Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-05, 12:04
mirame mirame är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard ouzo med sig hem omöjligt?

Hej, skulle gärna ta med en flaska ouzo hem från Grekland - men det är omöjligt numera va? Vi åkte hem från Grekland -05 med några flaskor och när vi kom till flygplatsen fick vi packa om - fick inte ha dem i resväskan utan fick sätta dem i handbagaget. Numera får man ju inte ha nåt sånt i handbagaget... så får man inte ha med nåt alls hem? Åker med iberworld.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-05, 12:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Jag brukar ha i resväskan utan problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-05, 12:17
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Hmmmm...... från Italien förra året hade jag fyra eller fem flaskor vin i bagaget (det som checkas in på flygplatsen) och nu i år två flaskor Mastis likör från Chios och två Ouzo från Lesbos. Vi flög inrikes från Lesbos till Athen och checkade in på nytt för Athen -> Arlanda.
Inga problem någonstans förutom att packa ordentligt så att dom håller hela vägen. .

Just det... för tre år sedan hade sonen med sig ett helt gäng "Fourni läsk" (en lokal typ av kolsyrad apelsinsaft ) utan några problem där heller.

Har faktiskt ingen koll på vad reglementet .

Trevlig resa / C
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-05, 12:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Packar man flaskor i bagaget och vätskan skadar andra personers packning så kan man bli skadeståndsskyldig. Men hur stor risk är det att det går sönder? Lägg flaskan i en ihopknuten platspåse och vira sedan något klädesplagg runt, då skall det mycket till för att olyckan skall vara framme.
Ett annat alternativ är att inhandla Ouzon på flygplatsen, se till att få påsen plomberad, det var inte självklart när vi flög hem från Aten i somras, en grek bakom oss i kön fick två alternativ av säkerhetspersonalen, drick upp eller släng Han tog några klunkar och slängde resten
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-05, 13:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Plomberingen får man i butiken och inte av säkerhetspersonalen. Då är det försent.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-05, 16:00
mirame mirame är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

fast den gången blev alla uppmanade att ingen fick ha i incheckad väska utan att det skulle vara i handbagaget. var heraklion flygplats. var ju innan förbudet mot vätska i handbagaget. det jag täntke att kanske man inte får alls nu då. förstår ju att det kan gå sönder och så men vi har alltid virat in ordentligt i handdukar o påsar osv för att minimera den risken. tänkte ju inte har några stora mängder utan typ en flaska ouzo men risken man inte får med sig den hem då.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-05, 16:05
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Det är inte förbjudet att ha vätskor i incheckat bagage, snarare ett krav med de nya reglerna.
Du kommer inte att bli ombedd att packa om det.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-05, 16:37
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Hej!
Jag har sett att ouzo (och en del andra spritsorter) även säljs i plast -och plåtflaskor....själv packade jag in mina glasflaskor ordentligt i bagaget och det gick bra! /Marie
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-05, 16:39
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Brukar alltid ta med ett par flaskor i resväskan omsvepta av badhanddukar för säkerhets skull. Än så länge har ingen flaska gått sönder under resans gång.
Sedan brukar jag även krydda med ett par ytterligare flaskor inne på taxfree-butiken !
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-05, 17:07
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Jag brukar också packa ett par flaskor ouzo i resväskan. Flaskorna finns numera packade i kartong och så sveper jag in dom i mina badlakan och packar dom mitt bland kläderna. Ingen risk att de går sönder då.
Man måste ju numera ha all övrig vätska i resväskan. Då kan det knappast vara förbud på ouzo. Jag har rest från Chania och där var det inga problem. De kan väl inte ha olika regler??
Däremot ville de visitera mig i säkerhetskontrollen, känna efter om jag hade nåt mysko på mig. Varför vet jag inte. Jag kunde inte gömma nånting i den klädslen jag hade då.. tunika inköpt i Rethymnon o tights.. inga fickor... *S*
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-05, 18:10
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Veddige
Inlägg: 62
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

""Däremot ville de visitera mig i säkerhetskontrollen, känna efter om jag hade nåt mysko på mig. Varför vet jag inte. Jag kunde inte gömma nånting i den klädslen jag hade då.. tunika inköpt i Rethymnon o tights.. inga fickor... *S*""


Helt säkert tyckte pojkarna att du va en riktig läckerbit!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-05, 18:22
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Haha.. det var en ung tjej..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-05, 19:17
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag brukar ha i resväskan utan problem.
Jag velar fram- och tillbaka om jag ska ta rullbagen som är mjuk eller en hård resväska den här gången om jag ska ta med mig Ouzu hem. Vad använder ni för typ av väskor när ni packar ner flytande varor? Vågar jag chansa på rullbagen? Den är så smidig att ha på resor så helst vill jag ha den men blir det problem får jag väl ta resväskan... Den har hjul den med men är inte alls lika rolig... Men vad gör man inte för att få med sig nektar hem... När jag har rullbagen använder jag även spännband runt om för jag är alltid osäker på dragkedjan, så det borde väl också hjälpa till att "staga" upp? Eller?

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-05, 19:31
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är inte förbjudet att ha vätskor i incheckat bagage, snarare ett krav med de nya reglerna.
Du kommer inte att bli ombedd att packa om det.
// Helén
[LEFT]8.3.4 You must not include in your Checked Baggage fragile or perish-able items or items having a special value, such as but not limited to: money, keys, prescribed medicines, glasses/sunglasses, bottles, cameras, jewellery, precious metals, computers, personal electronic devices, cellular telephones, musical instruments, negotiable papers, securities or other valuables, business documents, passports and other identification documents, or samples. [/LEFT]
13
[LEFT]8.3.5 If, despite being prohibited, any items referred to in Article 8.3.1, 8.3.2 and 8.3.4 are included in your Baggage, we shall not be respon-sible for any loss, delay or damage to such items. [/LEFT]
Läste det här på SAS/Star Alliance sida...sen har väl den här "tråden" behandlats tidigare..eller minns jag fel...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-05, 19:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
[LEFT]8.3.4 You must not include in your Checked Baggage fragile or perish-able items or items having a special value, such as but not limited to: money, keys, prescribed medicines, glasses/sunglasses, bottles, cameras, jewellery, precious metals, computers, personal electronic devices, cellular telephones, musical instruments, negotiable papers, securities or other valuables, business documents, passports and other identification documents, or samples. [/LEFT]
13
[LEFT]8.3.5 If, despite being prohibited, any items referred to in Article 8.3.1, 8.3.2 and 8.3.4 are included in your Baggage, we shall not be respon-sible for any loss, delay or damage to such items. [/LEFT]
Den texten betyder ju att de inte är ersättningsansvariga för den typen av packning. Det står inte att det är förbjudet.
// Helén
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-05, 19:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Vad använder ni för typ av väskor när ni packar ner flytande varor?
Jag har den här, rustik i sitt slag men får ändå anses vara mjuk i de här sammanhangen:



Tilläggas kan att jag aldrig bär hem några mängder. Senast var det en flaska presentouzo, att bära hem sprit är bara bökigt för mig. Men det har funkat de gånger jag gjort det.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-05, 19:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Den väskan liknar min.. en halvmjuk variant. Fungerar alldeles utmärkt för sådana transporter om man packar "godiset" inne bland kläderna. Ej ute mot kanterna där risken är störst för att det ska gå sönder. Och OM det ändå skulle gå sönder så är det då bara mina egna kläder som som drabbas.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-06, 14:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Exakt, inne bland kläderna. Det är därför jag inte har många flaskor, det skulle inte funka, risken att det skulle gå sönder skulle vara mycket större.

Sen vätskeförbudet i handbagaget kom har jag tyvärr fått sluta ta med olivolja hem. Ouzo kan jag tvätta bort om flaskan skulle gå sönder - men olivolja? Nej, den risken tar jag inte.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-06, 14:47
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Vi kom hem från Skiathos i måndags och vi hade packat våra resväskor med både Ouzo,metaxa och ett antal flaskor retsina,väl inlindade i kläder och plastpåsar runt om,allt gick smärtfritt vi blev inte ombedda att packa om och alla flaskor var hela när vi kom hem....jag var mest rädd för att parfymen jag fick av min sambo i 40 års present skulle gå sönder vi såg framför oss våra väskor stinkande av sprit och parfym fy vad pinsamt det hade varit
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-06, 14:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Men, varför släpa dryckesvarorna hem i originalförpackningen??

Vi tillämpar metoden att slå över varorna på halvliters 7UP-flaskor i plast. Mycket stabila flaskor. Kompletteras med gängtejp och eltejp. Det har aldrig förekommit att någon sådan transportflaska gått sönder eller börjat läcka.

Ej heller behöver man bry sig om var i packningen man stoppar flaskorna.
Originalinnehållet i 7UP-flaskorna ka med fördel drickas väl kylt....


Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT