Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-06-04, 03:14
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Till Monica och Kikh.

Och så skippar vi alla skämt och glidningar. För jag är intresserad av att få raka ärliga svar.

Monica. Du flyttar hem. Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?

Det är inte riktigt det intrycket man får via tidningar eller som jag upplevde i förra veckan. Men jag vet ju också att det finns mycket bakom turistfasaden... Som inte ska synas. Hur stor är arbetslösheten egentligen?

Jag förstår att du Monica inte skulle flytta hit igen om det inte fanns väldigt starka skäl.

Och när jag läser det ni skriver, och läser i andra media, blir jag väldigt orolig. För Greklands ekonomiska stålbad har bara börjat! Och om det är stora problem idag kommer det nog att vara ett h - e om ett år eller två... Kan bero lite på vad EU har för planer. Jag fattar inte vad de håller på med...

Men jag skulle vara intresserad av att veta lite mer om hur de ser ut bakom turistfasaden nu. Lite kort hur ni ser det.

När jag var på Tinos i höstas hörde jag om att flera företag gått i konkurs och fler var på väg. Och folk var riktigt arga... Är situationen ännu värre idag?

Peter
  #22  
Gammal 2011-06-04, 08:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Kan bero lite på vad EU har för planer. Jag fattar inte vad de håller på med...
Lite OT. I slutändan så tror jag Euron ändå överlever om Grekland hoppar av. Visserligen en prestigeförlust, för EU, men Grekland o t ex Portugal är för små ekonomier för att rubba Euron. Det är den bistra sanningen.
Skulle däremot t ex Italien få problem och hoppa av. Ja, då faller hela Euro-slottet.
/Netwolf
  #23  
Gammal 2011-06-04, 08:54
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Stå på er Monica, det löser sig alltid (om man ska ta till en klyscha). Jag kämpar på med självpåtagna 14-timmars pass för att bita mig fast i de Kretenska olivträds-rötterna och betala den löjligt höga hyran samtidigt som jag sparar till tandläkare, ny dator och mer mat än vitkål i vinter. Trots allt har mitt liv här glidit fram på ett bananskal och nu vill jag ha rejäl skateboard!

//Kikh, som håller tummarna för er
Tror att det är lättare när man bor på turistöar Kikh att få jobb, men bor man i en storstad på fastlandet är det nog värre. Gubben min är i byggbranchen med ett litet eget företag, och när alla håller i sina små slantar spenderar de inte pengar på just såna jobb. Det viktiga nu är ju att ha sina pengar till mat på bordet.

Skönt å höra att det har gått bra för dig, även om du oxå har kämpat hårt för brödfödan. Men har inte du rätt till IKA när det gäller tandläkaren.

Tack för tummarna, kan behövas
  #24  
Gammal 2011-06-04, 09:30
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Peter, problemet är generellt.

Vet inte hur många butikslokaler i min stad som slagit igen, tomma lokaler överallt.
Hör dagligen om folk som får avsked från sina jobb, en svensk vännina jobbar på Vodafone i Aten där har de avskedat jag vet inte hur många hundra människor i våras.
Även hon och hennes man som oxå jobbar på Vodafone ligger illa till i höst.

Min man har ett litet byggföretag där det stått stilla sedan november, just nu har han haft 3 småjobb på 1-2 veckor. Hans syster fick kicken från sitt jobb för 2 månader sedan, jag kan rabbla upp hur många som helst som jag både känner och hört ryktesvägen.

Jag tror att på turistöar är det nog lättare under säsongen, jobb behövs på alla tavernor,
barer och turistshopar. Man har ju en viss stolthet oxå att inte öppna sig för mycket för turister och kanske en rädsla att inte skrämma iväg dem.

Greklands normalbefolkning, undantaget rufflarna, har fått sänkta löner på redan skitlöner, min man jobbar i dag för samma pengar som han fick när vi kom hit för 12 år sedan. Sälvklart måste även han sänka sin inkomst annars har ingen råd att anlita honom. Det blir alltså skitpengar som kommer in när han nu har fått de få jobben.

Vad som avgjorde för oss var att min dotter som är 16 år kom till oss och sa att hon ser ingen framtid för henne här, hon är väldigt duktig i skolan men med den bästa utbildning i Grekland är konkuransen så hård att hon tvivlar redan nu. Och jag tackar min gud att hon gått i svensk, grekisk och engelsk skola här. I den svenska skolan hon går i vet jag redan nu 2 andra svenskgrekiska familjer som flyttar upp i sommar, sedan finns det några här på Kalimera har jag sett.

Många även helgrekiska ungdomar söker sig till andra länder för att hitta jobb, så det är riktigt illa som du förstår.

Jag hoppas ialla fall att en dag kunna återvända till ett stabilare Grekland.
  #25  
Gammal 2011-06-04, 09:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

I den svenska byggbranschen finns det gott om jobb nu och kanske kan din man hitta en möjlighet där. Min son har jobbat i byggbranschen både i Sverige och Norge och nu är han delägare i ett byggföretag i Oslo. Där jobbar många olika nationaliteter och det finns stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.

Det är extra svårt att behöva byta land om man inte gör det av fri vilja utan om man måste för att kunna försörja sig samtidigt är det ju viktigt att de unga får känna framtidstro och då låter det som din dotter gör ett klokt val och tar vara på sina möjligheter.

Eva
  #26  
Gammal 2011-06-04, 23:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Till Monica och Kikh.

...Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?...Peter
Mina arbetspass är självvalda eftersom jag försöker spara inför vinter, och som jag skrev, till diverse "nödvändigheter". Efter de senaste vintrarna och förra sommarens lågmärken är alla mina ekonomiska reserver uttömda. Jag kunde förstås sökt jobb nu i vintras men avstod pg a min sambos önskemål och något klena nerver. Nu tar jag nya tag med en fantastisk chef och fina kollegor, säsongen är kort och jag orkar tack vare mitt nya jobb.

Jag kan inte svara för hur andra delar av Grekland ser ut, men åtminstone jag är eftertraktad under turistsäsongen - med kunskap i de flesta skandinaviska språken, mer än fullgod engelska och rätt hyfsad grekiska de flesta dagarna. Jag har högre lön och bättre förmåner än de flesta, många har fått sänkt lön nu när turisterna spenderar mindre. Kreta är och förblir ett turistparadis, sommar som vinter, och om man verkligen vill jobba och visar framfötterna finns det möjligheter. Att jag omnämner vår hyra som löjligt hög är för att hyrorna generellt sänkts och för att vår lägenhet inte är en av de största. Vi har däremot både varmt och torrt - obetalbart under vintrarna - gott om utrymme för våra husdjur, och ett relativt lugn utanför ytterdörren.

Även jag ser att det fejas, upprustas och startas nytt, om än inte i samma omfattning som tidigare år. Visst får många slå igen, men beror det på otur/bristande kundunderlag eller oförmågan/oviljan att spotta i nävarna och arbeta hårt? Som svensk väljer jag det senare, men min grek pratar fortfarande om Sverige som det förlovade landet. Jag vet att greker av hans kaliber inte kan anpassa sig till den svenska ordningen och att han inte skulle bli långvarig som "ny-svensk". Har man Kreta (Grekland) i blodet är man fast och har bara att rida ut stormen.

//Kikh
  #27  
Gammal 2011-06-05, 00:02
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Tror att det är lättare när man bor på turistöar Kikh att få jobb, men bor man i en storstad på fastlandet är det nog värre. Gubben min är i byggbranchen med ett litet eget företag, och när alla håller i sina små slantar spenderar de inte pengar på just såna jobb. Det viktiga nu är ju att ha sina pengar till mat på bordet.

Skönt å höra att det har gått bra för dig, även om du oxå har kämpat hårt för brödfödan. Men har inte du rätt till IKA när det gäller tandläkaren.

Tack för tummarna, kan behövas
Även min svärfar är egen företagare i byggbranchen och har gått mer eller mindre arbetslös sen i höstas. Det finns helt enkelt för många byggföretag att välja på i lågkonjuktur och greken håller sina vänner om ryggen.

Min sambo servitören tjänar trots allt rätt hyfsat, men han är svårartat bortskämd med dricks och lön, sedan sin tid under guldåren i Chanias hamn, och klagar dagligen. Att det var hans egen idé att lämna "guldkon" har han helt glömt av...

Klart jag har rätt till IKA, men jag vill hellre gå till en svenskskolad och svenskspråkig privat tandläkare med min avbitna tand. Och så länge den bara plågar mig mentalt hinner jag spara till utgiften. Nu är det jag som är lite bortskämd, men det är jag beredd att arbeta för.


//Kikh
  #28  
Gammal 2011-06-05, 14:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Ok, tack bägge. Även om det är en tråkig läsning. Det verkar ju som att situationen verkligen är svår och ni beskriver en vardag som vi som besökare sällan ser eller hör talas om.

Peter
  #29  
Gammal 2011-06-05, 17:28
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Har precis kommit hem från Kreta och vårt närapå ständiga resmål, Georgioupoli. Flera restauranger där lokalerna arrenderas har fått lov att stänga och kvar är snart bara de familjeägda. Flera affärer har fått stänga. Priserna är i stort sett detsamma som förra året.
Dock har priserna på alkohol i butik höjts kraftigt, men barerna får dras med mindre marginaler eftersom man inte vågar höja med rädsla för minskad turism.

Att själv boka rum blir mer och mer köparnas eldorado. Pratade igår med en man som betalar 14 Euro per natt för två med frukost (!) på ett enklare medelklasshotell i byn. Generellt har priserna gått ner, förutom på de hotell som charterarrangörerna anlitar. Deras avtal med hotellägarna har ibland också nått smärtgränsen. Man går över till att hyra ut privat till priser som man inte ens kan leva på!

Att man har en viss överetablering gör ju inte saken bättre. Men i krisens spår blir ju marginalerna mindre och mindre.

Lena
  #30  
Gammal 2011-06-05, 18:50
storkis storkis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 84
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Vi åker till Kreta den 18 juni och vi ska bo i Agia Marina. Det blir, att vi kommer hålla oss ganska mycket där och i Platanias. Vi har även tänkt att sticka in till Chania någon dag.

Min fråga är, hur mycket påverkar den ekonomiska krisen oss turister? Är det mycket, som har fått stänga igen?
  #31  
Gammal 2011-06-06, 01:29
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av storkis Visa inlägg
Vi åker till Kreta den 18 juni och vi ska bo i Agia Marina. Det blir, att vi kommer hålla oss ganska mycket där och i Platanias. Vi har även tänkt att sticka in till Chania någon dag.

Min fråga är, hur mycket påverkar den ekonomiska krisen oss turister? Är det mycket, som har fått stänga igen?
Om någon stängt igen kommer inte du som turist att märka av det, utbuded är totalt. I vår butik har vi sänkt priserna i år - hellre fler kunder och jobben kvar än höga priser och arbetslöshet. Inne i Chania måste du utanför turiststråken för att se någon förändring. Runt hamnen är det mesta sig likt - på gott och ont. Håll till höger för färre inkastare och bättre mat!

//Kikh
  #32  
Gammal 2011-06-06, 07:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
I den svenska byggbranschen finns det gott om jobb nu och kanske kan din man hitta en möjlighet där. Min son har jobbat i byggbranschen både i Sverige och Norge och nu är han delägare i ett byggföretag i Oslo. Där jobbar många olika nationaliteter och det finns stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft.

Det är extra svårt att behöva byta land om man inte gör det av fri vilja utan om man måste för att kunna försörja sig samtidigt är det ju viktigt att de unga får känna framtidstro och då låter det som din dotter gör ett klokt val och tar vara på sina möjligheter.

Eva
Hej Eva

Du verkar vara en väldigt ödmjuk och förstående person som vill hjälpa till på alla sätt, tackar för dina jobbförslag både till min man och mig.
  #33  
Gammal 2011-06-06, 08:09
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Även min svärfar är egen företagare i byggbranchen och har gått mer eller mindre arbetslös sen i höstas. Det finns helt enkelt för många byggföretag attr gjortan ha välja på i lågkonjuktur och greken håller sina vänner om ryggen.


Klart jag har rätt till IKA, men jag vill hellre gå till en svenskskolad och svenskspråkig privat tandläkare med min avbitna tand. Och så länge den bara plågar mig mentalt hinner jag spara till utgiften. Nu är det jag som är lite bortskämd, men det är jag beredd att arbeta för.


//Kikh
Hej Kikh

Förstår dig med tandläkaren, har oxå alltid gått privat, litar inte på IKAs tandläkare.

Ett tips för din svärfar är att göra en hemsida om sitt företag, de få jobb min man har fått är genom den. Han har lagt upp bilder på de jobb han har gjort.
Han har dessutom betalat en liten summa för att hans företag ska komma upp bland de första när man söker på pergola.

Nu gör min man allt möjligt inom bygg, han är väldigt händig med allt men har ju inte dokumenterad utbildning, vilket är vanligt i Grekland. Så han är orolig om han kommer till Sverige om det godkänns med att han är självlärd utan papper.

Vet ej om det är ok med Janne att lägga upp adressen till hemsidan här så svärfar kunde få en ide om hur han kan göra.

Så KalimeraJanne får jag lov att göra det?

Monica
  #34  
Gammal 2011-06-06, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Hej Eva

Du verkar vara en väldigt ödmjuk och förstående person som vill hjälpa till på alla sätt, tackar för dina jobbförslag både till min man och mig.
Tack för de orden. Hoppas verkligen det går bra för er. Skillnaden på arbetsmarknaden i Sverige jämfört när ni bodde här förra gången är att det är fler personer som kommer från andra länder som arbetar här. Vissa branscher som byggbranchen har många fler företag med personal från andra länder.

Rotavdragen gör också att enskilda anlitar mer hantverkare för att få jobb utförda i sina hus, lägenheter och sommarstugor. Här i Umeå har det startat ett företag som heter Senioruthyrana som blivit väldigt efterfrågade för alla möjliga typer av jobb främst hos privatpersoner. Det visar ju att det finns en marknad på ett annat sätt än tidigare.

Eva
  #35  
Gammal 2011-06-06, 16:17
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Hej alla,

enligt vissa utländska media står Grekland på gränsen till inbördeskrig. I Aten och Thessaloniki demonstrerar tiotusentals människor varje natt. Folk verkar extremt arga och hatiska, inte minst när det gäller tyskar. Minsta gnista tycks kunna antända krutdurken. Är det verkligen så allvaligt? Är på väg till Kreta snart, men undrar om man verkligen skall fara ... suck!
  #36  
Gammal 2011-06-06, 17:07
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Att själv boka rum blir mer och mer köparnas eldorado. Pratade igår med en man som betalar 14 Euro per natt för två med frukost (!) på ett enklare medelklasshotell i byn. Generellt har priserna gått ner, förutom på de hotell som charterarrangörerna anlitar. Deras avtal med hotellägarna har ibland också nått smärtgränsen. Man går över till att hyra ut privat till priser som man inte ens kan leva på!

Att man har en viss överetablering gör ju inte saken bättre. Men i krisens spår blir ju marginalerna mindre och mindre.

Lena
Men det finns ju ingen marginal mera om rummet kostar 14 Euro. Jag har som pensionär inte mycket pengar och jag har varit hemskt lycklig om jag har hittat mig ett enkelt rum för 25-30 € per natt. Mycket mera orkar jag inte att betala om jag reser där två veckor, men 14€!! Vad borde man göra?
  #37  
Gammal 2011-06-06, 19:56
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Men det finns ju ingen marginal mera om rummet kostar 14 Euro. Jag har som pensionär inte mycket pengar och jag har varit hemskt lycklig om jag har hittat mig ett enkelt rum för 25-30 € per natt. Mycket mera orkar jag inte att betala om jag reser där två veckor, men 14€!! Vad borde man göra?
Nej, marginalen är säkert mikroskopisk. Jag vet också hotell som blivit erbjudna 10 euro per natt och rum av charterföretag. Detta oavsett om charterföretaget lyckas fullbelägga rummen på detta hotell eller ej. Men för att säkra högre beläggning har man senarelagt öppnande av flera hotell till och med till slutet av maj!

Det finns ingen typ av "företagarförening" i byn där man skulle kunna diskutera hur man bäst kommer till rätta med dessa problem. Var och en löser problemen på det sätt man själv tror är bäst - inte vad som är bäst för byn och turismen!

Lena
  #38  
Gammal 2011-06-06, 20:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

[QUOTE=monica;Så KalimeraJanne får jag lov att göra det? Monica[/QUOTE]Självklart!
  #39  
Gammal 2011-06-07, 00:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Hej alla,

enligt vissa utländska media står Grekland på gränsen till inbördeskrig. I Aten och Thessaloniki demonstrerar tiotusentals människor varje natt. Folk verkar extremt arga och hatiska, inte minst när det gäller tyskar. Minsta gnista tycks kunna antända krutdurken. Är det verkligen så allvaligt? Är på väg till Kreta snart, men undrar om man verkligen skall fara ... suck!
Jag kan inte säga att vi märker av oroligheterna här annat än per TV och press. Vi lever i vår egen lilla värld och försöker ta tillvara på sommar och arbetstillfällen i den mån de går att kombinera. Huruvida det är oroligt på något håll här på ön har undgått mina skarpa öron.

//Kikh, som nu jobbar i tunnast möjliga klädsel i sommarhettan.
  #40  
Gammal 2011-06-07, 08:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Seukel var har du läst att Grekland står på gränsen till inbördeskrig? Vem skulle kriga med vem? Grekland står på gränsen till ekonomisk kollaps med allt vad det innebär men knappast inbördeskrig.

Eva
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT