Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-04-19, 18:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
VI ser verkligen fram emot Tinos...
Det gör vi också, och Tonm's upplevelse avskräcker oss absolut inte, men det skulle vara intressant att höra vad Tonm upplevde som "en nedtur".
Sen kan det ju vara många olika personliga anledningar till att man kommer lite "snett" in på en ö, så våra planer är definitivt oändrade!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-04-19, 20:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Sen kan det ju vara många olika personliga anledningar till att man kommer lite "snett" in på en ö, så våra planer är definitivt oändrade!
Skönt att höra! Tinos är en "annorlunda" ö... Bryr sig inte om nordeuropeiska turister. Dessutom så finns det så få där.... Men det finns byar och ställen där som är ytterst svårt att hitta på andra öar. På Tinos finns ett orört Grekland om man åker ut från Chora. På ett sätt som man inte trodde fanns kvar.

Till min stora glädje är det flera som hört av sig och vill ha tips om Tinos i år. Samtidigt är jag lite kluven för jag vill inte att för många ska "upptäcka" ön. Men den är en pärla när man kommer in rätt. Och för att göra det så har jag lite tips. Om det är flera som känner för att åka dit.... Hör av er...

Citat:
men det skulle vara intressant att höra vad Tonm upplevde som "en nedtur".
Ja. Tycker jag med. För det är lite tråkigt att läsa. Samtidigt är det ju så att upplevelsen är beroende av förväntningarna. Om man kommer till Tinos helt oförberedd och okunnig så kan säkert ön upplevas som tämligen tråkig och intetsägande. Och det förstår även jag som är Tinos största förespråkare på Forumet.

Ska man åka dit så måste man ha P M A. Positiv Mental Approach... Och man måste ge sig ut från Chora. Det är där det riktiga Tinos finns...

Men även jag har "kommit in fel" på öar... Syros tex....

Peter
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-04-20, 11:19
tonm tonm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Heisann.
Ingen må finne på å endre planer i forhold til å reise til Tinos på bakgrunn av våre opplevelser. Vi har jo alle helt forskjellige behov og ønsker når vi reiser rundt. Vi kom til Tinos i midten av Juli, og tenkte at vi skulle reise rundt på øya. Bakgrunnen for valget av øy var en gresk reisehåndbok vi hadde kjøpt. I Tinos by leide vi en leilighet privat, og likte oss definfitivt ikke der vi hadde havnet.
Vi sjekket priser på leie av bil, og fikk bare vanvittig dårlige tilbud, så for oss ble det uaktuelt å leie bil til rundreise.Oppholdet vårt på øya var flaut kort... Vi reiste også med våre to gutter som var 7 og 11 år gamle, og på konstant leting etter lekekamerater. Kort sagt var våre forberedelser for dårlige, hadde vi planlagt bedre, så hadde vi ikke reist til Tinos denne
gangen.

Vi liker allesammen mye liv og røre rundt oss, og gutta har en hang til å like blinkende glorete souveringer av alle slag(særlig yngstemann).
Vi trives derfor veldig godt i Parikia på Paros. Mens andre igjen ser Prikia som et nødvendig onde på vei til og fra Antiparos. Vi tilhører nok ikke de som leter etter ro og stillhet akkurat i denne fasen av livet. Jeg syns også at Parikia er en vakker by, og får aldri nok av den gamle kirken i sentrum. For meg finnes ikke det "genuine Hellas" i den forstand at det er stedene som er mest mulig turistfrie. Hellas er alle disse variasjonene. Jeg eølsker å bare sitte å observere alt som foregår rundt meg, og finner gjerne roen i bare å være der blandt alle de forskjellige menneskene. Jeg kan derimot bli ganske rastløs dersom det blir for stille for lenge.

En annen ting som er viktig for meg når jeg reiser er vakre omgivelser. (noe jeg finner f. eks i Parikria) For to år siden leide vi et tun med flere gamle hus på Naxos. Husene var tildels svært gamle, (flere hundre år) og de var vakkert restaurert. Når vi spiste frokost på takterrassen hadde vi utsikt over hele den vakre fjelldalen, og når jeg hang opp klær på et annet tak kunne jeg se ned i naboens ikke fullt så vakre bakgård. Hagene og bakgårdene var fulle av vakre blomster, og nydelige lukter. Når vi ville treffe andre mennesker reiste vi bare til en av de to nærmeste landsbyene. Dette er en opplevelse som sitter langt inne i sjela mi. (Men det var altså på Naxos som er full av turister, der hvor nesten alle på bussen fra Naxos by til stranden snakker svensk eller norsk, som igjen betyr mulige lekekamerater som gutta kan snakke med)

Vi er jo alle så forskjellige, og har helt forskjellige behov og ønsker når vi reiser, både på bakgrunn av hvem vi er og at vi er i helt forksjellige faser i livet. Det kan godt være at Tinos en gang blir en øy som gir også meg gode ferieminner, men ikke på en god stund, og antageligvis uten barn.

Hilsen fra Tone
(som håper jeg ikke har skremt noen fra å besøke Tinos.)
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-04-20, 13:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Tack Tone för din fördjupande text – det är alltid intressant att höra mer om varför man tyckte si eller så.

Jag förstår också att vi har ganska olika utgångsläge och olika resor har ofta olika mål. Med dina rader förstärks min lust ännu mer att åka till Tinos. Men jag förstår även att det inte var det som er familj sökte just nu i alla fall. När man reser med barnen så är det ofta väldigt mycket på deras premisser.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-04-20, 19:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Tyvärr så har ju Tone "kommit in fel" på Tinos. Tråkigt boende och svårt att få vettig bilhyra... Och då är det inte kul och det färgar ju hela upplevelsen av ön.

Sedan har Tone väldigt rätt i en annan ska. Nämligen att Tinos inte är en "barnö", det är verkligen en ö för de som vill uppleva Grekisk vardag och är beredda att åka runt och utforska. Det är inte en badö även om det finns fina stränder även där. Men då måste man veta vart man ska åka.

Tinos kräver en del av sina besökare! Man måste vara beredd att satsa en del själv, både mentalt och fysiskt. Gör man det så kan Tinos erbjuda en upplevelse som är svår att finna på andra öar.

Peter
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-04-22, 16:08
Micchelins avatar
Micchelin Micchelin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Helsingfors
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag längtar alltid tillbaka till Lefkos på Karpathos.
Platanias på Kreta var väl ingen höjdare. Fast skulle bra kunna tänka mig att besöka Paleochora på södra Kreta i kombination Gavdos.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-04-24, 08:57
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag har bara varit på Kreta (4 ggr och den 5:e på gång i sommar) och Korfu (1 gång). Jag vill gärna åka till många andra ställen i Grekland, både öar och fastlandet men just nu känns det som att Kreta är "mitt" ställe i Grekland.

Där finns så otroligt mycket att se att det kommer att behövas många, många resor dit. Drömmen är att vara där 1-2 månader och köra runt hela ön och utforska alla "skrymslen och vrår".

Det får bli en trisslott på lunchen idag

Stina
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-04-24, 09:56
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Första gången vi reste till Samos köpte vi en ospecificerad resa och hamnade i Karlovassi. Vi stannade där en natt och sa aldrig mer. Vi åkte till Fourni och på vägen hem bodde vi i Pyhagoria, Pension Sunshine två nätter och blev helt betagna. Vi har återvänt flera gånger och jag kan tänka mig att åka dit när som helst igen. Vi tycker verkilgen om Samos. Öar som inte har tilltalat oss är Egina, av samma orsak som tidigare skrivare, och Folegandros. Vi kom nog alldeles galet. Det blåste och blåste och vi frös. Hemma satt folk ute och svettades på kvällarna, vi satt inlindade i filtar och med allt i klädväg på oss. Dessutom satte vi på ACn för att värma rummet! Men jag är övertygad om att hade de yttre förutsättningarna varit annorlunda så hade vi nog gillat Folegandros bättre.
När vi började ö-luffa blev Amorgos vår favorit. Vi återvände 3-4 gånger. Sedan gjorde vi uppehåll några år innan det var dags igen. Men jag tror att vi hade för stora förväntningar. Det kändes inte alls bra. Så något besvikna lämnade vi ön och sa att det var sista gången. men nu börjar vi åter prata om att återvända. Fast i år blir det Kreta och Paleochora!
LenaPG
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-05-21, 23:38
twiggy twiggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 95
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Kreta är nog den ön jag kan tänka mej att åka tillbaka till. Har varit 2 ggr i Rethymnon 1 gång i Agios Nicolaos. Men har hyrt bil och sett oss omkring rätt mycket. Georgiopolis verkar mysigt kanske det blir det nästa gång. Rhodos får räcka nu efter 4 ggr inget fel på den ön men visst var den mysigare i slutet på 70-talet. Kos var också en mysig ö då. Skall till Naxos till sommaren kanske det blir min nya favorit.Vi får se hälsningar Twiggy
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-05-25, 22:02
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Personlig er det ingen øy jeg ikke vil tilbake til, men min samboer har ytret ønske om at vi skal droppe Koufonissi, så da blir det vel slik.

Som sagt, jeg drar gjerne tilbake til alle de øyene jeg har besøkt, men skal jeg trekke frem en spesiell så må det bli Amorgos. Jeg vil også slå et slag for Santorini. Når vi er på øyloffing i Kykladene så drar vi til/fra Santorini, og jeg synes det faktisk er ganske deilig å bruke de to siste dagene av ferien på denne øya med sine fasiliteter.

I år blir det trolig Sifnos og Folegandros, øyer vi tidligere ikke har besøkt, og selvsagt Amorgos.

Vidar
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-05-27, 19:15
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Den ö jag alltid längtar tillbaka till är den mycket omdiskuterade Santorini!
Första besöket för många år sedan var tänkt att bli starten för Ö-luffning o när jag klev av flyget undrade vad det var för betong-öken jag hamnat i... Vaknade tidigt nästa morgon o kände att det här ändå var en ö jag måste ge en chans! Ganska snabbt upplevde jag att Santorini har så oerhört mycket att erbjuda så jag ville inte lämna ön för att luffa någon annanstans. Jag har nu varit där 14 ggr o stannar alltid tre veckor åt gången. Man skall naturligtvis inte sitta stilla på hotellet i Perissa utan röra på sig.
Jag hyr bil o kör dit vägarna bär - ibland slutar vägen tvärt i obygden, men då har jag fått se nya för mig okända platser o träffat hjälpsam trivsam lokalbefolkning! De speciella "turistmåstena" är naturligtvis spektakulära, men det finns mycket annat att upptäcka på Santo! Bl a härliga pittoreska "Traditional Settlements", charmiga små kyrkor, intressanta arkeologiska platser o trevliga små muséer, spännande utsiktsplatser o granna vyer... listan kan göras lång. Stränderna är visserligen inte de bästa i Kykladerna, men det finns många acceptabla vikar o stränder av olika beskaffenhet.
Har alltid blivit fantastiskt väl bemött av såväl lokalbefolkning som "fastlandsgreker", även på restauranger i "turistiga Fira"! En episod som alltid förundrat mig var när jag för totalt tredje gången på fyra år klev in på en av Firas absolut största restauranger o kyparen kom emot mig o glatt utropade "Welcome back Sir! How come You didn´t visit us last year?" Att han bland tiotusentals besökare kände igen mig o visste att jag besökt restaurangen två gånger tidigare var fascinerande, men hur han kunde veta att jag faktiskt hade hoppat över Santorinibesök ett år övergår min fattningsförmåga!
Välkommen tillbaka till Santorini kände jag mig sannerligen!! Snart är det dags att återvända en femtonde gång. Det finns många andra fina öar, men Santo är "hemma" för mig!
Någon ö jag INTE vill se mer av tror jag ännu ej jag upplevt.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-05-29, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Den ö jag alltid längtar tillbaka till är den mycket omdiskuterade Santorini!
Kunde inte sagt det bättre själv, jag skriver under på allt du skrev.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-05-29, 14:20
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Du har SÅ rätt!
Jag älskar ju Amorgos,som ni vet,men Santorini sätter sig i hjärtat på nåt sätt.Det finns så väldigt mycket där som jag gillar.
Längtar tex.just nu tills vi kommer fram(reser 25.6),blir mötta av Paris på Honeymoon,kommer fram och får en kall öl av Joulia och kramas och pratar.Sen till studion,packar upp badkläder,ner till stranden,KASTAR av oss kläderna och så rätt ner i detta underbara HAAAAAAAV!
Även i år ska vi hyra cyklar och cykla till Vlychada och bada och sen äta på den fina fisktavernan ovanför den lilla hamnen.
Vi har MASSOR kvar att upptäcka på fina Santorini och det känns underbart!

Det finns ingen ö,än,som jag inte vill tillbaks till.

Nyfiken är jag på många öar .

Svårt däremot att slita sig från Santorini, Naxos och Amorgos...

I år hinner vi nog med nån ny ö.Ska bli väldigt spännande! Ni får gärna tipsa!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-06-17, 13:30
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Skiathos vill jag absolut tillbaka till.
Karpathos var en härlig upplevelse, men kanske blir det ett ställe som jag bara vill bevara som ett minne.
Mykonos kan jag tänka mig att återvända till någon gång i livet...
Skopelos, jättevackert men det räcker att man gjort det en gång.

Och var jag inte vill inte åka igen?
Rhodos lockar mig inte mer, lika lite som Kos. Kanske för att man gjort dessa öar tidigare i livet.
Thassos är jag också tveksam till. Det var visserligen också en upplevelse på många sätt, men det som gjorde mest avtryck var ovädret vi råkade ut för.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-06-17, 14:12
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag har än så länge inte varit på någon ö som jag inte vill tillbaka till, alla har något som tilltalar mej.
Min favorit just nu är Samos dit vill jag gärna återvända,så otroligt vacker ö med massor av mysiga små byar....men jag ska till Skiathos om 40 dagar kanske får jag en ny favorit
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-06-25, 09:42
Discoduck Discoduck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 11
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Plats jag vill återvända till? Amorgos utan tvekan! Ön där vattnet och himlen kysser varandra.
Har längtat tillbaka dit i 5 år nu och i September ska jag äntligen dit igen.

En plats jag nog inte besöker igen är Mykonos. För mycket "svenne-partyn" och det luktade skit överallt i stan.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-07-14, 14:34
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag har fastnat för Zakynthos, och det blir den första ön jag återvänder till. Kan inte sätta fingret på varför... men det turkosa vattnet och St Nicholaos beach har stor del i det.

Kreta var det inget fel på och jag har sett väldigt lite av ön men den hamnar långt ner i prioreteringslistan när jag ska boka resa.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-07-14, 15:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag är ju notorisk återvändare... till allt...

Jag skulle dock bli förvånad om jag hittade mig själv på Poros nån mer gång. Det var allt ett charmlöst ställe.

Amorgos (alltid) och Lipsi (just nu) är mesta måstena att återvända till.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-07-14, 15:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Amorgos (alltid) och Lipsi (just nu) är mesta måstena att återvända till.
Symi, Tilos och Tinos då??

Lissi - som nu ska bli återvändare, dock inte till Symi.

Senast redigerad av Lissi den 2008-07-14 klockan 15:46. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-07-14, 15:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Tinos definitivt. Dit ska jag tillbaka men det är liksom så självklart. Fast det ligger ett tag fram i tiden.

Tilos kommer jag säkert också att återse igen.

Men Symi, den är jag nog färdig med. Inte trött på den men den tillhör en annan epok. Dessutom verkar den ha blivit så väldigt exklusiv sen jag var där senast.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT