Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-21, 10:01
Freespirit Freespirit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Vädret i April?

Hej!
Är det någon som har erfarenhet hur vädret är i April? Tänkte åka till Kreta på påsklovet och hittade en billig resa dit. Lägenhet på markplan. Blir det för kallt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-21, 10:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vädret i April?

Er du heldig får du sol og opp mot 30 grader, er du uheldig blir det regn og 10 - 15. Det er umulig å si noe sikkert om været i april, bortsett fra at kveldene er kjølige. Men det går selvsagt an å ha en flott ferie uten supervær, så det hadde ikke skremt meg, iallfall. Men jeg hadde undersøkt oppvarmingsmulighetene i leiligheten før jeg dro.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-21, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vädret i April?

Som Admirala skriver är det svårt att sia om vädret. Jag var på Amorgos (som ligger längre norrut än Kreta) två veckor i april förra året. Vi hade allt från 15 gr till 27 gr. Ibland regnade det, ibland var det strålande solsken. Det var för kallt i vattnet för att bada. Vi åt nästan alla middagar inomhus, men de flesta luncherna utomhus. Rummet var svinkallt! Vi sov med långkalsonger på.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-21, 12:09
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Vädret i April?

Som Janne skriver: Det är oftast kallt på rummen även om dagarna är soliga o varma. Husen har inte hunnit värmas upp och sängarna är ofta rätt kalla och ogästvänliga... Ta med långkalsonger och sockar att sova i. Varm tröja till kvällarna.

Men även om det inte skulle bli sol-o-bad-väder så är ju Kreta otroligt vackert på våren, med blommor och snöiga bergstoppar. Och det är ju inte direkt en ö där man är sysslolös om man inte kan ligga o sola
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-22, 08:55
Freespirit Freespirit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Vädret i April?

Tack, nu är resan bokad. Låter trevligt med blomsterprakt och att fira den grekiska påsken som pågår för fullt när vi kommer den 3 april. Hoppas mina tonårsbarn tycker likadant

Är det någon som har några tips vad man kan göra i Chania?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-22, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vädret i April?

Citat:
Ursprungligen postat av Freespirit Visa inlägg
Tack, nu är resan bokad.
Grattis!

Citat:
Är det någon som har några tips vad man kan göra i Chania?
Chania tycker jag är en av Greklands finaste städer, det räcker med att bara strosa runt och titta, hur fint som helst. Där finns flera intressanta museum. Gillar ni att shoppa finns allt ni kan tänka er. Många bra restauranger finns också.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-22, 17:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vädret i April?

En utflykt över bergen till södra sidan vill jag rekommendera. Som Wilda skriver så är blomsterprakten otroligt vacker i april.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-29, 08:18
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Vädret i April?

Hejsan
Var på Rhodos,Nissiros och Kalymnos i början på April ett år. Det var inte så bra väder men ändå helt fantastiskt. Blomsterprakten på Nissiros var helt underbar.

Det roligaste var nog på Nissiros när vi kom och öborna utbrast "kommer ni redan", "vi är inte klara ännu". Men det ordnade sig ändå. Vi hittade ett öppet hotell och fick lite mat.
När färjan på väg till Nissiros la till vid Symi satt vi på däck i bikini och stekte oss men när vi kom fram till Nissiros hade det blåst upp och börjat regna.
Vi stod i ett mörkt och stängt Nissiros och vågorna slog upp på kajen. Då kände vi oss som Captain Baines i Onedinlinjen (för er som kommer ihåg)
Jag har aldrig frusit så mycket som den natten. Vi hade strumpor, långkalsonger och dubbla tröjor. Fast vi skrattade så tårarna rann.
Åker själv antagligen till Chania över påsk.
trevlig resa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-11, 10:08
Kashmir Kashmir är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Vädret i April?

Jag också till Kreta, Platanias i april och har planerat att ta med min värmefilt för de kalla nätterna! Den har timer och är varm och skön att kura in sig i Annars är ju sovsäck också ett tips för kalla nätter
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-11, 10:32
AleWa AleWa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Åbo, Finland
Inlägg: 25
Standard Sv: Vädret i April?

Också jag och sambon ska till Kreta, Platanias, i april med start den 3.4 från Arlanda. Längtar!

Vi hoppas på bra väder!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-11, 11:14
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Vädret i April?

Minns också de kalla nätterna på Kreta när vi var där i April ett år. Men istället för AC bad vi om värme på rummet, och det kostade ingenting. Så det var bara första natten vi frös.

//Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT