hoppas att ni ska trivas härnere.

............

Vilken härlig resplan ni har!!!!!!!!

Vad gäller resmålen finns ju massor att välja bland, och era val låter ju sköna. Men det jag starkast känner för i din resplan är när du skriver " ..... enkel biljet till Skiathos." och " ..... Vad som sedan händer har vi ingen aning om. En sak vet vi och det är att vi kommer vara borta ett tag, kanske fyra veckor, kanske åtta veckor. Vi får se."

Det är vad jag skulle uppleva som optimal frihetskänsla!

Jag ser fram emot att läsa om era bravader.

Ha en trevlig resa!
Mats
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-10, 18:50
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Hej och välkommen hem!
Underbart och kunna få gör som ni att göra det omvända. Livet och stunden är mycket mer värt än man tror.
Tråkigt att resan till Thassos, Limnos och Samotrake inte blev av pga. krångliga båtförbindelser, men jag lovar att ni inte blir besvikna då ni tar er dit någon gång i framtiden. Jag har hittade hem till mitt Grekland på en av dessa öar. Men i år åker jag till Delphi och öarna utanför som säkert har mycket att ge för en som är öppen för nya impulser och nya intryck.
Väntar spänt att få följa med er vart det än blir.
Lycka till med ert nya hem.
Rolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-10, 20:45
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har flyttat från storstan till lillstan under våren, det har tagit mycket tid och kraft och därför har vi inte funderat på några resor till Grekland. Nu har vi så sakteliga landat i lugnet. I stället för att vakna till ljudet av väckarklocka, ilskna bilar och tutande utryckningsfordon vaknar vi nu till ljudet av näktergal, koltrast och fiskmås. I stället för att titta ut och se andra stora hus blickar vi nu ut över havet från alla rum. Vi har det med andra ord det ganska gott.

--------------
Igår kväll bokade vi resa. Det blev en enkel biljett till Skiathos. Planen är att ta första bästa båt till Skopelos, stanna där ett tag och sedan åka till Alonissos, och därefter återvända till Skiathos. Vad som sedan händer har vi ingen aning om. En sak vet vi och det är att vi kommer vara borta ett tag, kanske fyra veckor, kanske åtta veckor. Vi får se.

Om vulkanen och krisen inte hindrar oss åker vi den 24 maj. Självklart ska vi skriva om resan. Vi hade först tänkt skriva på BloggaMera, men inspirerad av bland annat Arne och Birgitta väljer vi att skriva om resan här. Så håll utkik lite längre fram.

Åh, så härligt det låter! Att få vakna till fågelkvitter av alla de sorter och så havet utanför! Hoppas att ni får en härlig framtid!
Det är samma här; lite orolig är jag att vi inte ska komma iväg den 26 maj. Men det sista som överger människan är hoppet! Bara vi kommer iväg så ska nog allt ordna sig... =D. Och vilken härlig lyx att kunna boka en enkel biljett, önskar er en trevlig och underbar resa!

Hälsningar
Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-10, 21:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Jeg vil også gratulere dere så mye med nytt hjem og hjemsted
- det høres jo deilig ut å ha byttet storbyens bulder med havutsikt,
fred og ro
Ønsker også riktig god tur til Hellas, uansett hvilke øyer dere velger
BRA blir det, uansett
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-10, 21:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Jag har själv som inbiten Stockholmare funderat många gånger på att bryta upp ifrån storstadsstressen, men aldrig vågat.
Det var inte lätt kan jag lova, att fatta beslutet alltså. Men när det väl var fattat fanns det ingen tvekan. Redan nu undrar vi varför vi inte flyttat tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vem vet vi kanske råkas på Amorgos eller Santorini, ifall ni bestämmer er och åka dit efter Skiatos och Skopelos
Ingenting är omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Låter helt underbart, men oj att ni bara kunde "hoppa" Tinos
Troligen åker vi dit också, fast senare i sommar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
Lycka till i nya hemstaden!Söder finns ju kvar ifall du någon gång börjar längta...
Åker dit redan om cirka 10 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Kan Du visa någon/några bilder från din omgivning och dina utsikter?
Vi har som jag skrev tidigare slutat använda väckarklocka och vaknar i stället av fågelljud. När vi mornat till oss brukar vi gå en promenad längs vattnet innan vi äter frukost. Det tar cirka två minuter att gå till havet. Vi brukar gå samma runda på kvällen, strax före solen går ner. Så även ikväll. Här kommer några bilder från ikväll:



Här börjar vår lilla promenad.




Stigen slutar vid dessa bryggor.




Efter en stund kommer vi fram till en av stränderna. Inte som Grekland, men ändå.




Vi går tills vi kommer till slutet av ön, där det ser ut så här.




På väg hem igen, på andra sidan ön.




Även här är det vackert.




I nästan varenda vassdunge ligger en sothöna (se pil) på ägg.




Snart hemma igen. Jag fotar alla bryggor som finns kvar, så länge de nu gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är vad jag skulle uppleva som optimal frihetskänsla!
Visst är det! Vi har pratat om att göra något annat i livet i snart ett år. Jag kom på ett sätt att leva som jag döpte till "Leva livet baklänges". Det tog mig flera månader att förklara för Camilla vad jag menade. Nu vet hon vad det innebär. Får jag tid en dag ska jag förklara vad min "filosofi" går ut på. Dock innbar inte "leva livet baklänges" att flytta från Stockholm, det bara blev så.

Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Visa inlägg
Tråkigt att resan till Thassos, Limnos och Samotrake inte blev av pga.
Det är inte hugget i sten att inte åka dit, chansen finns fortfarande. Vi vet bara var vi börjar, inte vad som händer sedan. Så kanske, kanske.

Tack alla, för hälsningar och hurrarop!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-10, 21:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Så vackert Nästan som här i Bohuslän

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-10, 22:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Härliga bilder, Janne! Ser ut som ni hittat hem

Själv förärade jag staden med ett besök för några år sen. En riktigt trevlig stad, tyckte jag, tots det korta besöket.
/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-11, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Grattis till ert nya hem. Verkar väldigt vackert där ni bosatt er. Förstår att det är skönt att lämna stadens brus och bosätta sig på landet.

Själv bor jag i en stad som växer mer än jag gillar men ändå är liten i jämförelse med Stockholm.

Lycka till med allt förstår att någon av er också kanske bytt jobb genom flytten med allt vad det innebär.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-05-11, 11:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har pratat om att göra något annat i livet i snart ett år. Jag kom på ett sätt att leva som jag döpte till "Leva livet baklänges". Det tog mig flera månader att förklara för Camilla vad jag menade. Nu vet hon vad det innebär. Får jag tid en dag ska jag förklara vad min "filosofi" går ut på. Dock innbar inte "leva livet baklänges" att flytta från Stockholm, det bara blev så.
Det skulle vara MYCKET intressant att få ta del av vad din "filosofi" "Leva livet baklänges" går ut på. Väntar med spänning. Hoppas att du får tid att förklara lite framöver.

Vilka härliga bilder! Tror jag ska dra bort och kolla in det i verkligheten nån gång i sommar.

Mats
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-11, 12:27
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 764
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Gratulerer med nytt bosted. Fantastisk fint å se havet. Vi bor også med utsikt til det. Det gir sjelefred.
God tur til paradiset. Dere får komme innom Kalymnos senere i sommer, så kan dere komme innom oss for en lunsj eller noe sånt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-11, 15:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: En enkel biljett till paradiset

Ni ser ju ut att ha det bra. Och så blev jag ju extra imponerad när jag läste var ni skall börja er Greklandresa i år! Skall ju själv också till Skopelos!
/Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT