Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-09, 15:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Det onde øyet

Det onde øyet sendes deg, etter som jeg har forstått det, når noen snakker stygt om deg eller misunner deg. Mine greske venner tror fullt og fast på det, og når det skjer dem, kontakter de mennesker som kan be og ev. gjøre visse ritualer for å fjerne det. Det kan være en mor, en prest, eller en venn som har lært dette. Å bære noe blått og reflekterende vil kaste "øyet" tilbake, det kan f.eks være et kors i blått glass eller en amulett formet som et øye. Troen på "øyet" er ikke bare et gresk fenomen, men visstnok noe som lever i middelhavsland generelt.

Nuvel. Jeg kaller det overtro... Jeg tror verken på overnaturlige fenomen eller noen religion, for den saks skyld.

For et par dager siden satt vi fire stykker hjemme hos en venn. Plutselig begynte jeg uten tenkelig grunn å skjelve, jeg ble kvalm, halsen snørte seg sammen, det prikket i hele kroppen. "Du har fått det onde øyet", sa de, og en av dem, som kan "fjerne forbannelsen", la kaldt omslag på pannen min og ba den bønnen som skal bes. Etter kort tid begynte jeg å gjespe (noe som i følge dem var tydelig bevis på "øyet"), og etter et kvarters tid følte jeg meg fin igjen, bortsett fra en liten hodepine som var borte neste dag.

Jeg tror fremdeles ikke at andre kan sende plager "gjennom luften" på den måten, noe jeg selvsagt får mye motbør for "nå som jeg har opplevd det selv." De sier at det jeg følte var helt klassisk for folk som har fått "øyet".
Selv tror jeg det var den kalde kluten - og all omsorgen de viste - som hjalp...

Andre som har hatt opplevelser med dette "øyet"?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-09, 16:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Det onde øyet

Nej jag har inte varit med om något sådant. Däremot tror jag att det kan finnas fenomen som vi kallar övernaturliga som egentligen inte är det. Vi vet ju att vi bara använder ca 5 % av hjärnan och förmodligen även av hjärnans kapacitet. Vad vi skulle kunna om vi hade förmågan att använda en större del av den, kan vi bara gissa.

Jag gissar att till exempel tankeöverföring skulle kunna vara ett sådant fenomen och därmed vore det inte övernaturligt utan helt mänskligt. Jag gissar vidare att om det är så, så finns det också människor som har förmågan, medvetet eller omedvetet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-09, 20:51
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Det onde øyet

Onda ögat kan man också få när man är avundsjuk på någon, alltså den personen man är avundsjuk på får det onda ögat.

Man ska inte titta för länge på småbarn som man tycker är söta, då måste man spotta på barnet 3 ggr för att barnet inte ska få onda ögat. Inte riktigt spotta utan mera tvi tvi tvi. Det gäller även vuxna.

Rätt lustigt att det skrivs om detta idag, kommer precis ifrån en granntjej som utför denna ritual. Hennes syster var också där och hade ont i huvudet.
Systern som också är grekinna har aldrig trott på detta förrän ett par år sedan. I vilket fall som helst min vännina utförde bönen och hon tar salt och olja i ett litet glas och gör korset med tummen och pekfingret 3ggr vet inte exakt vad hon gör, en bön läser hon tyst och efter 5 minuter börjar huvudvärken att släppa på systern.

Trodde också att det var hokus pokus när jag flyttade ner, men när jag har överdjävlig huvudvärk ringer jag eller går över till min väninna och hon utför ritualen och värken släpper. Hon kan också se i olje glaset om man har mycket eller lite av det onda ögat.

Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-09, 21:00
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Det onde øyet

Skulle vara villig att testa behandlíngen på en migrän!
Kan man få veta vem som satt det onda på en?

//PO
-starkt skeptisk, men prövar allt en gång.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-09, 21:44
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Det onde øyet

Ha, ha, ha.
Viskepelser eller ej, det är svårt att veta.
Jag tror att det "onda ögat" är det vi kallar det sjätte sinnet. Någon större kraft.
T o m forskare kan inte förklara detta "fenomen".
Själv är jag lite skeptiskt mot detta onda ögat. Men när man har hört lite och varit med av något så blir man lite osäker ändå.
Jag har en faster som botar det onda ögat. Ramsan hon säger får hon inte säga högt. Den "ramsan eller bönen" har hon fått "ärvt" av en äldre gumma innan hon dog. Endast så förs det vidare. Hon kan inte säga den till mig så att jag hör vad hon säger för då upphävs det.

Jag har själv varit med om att varit ut och barnen har varit hur lugna och fina som helst och sedan börjat gallskrika(en av dem) och inte gå att lugna ner alls förrän då min moster hade oljan i vattnet.
Så jag vet inte vad jag ska tro. Det är lite halvmysko.

Katerina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-10, 11:07
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Det onde øyet

Jag har själv varit med om att varit ut och barnen har varit hur lugna och fina som helst och sedan börjat gallskrika(en av dem) och inte gå att lugna ner alls förrän då min moster hade oljan i vattnet.
Så jag vet inte vad jag ska tro. Det är lite halvmysko.

Katerina[/QUOTE]

Detta kan jag instämma till fullo, när dottern var liten grina aldrig etc. Var ute och gick med barnvagn varpå en av gubbarna i området som man säger har "onda" ögat titta ner i vagnen och sa nått om vilken söt och lugn flicka.... det tog inte 5 min förrän hon börja gallskrika och skrek och skrek under flera timmar. Tills granntanten kom över och och gjorde en ritual... sen blev Emelie tyst. Säger som Katerina vet inte vad jag ska tro men har sett och hört både de ena och andra

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT