Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-14, 16:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Gikk en dag på et apotek i Nafplio for å kjøpe Omega 3. Vi har jo hørt at det er så sunt Overraskelsen var stor da apotekeren hentet esken med Omega 3 fra de skuffene den reseptpliktige medisinen ligger i. Senere så jeg også på esken at disse pillene bare selges dersom man har resept fra lege.
I Norge selges jo Omega 3 til hvem som helst, hvor som helst.

Apotekeren ga meg Omega 3'en uten spørsmål om resept eller noe, men jeg har også fått blodtrykksmedisin uten spørsmål i Hellas, medisiner som er reseptpliktige i Norge. (Og som jeg HAR norsk resept på, bare så det er sagt.)

Men jeg undrer: Hvorfor er Omega 3 egentlig reseptpliktig i Hellas? Noen som kan tenke seg det?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-14, 21:05
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Men jeg undrer: Hvorfor er Omega 3 egentlig reseptpliktig i Hellas? Noen som kan tenke seg det?
Omega3 lär vara blodförtunnande.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-24, 20:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Men jeg undrer: Hvorfor er Omega 3 egentlig reseptpliktig i Hellas? Noen som kan tenke seg det?
Jeg og syntes det er merkelig og har fundert endel på hva grunnen kan være
- den eneste "teorien" jeg har kommet til er denne enkle :
(som sannsynligvis ikke er den rette )

F o r mye er ikke bra, uansett, ikke når det gjelder vitaminer og kosttilskudd heller.
Grekerene med sitt sunne kosthold med mye olivenolje og som i tillegg får masse sol t r e n g e r ikke, har kanskje rett og slett ikke godt av, OMEGA3?

Om noen av spesielle grunner likevel skulle trenge det, skal de altså ha resept
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-24, 21:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Det finns en ganska nyligen publicerad studie där djuförsök visat att Omega 3 kan vara immunförsvsarsänkande. Fanns ett referat av studien i en av de sista nr av Svenska Läkartidningen.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-25, 09:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Mange gode teorier her Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg har forsket litt videre

Anbefalt daglig inntak av Omega 3 (i Norge) er ca 1 gram per dag. Over tre gram per dag regnes som legemiddeldose.
En nærmere studie av den greske Omega 3-pakningen viser at det på den anbefales en betydelig større daglig dose enn 1 gram, faktisk mellom 2,5 og 5 gram daglig. Altså regnes Omega 3 helt klart som et legemiddel i Hellas, og ikke et kosttilskudd.

Grekerne spiser ikke så veldig sunt lengre, for eksempel er fisk blitt veldig dyrt og fast-foodstedene lever gode dager fordi kvinner heller vil ha betalte jobber enn å jobbe på kjøkkenet. Aviser og tv er fulle av bekymring omkring det greske kostholdet, og rapporterer jevnlig om at "Grekerne er Europas nest tykkeste folkeslag" osv. Det trengs nok kosttilskudd i Hellas også, etter hvert...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-25, 09:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Jag tyckte att jag i år såg mer riktigt feta greker än tidigare. Deras barn har ju länge varit Europas tjockaste men nu kanske de vuxna också blivit tyngre.

Ja om dosen ökas blir ju Omega 3 något helt annat än ett kosttillskott.
Jag är lite gammeldags och tycker att man ska hålla sig til bra mat och inte manipulera så mycket med annat.

De grekiska karlarna får väl också börja laga mat i större utsträckning så blir bördan mindre för kvinnorna.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-25, 11:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag är lite gammeldags och tycker att man ska hålla sig til bra mat och inte manipulera så mycket med annat.
Det er jeg helt enig i, men hvis f.eks fisk to-tre ganger i uken blir for dyrt for den jevne greker, vil jeg tro det er bedre med omega-produkter enn ingenting. Mange suger på labben i disse nedgangstider.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
De grekiska karlarna får väl också börja laga mat i större utsträckning så blir bördan mindre för kvinnorna.

Men sjansene er kanskje ikke så veldig store for at flertallet av greske menn knytter på seg forkleet i den nærmeste framtid...?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-25, 13:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

En av mina bästa vänner och kombo under studietiden, är kostekonom. Redan under första hälften av 80-talet när hon studerade, hade grekerna den högsta medelvikten i Europa. MEN samtidigt hade de den lägsta dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar. Detta förklarades med att den vanliga grekiska kosten är mycket fet och därför ger övervikt men att fettet är av den sort som inte gör blodet fett. (Förenklat uttryckt, och allmänkunskap för de flesta idag.) Det är alltså inte nytt att de är överviktiga.


Vad gäller omega 3 så rekommenderas i Sverige personer som äter blodförtunnande medicin att inte ta omega 3 utan att först ha talat med sin läkare, därför att blodets koaguleringsförmåga försämras något av omega 3. Jag skulle tro att förklaringen till att det är receptbelagt i Grekland har med detta att göra, som också Titti är inne på.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-25, 13:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Joda, grekernes tradisjonelle kost inneholder mye fett, men som du skriver mest plantefett, som er sunnere for kroppen enn animalsk fett. Det som har skjedd siden begynnelsen av 80-tallet er at folk beveger seg mye mindre. Færre har fysisk krevende jobber, bilen kjører dem fra dør til dør osv. I tillegg er altså fast-foodkonsumet (= gir mer animalsk fett) mye høyere enn på begynnelsen av 80-tallet, samtidig som det spises mindre av grønnsaker, bønner/linser og fisk. Den negative utviklingen, med en mer "vestlig" diett, startet på begynnelsen av 90-tallet. Dermed er deres overvekt usunnere nå enn på begynnelsen av 80-tallet.

Mens grekerne for ikke lenge siden hadde Europas høyeste forventede levealder (på tross av høyt forbruk av tobakk og alkohol), faller de nå stadig lengre nedover listen. (Se f.eks. denne tabellen: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...enta_levealder )
WHO angir forventet levealder i Hellas til 77/82 (menn/kvinner),
Sverige 79/83 og Norge 78/83.

Fant denne artikkelen som forteller mer om dette.

Senast redigerad av Admirala den 2009-09-25 klockan 13:39. Anledning: Lenke til artikkel
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-25, 14:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Som Admirala skriver har världfärdssjukdomarna ökat bland grekerna det sista årtiondet. Gäller hela spektrat av sjukdomar. Den traditionella medelhavskosten i dess bästa form ligger nog inte alltid på grekernas tallrik längre. Sen är alkoholkonsumtionen för hög och grekerna röker för mycket.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-25, 14:29
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Inför operationer där jag arbetar uppmanas patienterna att sluta med Omega 3 innan operation. Just därför att det är blodtunnande och ökar blödningsrisken.

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-25, 18:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det som har skjedd siden begynnelsen av 80-tallet er at folk beveger seg mye mindre. Færre har fysisk krevende jobber, bilen kjører dem fra dør til dør osv. I tillegg er altså fast-foodkonsumet (= gir mer animalsk fett) mye høyere enn på begynnelsen av 80-tallet, samtidig som det spises mindre av grønnsaker, bønner/linser og fisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Som Admirala skriver har världfärdssjukdomarna ökat bland grekerna det sista årtiondet. Gäller hela spektrat av sjukdomar. Den traditionella medelhavskosten i dess bästa form ligger nog inte alltid på grekernas tallrik längre. Sen är alkoholkonsumtionen för hög och grekerna röker för mycket.
Jodå, jag har förstått att det är så som ni beskriver, det jag ville säga var bara att övervikt är inget nytt i Grekland.

Samtidigit måste jag säga att de senaste åren har jag sett flera magra, till synes anorektiska eller åtminstone hårt bantande, kvinnor där, något som jag inte såg förr. Men det hänger väl också samman med det mer moderna levernet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-09-25, 22:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Omega 3 reseptpliktig i Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Samtidigit måste jag säga att de senaste åren har jag sett flera magra, till synes anorektiska eller åtminstone hårt bantande, kvinnor där, något som jag inte såg förr. Men det hänger väl också samman med det mer moderna levernet.
Tyvärr är det nog så. Förr tyckte jag att alla unga grekiska kvinnor var smala innan de gifte sig och sen blev de snabbt tanter och allt rundare men aldrig riktigt feta. Det här är naturligtvis en mycket grov generalisering men antagligen har extremerna ökat på bekostnad av det normala.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT