Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-25, 16:17
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Tinos

Eftersom det verkar struligt att ta sig till Tilos samma dag charterflyget landar ( söndagar) funderar vi på att åka till Tinos istället i september, flyga reguljärt till Aten o ta båten från Rafina.
Var ska man bo på Tinos? Hyra vespa för att ta sig till stranden? Andra tips och synpunkter?Tips på fint boende som inte är alltför trångt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-25, 20:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos

Jag är just nu på Tinos för trettonde gången. Booking.com har massor av boenden om du vill leta lite. Chora är bäst att bo i och sen hyra bil eller vespa till alla fina byar. Själv vill jag inte bo alldeles vid stranden då det kan blåsa emellanåt. Jag bor nära stranden på Nikoleta Rooms. Där finns en underbar trädgård. 10 min att gå till bästa stranden Ag Fokas vid Chora. Självklart finns hur många boenden som helst.... Chora är stort. På väg mot Ag. Fokasstranden finns Koralli och alldeles vid bästa delen av stranden finns Golden Beach med studios.
Läs mer om Tinos under Öarna tv på Kalimeras förstasida.
Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-26, 00:28
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Tinos

Hur är standarden på Nikoleta tycker du Lissi? De har tydligen ledigt den större studion på andra våningen med kök... Är det ok att ta sig runt på ön med vespa eller är den för "stor" för vespaåkande 😀?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-26, 06:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos

Nikoletas studio på andra våningen är rymlig och jättefin! Den har liten balkong och en stor egen terass som är så fin! Alla rum är renoverade och har bra utrustning.Platt-TV och snabbt WiFi. Jag bor alltid granne med den studion. Om studion var mindre skulle jag bo i den studion men jag åker oftast själv och bor då i ett mindre rum. Nikoleta har även tre studios på gården i den underbara trädgården och en studio i ett eget litet hus ,även det i trädgården. Nikoleta pratar flytande svenska så det är lätt att ringa och prata direkt med henne! Världens goaste o trevligaste . Så mån om alla gäster och hon möter vid båten och skjutsar till båten vid avfärd.
Tinos går att åka runt på med vespa, men det blir jobbigt om man ska se många av de finaste byarna...Bättre är bil! FINA vägar och gudomligt vacker ö. Det finns många resebrev att läsa med foton.
Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-26, 08:27
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Tinos

Så det finns endast en studio på andra våningen med kök och balkong och terass, då borde det väl vara den vi kan få hyra. Blir inte riktigt klok på vilken typ av rum, studios el lägenheter det finns hos henne. Vi vill gärna ha så stort som möjligt med 2 separata bäddar, kök och balkong. Skulle du säga att avstånden är för stora för vespakörande? Tinos måste vara riktigt trevligt när du reser dit så mycket 😀 jag är lite orolig för att jag inte ska kunna tycka lika mycket om det som Tilos som vi egentligen ville tillbaka till ...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-26, 08:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos

På översta våningen finns bara denna studion du pratar om ch den är jättemysig med ett stort rum med tre bäddar och ett separat pentry. Så finns det på samma våning 3 dubbelrum men inget pentry. Det finns kök på gården till dessa rum. Mellanvåningen är Nikoletas privata. På den inbyggda vackra gården finns bottenvåningens 3 studios med uteplats utanför dörren. Så finns även ett eget separat hus som är en studio med alldeles nyrenoverat boende. Men Nikoleta har nog bara en studio ovh 2 dubbelrum anmält till booking com så det är bättre att ringa eller skriva. Ringa är allra bäst! Då kan ni få priser och välja boende som ni inte ser på booking.
Vi åkte vespa de första åren men eftersom ön är stor och det är mycket nivåskillnader så är bil att föredra så vi har övergått till det. B.
Lissi- som älskar denna genuina ö..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-26, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Skulle du säga att avstånden är för stora för vespakörande? Tinos måste vara riktigt trevligt när du reser dit så mycket 😀 jag är lite orolig för att jag inte ska kunna tycka lika mycket om det som Tilos som vi egentligen ville tillbaka till ...
Vi har kört runt Tinos med både moped och bil. Funkar både ock, men bil är att föredra om man ska se hela ön utan att trötta ut sig.

Det går inte att jämföra Tilos med Tinos, det är helt skilda världar, men lika bra världar, fast på olika sätt. Men om du har lilla Tilos på näthinnan när du kommer till Tinos blir du säkert besviken.

Jämför öarna här på Kalimera.

Läs om Tinos här.

Läs om Tilos här.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-26, 10:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos

En sak till.....Självklart går det inte att jämföra Tilos och Tinos. Jag gillar också Tilos skarpt och har varit där 3 ggr, senast förra året. Tinos är stort och mer annonymt, mycket mer vanligt grekiskt vardagsliv och inte att jämföra med Tilos och det lilla Livadia. Jag tycker att Tilos har för många turister i förhållande till den lilla ytan. Särskilt i Livadia. Men jag älskar vandringarna och soluppgångarna från Annas eller Marinas. Tinos erbjuder många fler upplevelser och man kan bada på olika stränder varje dag om man har vespa elled bil. Byarna är så vackra och det finns otroligt många pärlor . Men att jämföra öarna är orättvist mot båda! Det går inte!
Jag som inte klarar att ligga på stranden blir lite rastlös på Tilos.
Lissi- som såg nu att Janne svarat samma sak:
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-26, 13:14
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Tinos

Jo jag förstår att det inte är samma sak men måste hitta nåt som funkar att ta sig till samma dag då vi anländer... den verkar ju genuin iaf även om den är gör stor. Blir det inga båtförbindelser till Tilos måste vi tänka om. Hade hellre rest till Sikinos eller Amorgos men det finns heller inga båtförbindelser när man anländer till Santorini 5 september 😓
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-26, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Hade hellre rest till Sikinos eller Amorgos men det finns heller inga båtförbindelser när man anländer till Santorini 5 september
Men det går en båt till Folegandros den 5/9. Det är inget dumt alternativ till Tilos, och inte heller till Sikinos och Amorgos.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-26, 17:22
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Tinos

Janne jag åker till Folegandros nu på lördag ! Jag köpte precis din guide till Tinos och har läst den och skrattat en hel del ( krypavstånd mm) och är nu jättetaggad för att pröva Tinos. Byarna verkar helt underbara, även maten och Nikoleta varit väldigt trevlig i vår mejlkonversation. Så det får bli Tinos i sept!
Så får vi hoppas Tilosborna fixar en ny båt till nästa år. Ving sa idag att man troligtvis inte kommer ha några paketresor pga båtstrulet och att man förhandlar med båtföretag men det verkar gå trögt. Apollo skall återkomma till mig ang hur de tänker forsla sina paketresenärer till Tilos i sommar ...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-27, 09:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Janne jag åker till Folegandros nu på lördag ! Jag köpte precis din guide till Tinos och har läst den och skrattat en hel del ( krypavstånd mm) och är nu jättetaggad för att pröva Tinos.
Men så bra. Först Folegandros och i höst Tinos.

Roligt att höra att du blev jättetaggad att åka till Tinos efter att ha läst E-guiden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT