Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-12, 09:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Jeg har hørt at fordi jeg har gresk personnummer/AFM, så må jeg levere selvangivelse til Hellas.
Jeg måtte skaffe meg AFM for å få telefonlinje, ikke fordi jeg er lønnsmottaker her. Alt jeg tjener får jeg fra Norge, og betaler skatt der.
Jeg kan selvsagt godt levere selvangivelse til Hellas om jeg må det, men hvordan gjør man det i praksis? Når? Får man papirer i posten, eller må man plukke dem opp, for eksempel?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-13, 15:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Jeg har hørt at fordi jeg har gresk personnummer/AFM, så må jeg levere selvangivelse til Hellas.
Selvangivelse Att ange sig själv... Det måste väl vara det som heter deklaration i Sverige? Jag har ingen aning om hur det funger i Grekland med dina omständigheter. Men eftersom du bor där stadigvarande så borde du kanske kontrollera om det är bättre ekonomiskt för dig att skatta i Grekland i stället för i Norge. Nu är ju inte Norge medlem i EU så det kan ju vara speciella regler hur man ska skatta då. Men generellt sett så tror jag att skatten är lägre i Grekland. Men man måste också se till att man inte blir dubbelbeskattad.

Men dina inkomster kanske är sådana att de inte kan beskattas i Grekland? Då hade jag bara hållt väldigt låg profil och visslat och inte förstått någonting av den Grekiska byråkratin... Det kommer dessutom att ta dem minst 10 år att se och förstå att du faktiskt bor där! Deras datasystem fungerar inte riktigt som våra... Att OTE har ditt personnummer innebär inte att skattmyndigheten har det... Kolla möjligheterna och ligg lågt...

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-13, 15:48
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Då hade jag bara hållt väldigt låg profil och visslat och inte förstått någonting av den Grekiska byråkratin...

Peter
Men Peter då
Jag gillar ditt sätt att tänka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-13, 16:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Jo, du har nok rett, Peter, man får bare ta på seg den her minen:

Jeg hadde tjent på å skatte til Hellas, men jeg sjekket om det var mulig før jeg dro. Og det går ikke, siden jeg får pengene fra et norsk firma. Og nei, vi er ikke i EU , men som EØS-medlemmer er vi pent nødt til å dilte etter EU i alt de gjør - inkludert samordning av skatter.

Jeg er ikke redd for å måtte betale dobbelt, bare for å få en streng politimann på døren. (Skjønt greske menn i uniform... )
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-13, 17:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Citat:
Ursprungligen postat av Masouraki
Men Peter då
Jag gillar ditt sätt att tänka
Schhhhhhhh...

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-13, 18:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Jo, du har nok rett, Peter, man får bare ta på seg den her minen:
Det hjälper inte alltid att vissla, men ibland underlättar det...

Citat:
Jeg hadde tjent på å skatte til Hellas, men jeg sjekket om det var mulig før jeg dro. Og det går ikke, siden jeg får pengene fra et norsk firma.
Det låter lite märkligt... För Svenska medborgare är det så att om man bor i ett annat land så skattar man i det landet normalt sett! Fast det kan skilja från land till land... Kan det vara så stor skillnad mellan Sverige och Norge? Förutom den uppenbara då...

Detta är kvalificerat fusk, men....

Starta en enskild firma, eller kommanditbolag, i Sverige, Danmark eller något annat land inom EU dit din firma kan föra över din inkomst oskattad. Tex som ett konsultbolag... Då kan du få ner pengarna till Grekland och skatta där. Det kostar några kronor att föra över pengarna men det kompenseras av att du betalar mindre skatt...

Det finns många fler tips och trix för att föra över pengar, t o m så du får med arbetsgivar- och sociala avgifter om du har tur. Det kan vara mycket lönsamt att titta på de olika möjligheter som finns... Men naturligtvis beror allt på viken typ av inkomst du har från Norge.

Citat:
(Skjønt greske menn i uniform... )
Bhaaaa... Jag som är en blond Nordisk Viking... Tja, var blond tidigare i alla fall... Och de Grekiska flickorna var inte helt opåverkade... Grekiska män i uniform ger mig bara böter för att jag inte har hjälm Så dem gillar jag inte... Fast det var för några år sedan nu. Och jag har fortfarande inte betalat böterna...

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-14, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Må jeg levere selvangivelse til Hellas?

Citat:
Det låter lite märkligt... För Svenska medborgare är det så att om man bor i ett annat land så skattar man i det landet normalt sett! Fast det kan skilja från land till land... Kan det vara så stor skillnad mellan Sverige och Norge? Förutom den uppenbara då...
Mhm, ikke vet jeg. Men personen på skattekontoret (i Norge) var ikke i tvil: Så lenge arbeidsgiveren er norsk og jeg er norsk, og jeg IKKE har inntekt i Hellas, skal det skattes til Norge.

Citat:
Starta en enskild firma, eller kommanditbolag, i Sverige, Danmark eller något annat land inom EU dit din firma kan föra över din inkomst oskattad. Tex som ett konsultbolag...
Hmm. Dette høres bra ut Må sjekke muligheten!

Citat:
Bhaaaa... Jag som är en blond Nordisk Viking...
Har jeg sagt jeg IKKE liker blonde vikinger...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT