Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Är du uppkopplad på semestern?
Ja 32 21.19%
Ibland 54 35.76%
Nej 65 43.05%
Antal röster: 151. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-28, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Är du uppkopplad på semestern?

Att allt fler reser med sin laptop har väl inte undgått någon. Man ser det överallt: i receptioner, på balkonger, på kafeér, barer och restauranger, på färjor, ja till och med på stranden. Jag har rest med min laptop i många år. Från början hade jag med den för att ha någonstans att tömma mina kameror. Idag är det för att sköta jobbet, boka rum, kolla båttider, kolla vädret, och hålla kontakt med släkt och vänner.

Jag kan villigt erkänna att det var bättre förr när man bara lallade med, och inget visste om omvärlden förrän man kom hem. Jag fick smaka på det livet när jag var på Sifnos senast. Vi bodde i Faros, och där fanns ingen tillgång till internet, så datorn fick stanna i ryggsäcken. Där vi bodde fanns inte ens täckning för mobilen. Det kändes lite konstigt, och skönt.

Hur gör du? Är du uppkopplad på semestern? Lägg din röst här ovan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-28, 13:57
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Har inte dator med, men kollar svenska nyheter och går in på Kalimera och Resdagboken via hotellets dator om det finns, då o då.

Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-28, 14:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Har ju evig semester eftersom vi är pensionärer .Bor halva året på Kreta .Datorn är ovärderlig. Lyssnar på Sr ,tittar på Tv, pratar via Skype ,Kollar Kalimera .bet utgifter.+ allt annat som man gör med datorer.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-28, 14:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Jag som ALLTID är uppkopplad gjorde tvärsom för några veckor sen, när vi var på Lanza. Inte ett internetbesök på en vecka, ingen tv, bara nåt enstaka sms blev det. Herregud, vad avkopplande det var!
I år får därför mini-pc:n stanna hemma, när det bär av till Grekland. Nuförtiden mobilsurfar man ju "bara" ändå.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-28, 15:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Skulle aldrig drömma om att ta med en dator på semestern. Att ständigt vara uppkopplad känns helt galet för mig. Däremot händer det att jag använder internet kort under ett par seemsterveckor.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-28, 15:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

På riktig semester, när man är i Grekland etc har vi aldrig egen dator med...Går till internetcafé ett par gånger för att skriva till släkt och vänner samt en hälsning på Kalimera. Annars njuter vi av att inget veta om vad som händer i världen.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-28, 16:07
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Nej, det kunde jag verkligen inte drömma om! Skillnad är naturligtvis om man "bor" på annan plats ett halvår eller mer.

Jag försöker medvetet att begränsa användandet av mobil, Internet och kamera, även om jag använder det in imellan, men laptop: Nej! På semestern vill jag göra allt möjligt annat än att sitta vid datorn.

På senaste resan tände vi inte ens för TV:n på rummet en enda gång och använde inte heller hotellets Internet. Så skönt det var!

Att det sedan var svåra översvämningar i Brisbane, där vår dotter bor, det underrättade hon oss om via SMS strax innan vi kom hem, så vi inte fick en chock när vi tände TV:n här hemma. Hade vi sett det på nyheterna där vi var, så hade vi gått och bekymrat oss, sökt informationer osv. - och ändå hade vi inte kunnat göra något.

Senast redigerad av Marianne den 2011-02-28 klockan 16:16.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-28, 16:08
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Självklart åker datorn med! Precis som böcker och kläder. Datorn är en helt naturlig del i min packning som jag inte ens reflekterar över.

Kanske är det en generationsfråga? Min mor skulle heller aldrig drömma om att ta med sig datorn på semestern. Men min dator är "en del av mig". Jag kollar mejlen och FB dagligen, surfar på AB, Expressen, kanske skajpar med mamma, betalar räkningar etc. Jag känner inte att jag har mindre semester för att jag är uppkopplad.

Sen är jag journalist också. Så även om jag kanske skulle vilja, så går det inte att stänga ute det som händer i världen. Blir lite knepigt att komma tillbaka till jobbet och ha noll-koll.

Min största utmaning är inte om jag ska ha dator eller inte med mig - utan om jag kan låta bli att logga in på jobbmejlen eller inte. Som längst har jag hållit mig en vecka ...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-28, 16:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Nja, generationsfråga? Jag fyller i Maj 67 år och medbringar alltid en laptop i ränseln. Att på Kretas sydkust kunna sitta balkongfrukost och lyssna på lokalradion, morgonekot etc, detta är livet.
Tidigare kunde vi ju via vår eminenta kortvågsradio följa ekonyheterna, men denna ynnest försvann ju under Dec 2010.

Till detta ska då läggas att vi på våra resor i övärlden kunna förse kalimeravännerna med dagsfärska rapporter i text och bild. Uppskattat såvitt vi kan se av antalet visitors.

Men, vi har ju ej semester numera, vi äro ju pensionärer...

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-28, 16:53
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Är numera pensionär. Då det begav sig var det endast mobilen som medföljde på semestern. Vid resor idag är det fortfarande det samma. Visst är en lapptop bra att ha med sig för fotonas skull men istället har jag alltid bra med minneskort med mig. Dels tar de mindre plats och sedan finns inte behovet att alltid vara uppkopplad mot yttervärden. Har tredje världskriget brutit ut får man nog reda på det.
Följde den 11 september lika bra på Kalymnos som hemma. Hade info om att Anna Lindh mördats lika bra på Kreta som i Sverige.
Är kanske gammalmodig men trivs ibland utan uppkoppling.
Chras
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-28, 16:58
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Hej

Totalt nersläckt under semestern - är det semester så är det

//Maggan
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-28, 18:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Är du uppkopplad på semester?

Är lite kluven i den här frågan. Hemma är datorn igång dagligen och jag kollar e-post, Kalimera mm + allt alldagligt som man numera sköter via internet. Men .......... jag har hittills valt stationär dator med ordentligt tangentbord och bildskärm stor som en liten TV, och det låter sig ju inte göras att ta med den. Laptop har ännu inte införskaffats, men varit uppe till diskussion. Jag spenderar redan tillräckligt med tid vid datorn hemma, så risken är överhängande att det skulle bli lite för mycket även på resorna, ...... laptopen får nog vänta ett tag till. På något sätt känns det mera som total avkoppling om man är iväg några veckor och inte bryr sig om vare sig internet, svenska tidningar och annat. Man bara njuter ..... Men läget blir kanske annat om man väljer att vara borta längre, vi får se.

Mats
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-28, 20:54
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Skulle aldrig komma på idén att ta med min laptop på semestern. 3-4 veckors semester i Grekland består av att umgås med föräldrar, släkt, vänner, sola, bada, läsa, shoppa etc. Jag bryr mig inte ens om att gå till ett Internetcafé för att kolla mailen för alla vänner vet att jag inte läser mail på semestern. Min iPhone stängs också av och jag kan enbart nås på mitt Grekiska nummer.

Vill jag ha koll på vad som händer i världen kan jag titta på nyheterna på TV men annars vill jag gärna bara glömma alla måsten och enbart vara anträffbar när jag känner för det .
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-28, 20:59
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Helst inte!
Aina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-28, 20:59
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Sedan 2 år brukar en laptop släpas med i resväskan. Det finns allt för mycket roligt och spännande att kolla upp lite då och då. För oss känns det inte som ett måste att ha den med utan snarare som en fördel, roligt att kunna skicka en bildhälsning, se om man fått något mail från någon vän någonstans i världen osv.
När jag tänker efter så känns det lite underligt att för inte så länge sedan köpte man ett telefonkort och ringde ett par tre gånger hem per vecka när man var på semester i Grekland. Det gick ju bra det med.
Yeasou
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-28, 21:13
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jeg er ikke oppkoblet, selv om jeg til en viss grad må være tilgjengelig på grunn av min jobb. I løpet av to uker får jeg vanligvis fra en til fire SMS om at mail venter, og oppsøker en internettkafe for å lese og evt. svare. Da hender det jeg ser litt på nyheter også, men jeg bruker sjelden lang tid der.

Jeg synes denne isolasjonen er en av de store fordelene ved å være på ferie, jeg er totalt borte fra den vanlige tilværelsen og kan slappe av og la resten av verden gå sin gang uten meg. De første gangene jeg reiste, var jeg ganske desperat etter å finne norske aviser og lese nyhetene. Etter hvert har jeg funnet ut at fedrelandet ikke ligger i ruiner når jeg kommer hjem, selv om jeg ikke følger med hva som skjer der. Om jeg ser en norsk avis i et stativ, kan det vel hende at jeg ser på overskriftene på forsiden, men kjøper aldri aviser lengre.

Denne vanen har jeg så tatt med meg også når det gjelder elektronisk informasjon og kommunikasjon.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-28, 21:54
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Nej, det är då jag ska koppla ner!!!! Läser av min mobil i bland.
Tidningarna hoppar jag också över. Det är semester för mig.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-03-01, 07:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Jag tror att det bara delvis är en generationsfråga eller kanske inte alls. För mig handlar det om att jag vill koppla av vardagens trivialiteter, Minska informationsflödet, finna ro och vara totalt närvarande i det jag upplever så gott det går. Jag är utredare och tillbringar många timmar av arbetsdagen vid en dator. Kanske det vore annorlunda om jag var frilansande journalist, pensionär eller egen företagare. Jag tar emor några sms och skriver några till mina nära och kära samt till ett par vänner, i sälsynta fall något arbetsrelaterat men då brukar jag se till att det blir så kort som möjligt.

Jag tror att vi matas alldels för mycket av information utifrån så jag tror att allt fler kommer att kräva "mobifria zooner" slippa andras struntprat under tågresan etc

Människors intresse för meditation, yoga m.m ökar stort och det tror jag betyder att vi vill finna ro och för en stund stänga av omvärldens flöde och återhämta oss.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-03-01, 11:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Vad ni kategoriserar frågan! Det har inte ett dyft att göra vare sig med ålder, yrke eller om man är pensionär, utan som det mesta annat, en fråga om tycks och smak. Och att man blir stressad/rastlös och avkopplad av olika saker och aktiviteter.

Jag tar aldrig med böcker på semestern, för att läsa är inte semester för mig. Inte heller skriver jag vykort för bara tanken gör mig småstressad. Jag minns att någon en gång här i forumet skrev att hon/han inte vandrar när de är i Grekland för de har ju semester. En del blir rastlösa av att ligga på en strand. Andra tycker att det är slöseri med tid att sitta på en taverna och titta på folk. Vissa kan absolut inte tänka sig att motionera när de har semester, andra tycker att en morgonjogg är det absolut bästa sättet att uppleva ett ställe.

Vi är olika och tack och lov för det. Själv blir jag inte stressad av datorn, trots att (eller kanske för att) jag jobbar större delen av dagarna vid den.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-03-01, 13:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

Tack, Elisabet för ett bra inägg. Det handlar alltså om tycke och smak.

Vi skulle bli stressade av att ligga på en solstol, men att sitta på en taverna och titta på folk, prata med personalen och plocka fram lapen tycker vi är avstressande. Men vi är ju alla olika.

Motionera? Blä! Men att vandra, känna lukter, känna värmen. Ja!

Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT