Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-25, 20:44
Katrina Katrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 2
Standard Ekonomisk kris i Grekland

Enligt denna sida är Grekland nära konkurs. Vad händer med turist-Grekland? Kommer priserna att skjuta i höjden eller hur tror ni att det blir i sommar?
  #2  
Gammal 2011-05-26, 11:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Ämnet är på tal här då och då.
Se ex.vis denna tråd .
http://www.kalimera.nu/forums/showth...051#post240051 , som bara är nån vecka gammal.

Lars
  #3  
Gammal 2011-05-30, 16:43
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Blir det konkurs i Grekland är det väl stor risk att banker går omkull med mera ... Och då kan man få stora problem att resa dit eller vara där. Inga pengar ur bankomater och liknande. Om priser går upp eller ner är ointressant i det läget.
  #4  
Gammal 2011-05-31, 20:42
Elisabet88 Elisabet88 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Hur nära är krisen och bryta ut? I artikeln stod det något om sista juli om landet inte får sin nästa delbetalning. Betyder det att det är större risk med strejker osv i slutet av juli månad?
  #5  
Gammal 2011-05-31, 20:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Eventuella strejker blir nog en baggis i sammanhanget. Katastrofen blir för alla de greker som kommer att missta sin försörjning. Nu har grekerna kniven mot strupen men att låta landet gå i konkurs vilket de gör utan nya pengar från IMF och EU skulle vara katastrofalt för hela Europa. Får grekerna bättre villkor än de andra krisländerna blir det också problem så jag gissar att det finns en del som sover dåligt nu.

Eva
  #6  
Gammal 2011-06-01, 10:03
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Eventuella strejker blir nog en baggis i sammanhanget. Katastrofen blir för alla de greker som kommer att missta sin försörjning. Nu har grekerna kniven mot strupen men att låta landet gå i konkurs vilket de gör utan nya pengar från IMF och EU skulle vara katastrofalt för hela Europa. Får grekerna bättre villkor än de andra krisländerna blir det också problem så jag gissar att det finns en del som sover dåligt nu.

Eva
Strejker är det varje dag runt om i landet, nu har det verkligen nått botten för alla, nja inte riktigt alla en del skitstövlar har ju kunnat roffa åt sig under åren.
Min man har inte haft jobb på hela våren och jag jobbar inte. Jag kan säga att vi ligger sömnlösa på nätterna. Tur att grekiska familjer ställer upp på varandra men de kan man inte räkna med hur länge som helst.

Nu har vi kommit fram till att dottern och jag stannar i Sverige i sommar, jag försöker hitta ett jobb och blir det ingen bättring kommer även mannen upp. Sonen blir kvar om han kommer in på universitet till hösten. Många tårar har fällts kan jag lova att lämna min son och även kanske min man om han inte kommer upp. Dottern siktar på att börja i gymnasiet i Sverige till hösten, så då blir hon och jag kvar ialla fall ett par år framåt. Att splittra familjen känns så tungt.

Med sorg i hjärtat l ämnar jag mitt hus som jag själv varit med och slitit för att få klart, alla vänner och min mans familj, vågar inte tänka på den dagen.

Är det någon som har tips på jobb till mig, har jobbat på HAO i receptionen och även på ingeniörsbyrå i en reception, med hemtjänst och långvård men kan tänka mig att ta ett städjobb till att börja med bara jag har ett jobb, alla tips emottages.

Många greker flyttar ut från Grekland nu, många rån och mord i Aten.

Vart tog vårat härliga land vägen
  #7  
Gammal 2011-06-01, 10:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Trist, Monica!
Jag hoppas ni får jobb,både du och maken, även om det blir på varsitt håll ett tag.

Det är märkligt, vi som ålderspensionärer med en för svenska förhållanden låg pension börjar höra till överklassen nu...eftersom den i allafall ramlar in regelbundet på kontot...
  #8  
Gammal 2011-06-01, 10:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Lycka till Monika. Är det i Stockholm som du tänker bosätta dig? Förstår att du känner dig sorgsen över att behöva splittra familjen. Hoppas det går bra för er alla. Jag har inget konkret jobbförlsag men skickar ett litet tips i din inkorg under dagen på ett arvoderat uppdrag som kan vara ett litet extraknäck som du kan läsa mer om och se om det skulle var något som kan passa dig.

Eva
  #9  
Gammal 2011-06-02, 07:14
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Lycka till Monika. Är det i Stockholm som du tänker bosätta dig? Förstår att du känner dig sorgsen över att behöva splittra familjen. Hoppas det går bra för er alla. Jag har inget konkret jobbförlsag men skickar ett litet tips i din inkorg under dagen på ett arvoderat uppdrag som kan vara ett litet extraknäck som du kan läsa mer om och se om det skulle var något som kan passa dig.

Eva
Ja, i Stockholm kommer vi att bo. Och tack Eva för jobbförslag
  #10  
Gammal 2011-06-02, 07:17
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Tack alla för medkänsla, 4 veckor kvar tills vi åker.
Jag hoppas att allt löser sig men det känns väldigt jobbigt just nu.
  #11  
Gammal 2011-06-02, 08:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Så tråkigt att läsa Monica, hoppas allt löser sig på allra bästa sätt snabbt.

// Helén
  #12  
Gammal 2011-06-02, 08:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Förstår att det måste kännas väldigt jobbigt för er familj. Jag önskar också att allt vänder till det bättre så småningon så ni kan komma hem igen så fort som möjligt!

Riitta
  #13  
Gammal 2011-06-02, 11:37
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Tråkigt att höra Monica men jag förstår Er, tyvärr verkar det bli fler o fler familjer som splittras just nu, många som återvänder till Sverige. Hoppas att det löser sig för Er! Om du är ute efter reception jobb har jag nog något till dig ,när landar du i Sverige? så kan jag ordna en intervju!!

Lycka till Camilla
  #14  
Gammal 2011-06-02, 17:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Det är ju skit Monica. Hoppas verkligen det löser sig för er. Men ska man försöka se något positivt i det hela så är det ju faktiskt så att ni har två hemländer. Och nu när det är svårt i Grekland så kan ni komma hit. Och förhoppningsvis få det bättre. Även om det är stökigt och bökigt och innebär påfrestningar. Ni har ju alltid möjligheten att flytta tillbaka senare när situationen i Grekland är bättre.

Så på ett sätt har ni det bättre än Grekerna. Vad ska de göra? Emigrera...?

Som sagt. Hoppas det löser sig och att allt går bra.

Peter
  #15  
Gammal 2011-06-03, 13:25
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är ju skit Monica. Hoppas verkligen det löser sig för er. Men ska man försöka se något positivt i det hela så är det ju faktiskt så att ni har två hemländer. Och nu när det är svårt i Grekland så kan ni komma hit. Och förhoppningsvis få det bättre. Även om det är stökigt och bökigt och innebär påfrestningar. Ni har ju alltid möjligheten att flytta tillbaka senare när situationen i Grekland är bättre.

Så på ett sätt har ni det bättre än Grekerna. Vad ska de göra? Emigrera...?

Som sagt. Hoppas det löser sig och att allt går bra.

Peter
Visst har vi ett alternativ, men jag hör dagligen även greker som emigrerar till släktingar både i Tyskland och Norge utan att kunna språket.

Jag försöker tänka positivt, men tycker just nu innan man har smält allt att det känns skitvademecum.

Monica
  #16  
Gammal 2011-06-04, 00:50
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Visst har vi ett alternativ, men jag hör dagligen även greker som emigrerar till släktingar både i Tyskland och Norge utan att kunna språket.

Jag försöker tänka positivt, men tycker just nu innan man har smält allt att det känns skitvademecum.

Monica

Stå på er Monica, det löser sig alltid (om man ska ta till en klyscha). Jag kämpar på med självpåtagna 14-timmars pass för att bita mig fast i de Kretenska olivträds-rötterna och betala den löjligt höga hyran samtidigt som jag sparar till tandläkare, ny dator och mer mat än vitkål i vinter. Trots allt har mitt liv här glidit fram på ett bananskal och nu vill jag ha rejäl skateboard!

//Kikh, som håller tummarna för er
  #17  
Gammal 2011-06-04, 03:14
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Till Monica och Kikh.

Och så skippar vi alla skämt och glidningar. För jag är intresserad av att få raka ärliga svar.

Monica. Du flyttar hem. Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?

Det är inte riktigt det intrycket man får via tidningar eller som jag upplevde i förra veckan. Men jag vet ju också att det finns mycket bakom turistfasaden... Som inte ska synas. Hur stor är arbetslösheten egentligen?

Jag förstår att du Monica inte skulle flytta hit igen om det inte fanns väldigt starka skäl.

Och när jag läser det ni skriver, och läser i andra media, blir jag väldigt orolig. För Greklands ekonomiska stålbad har bara börjat! Och om det är stora problem idag kommer det nog att vara ett h - e om ett år eller två... Kan bero lite på vad EU har för planer. Jag fattar inte vad de håller på med...

Men jag skulle vara intresserad av att veta lite mer om hur de ser ut bakom turistfasaden nu. Lite kort hur ni ser det.

När jag var på Tinos i höstas hörde jag om att flera företag gått i konkurs och fler var på väg. Och folk var riktigt arga... Är situationen ännu värre idag?

Peter
  #18  
Gammal 2011-06-04, 08:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Kan bero lite på vad EU har för planer. Jag fattar inte vad de håller på med...
Lite OT. I slutändan så tror jag Euron ändå överlever om Grekland hoppar av. Visserligen en prestigeförlust, för EU, men Grekland o t ex Portugal är för små ekonomier för att rubba Euron. Det är den bistra sanningen.
Skulle däremot t ex Italien få problem och hoppa av. Ja, då faller hela Euro-slottet.
/Netwolf
  #19  
Gammal 2011-06-04, 23:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Till Monica och Kikh.

...Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?...Peter
Mina arbetspass är självvalda eftersom jag försöker spara inför vinter, och som jag skrev, till diverse "nödvändigheter". Efter de senaste vintrarna och förra sommarens lågmärken är alla mina ekonomiska reserver uttömda. Jag kunde förstås sökt jobb nu i vintras men avstod pg a min sambos önskemål och något klena nerver. Nu tar jag nya tag med en fantastisk chef och fina kollegor, säsongen är kort och jag orkar tack vare mitt nya jobb.

Jag kan inte svara för hur andra delar av Grekland ser ut, men åtminstone jag är eftertraktad under turistsäsongen - med kunskap i de flesta skandinaviska språken, mer än fullgod engelska och rätt hyfsad grekiska de flesta dagarna. Jag har högre lön och bättre förmåner än de flesta, många har fått sänkt lön nu när turisterna spenderar mindre. Kreta är och förblir ett turistparadis, sommar som vinter, och om man verkligen vill jobba och visar framfötterna finns det möjligheter. Att jag omnämner vår hyra som löjligt hög är för att hyrorna generellt sänkts och för att vår lägenhet inte är en av de största. Vi har däremot både varmt och torrt - obetalbart under vintrarna - gott om utrymme för våra husdjur, och ett relativt lugn utanför ytterdörren.

Även jag ser att det fejas, upprustas och startas nytt, om än inte i samma omfattning som tidigare år. Visst får många slå igen, men beror det på otur/bristande kundunderlag eller oförmågan/oviljan att spotta i nävarna och arbeta hårt? Som svensk väljer jag det senare, men min grek pratar fortfarande om Sverige som det förlovade landet. Jag vet att greker av hans kaliber inte kan anpassa sig till den svenska ordningen och att han inte skulle bli långvarig som "ny-svensk". Har man Kreta (Grekland) i blodet är man fast och har bara att rida ut stormen.

//Kikh
  #20  
Gammal 2011-06-04, 08:54
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Stå på er Monica, det löser sig alltid (om man ska ta till en klyscha). Jag kämpar på med självpåtagna 14-timmars pass för att bita mig fast i de Kretenska olivträds-rötterna och betala den löjligt höga hyran samtidigt som jag sparar till tandläkare, ny dator och mer mat än vitkål i vinter. Trots allt har mitt liv här glidit fram på ett bananskal och nu vill jag ha rejäl skateboard!

//Kikh, som håller tummarna för er
Tror att det är lättare när man bor på turistöar Kikh att få jobb, men bor man i en storstad på fastlandet är det nog värre. Gubben min är i byggbranchen med ett litet eget företag, och när alla håller i sina små slantar spenderar de inte pengar på just såna jobb. Det viktiga nu är ju att ha sina pengar till mat på bordet.

Skönt å höra att det har gått bra för dig, även om du oxå har kämpat hårt för brödfödan. Men har inte du rätt till IKA när det gäller tandläkaren.

Tack för tummarna, kan behövas
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT