Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-17, 10:32
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Att inte flyga

Många tycks nu vara villiga till att minska på sitt flygande på grund av oro för klimatet. Hur är det med er? Personligen flyger jag så pass lite att jag inte har tänkt att jag måste minska på det. Dessutom så är det så mycket som påverkar klimatet, inte bara flygandet. Och skall man till Grekland på en veckas semester så fungerar det inte med tåg. Men, naturligtvis om man har en längre tid på sig och vill uppleva något annat så kan man säkert använda andra alternativ. Flygbolagen har naturligvis uppmärksammat detta och jobbar med olika åtgärder. T.ex Finnair säger så här:

https://www.finnair.com/se/se/pushforchange

Så om man vill kompensera eller köpa biobränsle går det bra. Den svenska flygskatten har inte funkat så bra om jag har förstått rätt?

Flygandet har ju ökat mycket på grund av de billigare priserna och t.ex kineserna har ju just bara börjat med resandet. Så det minskar nog inte så snabbt.

Gick med i en finsk FB-grupp om att "resa längs marken" bara för att jag ville se vad folk skriver där. Så där i allmänhet verkar det nog vara krångligare att knåpa ihop en längre tågresa än att flyga. Så på den fronten skulle man kunna önska en utveckling.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-17, 13:30
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Att inte flyga

Vi far 2 ggr per år,alltså fyra resor å det tänker jag fortsätta med
tills orken tryter.

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-17, 14:06
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Vi far 2 ggr per år,alltså fyra resor å det tänker jag fortsätta med
tills orken tryter.

Pia
Tänker precis likadant!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-17, 15:52
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Att inte flyga

Jag läste någonstans för ett tag sedan att det pågår ett arbete inom EU för att försöka få de olika nationella tågbolagen att samarbeta och därmed förenkla bokningar av längre tågresor genom olika länder.

Själva har vi pratat om att som pensionärer kanske ta tåget ner till Grekland eller Spanien. Då har man ju lite mer gott om tid och kan göra korta stopp lite varstans och samtidigt se mer av Europa.

Det är ju också egentligen helt galet att det ibland är billigare att flyga till t.ex. Stockholm än att ta tåget.

www.klimatkalkylatorn.se kan man se hur många jordklot som krävs om alla skulle leva som man själv gör...

/kimmen
Nyss hemkommen från Sydafrika - det blir mycket CO2 på en sådan flygresa...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-01-17, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Att inte flyga

DN har haft många reportage om hur svårt det är att boka tågresor genom Europa, och hur förfärligt lång tid resorna tar. Idag har många bråttom och då funkar det inte att det tar 24 timmar att komma fram.

Jag är i detta fall en aning dystopiskt lagd och tror att det redan är kört oavsett hur mycket folk flyger. Om jag avstår är det så många andra som inte gör det. När drönarna stängde Gatwick i London drabbades 125 000 flygresenärer, och det bara under ett dygn. Lägg ihop att flygplatser så blir en den ansenlig mängd som flyger varje dag, och om jag då inte gör det spelar ingen roll. Så jag fortsätter att flyga, och jag har inte dåligt samvete för det.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-01-17, 18:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Att inte flyga

När man såg folks FB-inlägg med strandbilder från Thailand etc under julhelgen, så förstår man att klimatångesten från i somras mattats något...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-01-23, 21:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Att inte flyga

I dagens "vetandets värld" i P1 (23/1) behandlas forskning om hur flyget kan bli miljövänligare. Handlar bla om biobränsle, vätgas, eller att flyg släpper ut radikalt mindre om de flyger på lägre höjd. Intressant.

Utveckling mot miljösmart flyg tror jag mycket mer på än att folk ska sluta resa eller tillbringa flera dagar på tåg för att komma dit man vill.

Vill man stilla sitt dåliga samvete går det ju att klimatkompensera vilket undertecknad nog måste göra. (Har tre resor bokade under våren )
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-01-23, 22:04
blixtens avatar
blixten blixten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2010
Ort: kristinehamn
Inlägg: 36
Standard Sv: Att inte flyga

ridhästar...rallybilar...artister med diverse packningar
politiker som åker till klimatmötet i privatjet
billiga varor som fraktplanen är fullproppade med från
Asien. men det är när svenne med sin doris packar väskan
det blir fart på miljöfolket
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-01-23, 22:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Att inte flyga

Miljön är ju en superfråga att lösa. Liksom alla i tråden gör man funderingar utifrån sin egen livssituation. Men det jag känner, utan att vara vare sig trädkramare eller miljöfanatiker är att om vi bara kör på med samma snack utan att göra något så närmar vi oss "näsan mot väggen", d v s NU ÄR DET KÖRT! ..... och då är det ju lite sent att agera.

Självklart är det inte möjligt att göra en veckoresa till Grekland med tåg! Visst vi som är pensionärer kan väl ta en vecka tåg ner och en vecka tåg hem. Men alla andra då? De som inte har obegränsat med semester.

Det senaste inspelet som gav mig hopp i frågan är att vi i Sverige inte ska tillåta försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar efter 2030. Jag tror att om man sätter ner foten med det och lagstiftar så kommer den försäljningen att sluta långt tidigare, till förmån för miljövänligare alternativ.

Jag tror att det på samma sätt finns en potential att finna miljövänligt bränsle för flyget om man bara är beredd att sätta rätt pris på miljön. Tyvärr handlar allt om pengar. Sätt rätt ekonomiska krav på bra lösningar så kommer de att uppstå. Tror att det är ett fint område för Sverige i framtiden att finna bra miljötekniska lösningar. Där kan vi ligga i framkant. Och kanske också fortsätta att resa till Grekland med flyg .... ???

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-01-24, 11:48
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Att inte flyga

Flyg, flyg, flyg....och flyg.
Egentligen ett ganska gammalt transportmedel, över 100 år gammalt, och som sådant kommer i framtiden att ersättas med något annat mycket bättre, mycket snabbare och miljövänligare.
Lösningen är inte miljövänligt bränsle, inte ens "elflygplan". Lösningen är att helt ersätta flyget som transportmedel och det kommer att hända bortom 30-50 år då människor kommer att färdas i tunnlar, inkapslade i totalt vakuum, vakuumtunnlar, man åker i stora kapslar med plats för 100-tals passagerare, ungefär som rörpost i ett slutet rörsystem som regleras av tryckluft via över- och undertryck. En resa mellan London och New York går på c.a. 1 timma! Är det science fiction, futuristiskt och blaha blaha? Nej, inte alls. Det forskas intensivt i ämnet. Jag tror att prototyper för korta sträckor kommer att finnas om c.a 30 år. En annan variant, kanske ännu närmare i tid är att konstruera tunnlar där nästan-totalt-vakuum råder och "vanligt tåg" (dock inte på vanlig räls) färdas nästan utan luftmotstånd. Och just detta är det stora problemet, nämligen luftmotstånd, det är det som måste bemästras och övervinnas, inte miljövänligare bränsle.

Nej, de flesta av oss som befolkar detta forum kommer inte att beskåda dessa moderna färdmedel, vi äro då döda allihop, men våra barn (kanske) och våra barnbarn (säkert) kommer att njuta av att åka från Stockholm till Atén på 20-30 minuter.
Det vore förödande att satsa pengar och tid på att modifiera ett gammalt och omodernt transportmedel (flyg) till miljövänligare flyg med el, miljövänligare bränsle, etc. Flyget skall ersättas.
Sist men inte minst, det går att komma upp i c.a. 150 km/t på en cykel under förutsättning att man minskar luftmotstånd, t ex med hjälp av en bil med monterad skärm som omger cyklisten strax bakom. Lite väl långt att cykla till Atén…
Jag kommer att fortsätta och flyga till Grekland tills jag inte längre orkar resa.

Senast redigerad av RobEri den 2019-01-24 klockan 12:13.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-01-30, 22:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Att inte flyga

Jag blir så fruktansvärt trött på alla dessa massdrev på sociala medier! Nu har det tydligen skapats nån app/blogg/FB-sida (eller gud vet vad) för att "hänga ut" kändisar som flyger utomlands!
Nu ska dom dissas och stämplas som miljöförstörare!
Det ligger nån konstig agression och pekafingerönskan i luften. Det ska skapas grupper som hänsynslöst spyr galla över vad folk gör eller inte gör.
Jag bara undrar..källsorterar dom, plattar till papppkartongerna, stoppar små konservburkar i stora, pantar, samåker, lämnar kläder till Erikshjälpen mm.
Åker dom inte längre flytande höghus med nattklubb mellan Stockholm o Finland. Eller ölköparresor mellan Danmark o Tyskland!?
Åker dom inte heller bil ensam till jobbet?!
Att åka ensam i bil ger ungefär lika stor klimatpåverkan per km. som när du sitter i flygplan! Som sagt..jag blir så trött..och provocerad!😡
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-01-30, 22:53
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Att åka ensam i bil ger ungefär lika stor klimatpåverkan per km. som när du sitter i flygplan! Som sagt..jag blir så trött..och provocerad!😡
/ Kajja
Instämmer helt
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-01-30, 23:18
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag blir så fruktansvärt trött på alla dessa massdrev på sociala medier! Nu har det tydligen skapats nån app/blogg/FB-sida (eller gud vet vad) för att "hänga ut" kändisar som flyger utomlands!
Nu ska dom dissas och stämplas som miljöförstörare!
Det ligger nån konstig agression och pekafingerönskan i luften. Det ska skapas grupper som hänsynslöst spyr galla över vad folk gör eller inte gör.
Jag bara undrar..källsorterar dom, plattar till papppkartongerna, stoppar små konservburkar i stora, pantar, samåker, lämnar kläder till Erikshjälpen mm.
Åker dom inte längre flytande höghus med nattklubb mellan Stockholm o Finland. Eller ölköparresor mellan Danmark o Tyskland!?
Åker dom inte heller bil ensam till jobbet?!
Att åka ensam i bil ger ungefär lika stor klimatpåverkan per km. som när du sitter i flygplan! Som sagt..jag blir så trött..och provocerad!😡
/ Kajja

Jag instämmer!

/Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-02-12, 15:19
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Att inte flyga

Miljödebatten är mest tragikomisk, läste nu senast att det kommer mer koldioxid ut nu från vägtrafiken iom man gjort det olönsamt köpa dieselbil (det är som pest eller kolera, antingen partiklar eller koldioxid) och tekniken för att få bort partiklar från en dieselmotor finns det är bara det är dyrt och det är ju därifrån hela avgasskandalen kommer ifrån egentligen

Själv har jag faktiskt inget dåligt samvete alls för att jag flyger o far som aldrig förr, jag äter kött och gjorde ett oerhört fint kap på en ny dieselbil precis innan skatten höjdes (tack regeringen)

Jag har bestämt mig för att aldrig skaffa några barn, dels för att jag inte tycker om barn och inte vill ha några egentligen, men också med tanke på miljön och omvärlden; ett barn är ju rent krasst det absolut värsta man som människa kan ta sig till att producera om man nu vill värna miljön, det absolut sista vår planet behöver är ju fler människor och det finns inget som orsakar så stora utsläpp som en till människa, spelar ingen roll vad denna äter eller inte äter, bara att den äter och konsumerar. Tycker det skrivs försvinnande lite om ett barns miljöpåverkan i debatten.

Jag går inte runt o predikar detta eller bygger märkliga hat-appar, men jag förtäljer gärna min ståndpunkt och jag står för den

Med detta sagt försöker jag såklart vara miljömedveten där det är enkelt och går utan för stora utsvävningar, sorterar, konsumerar inte onödigt och köper aldrig någon påse i affären
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-02-12, 16:45
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg

… ett barn är ju rent krasst det absolut värsta man som människa kan ta sig till att producera om man nu vill värna miljön, det absolut sista vår planet behöver är ju fler människor och det finns inget som orsakar så stora utsläpp som en till människa, spelar ingen roll vad denna äter eller inte äter, bara att den äter och konsumerar
Briljant! Bravo! Helt enastående! Om det inte födds några barn då finns det ju inga människor kvar på jorden om 100-120 år, ingen miljöförstörelse! Och då har vi löst problemet! Och jorden lever vidare... och då även Grekland!!!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-02-13, 09:04
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Briljant! Bravo! Helt enastående! Om det inte födds några barn då finns det ju inga människor kvar på jorden om 100-120 år, ingen miljöförstörelse! Och då har vi löst problemet! Och jorden lever vidare... och då även Grekland!!!
Tror risken för att det inte ska födas fler barn är ganska minimal, minns inte med hur många miljoner världens befolkning just nu stiger med per år, sen är det ju så många länder i väst har en sjunkande population men det är en annan fråga
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-02-13, 23:08
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Att inte flyga

Mahva..alla har vi varit barn!
Vill du bara provisera?! Att inte tycka om barn.herregud ,det har vi ju alla varit!
Förstår inte vad du menar..hoppas att du skojar!
/ Kajja
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-02-13, 23:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Att inte flyga

Jag har faktiskt ett eget sätt att klimatkompensera. Jag äter smalmat nu, så jag går ned i vikt. Det innebär att det går åt mindre flygbränsle för att frakta mig till Grekland!

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-02-14, 00:01
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Att inte flyga

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Tror risken för att det inte ska födas fler barn är ganska minimal, minns inte med hur många miljoner världens befolkning just nu stiger med per år, sen är det ju så många länder i väst har en sjunkande population men det är en annan fråga
Risken att föddas eller inte föddas är inte intressant i sammanhanget. Det du pläderar för är ju ändå att inga barn skall föddas och det är nonsens. "ett barn är ju rent krasst det absolut värsta man som människa kan ta sig till att producera om man nu vill värna miljön, det absolut sista vår planet behöver är ju fler människor och det finns inget som orsakar så stora utsläpp som en till människa".
By the way, de allra flesta barnen som "produceras" i världen finns i extremt fattiga länder och deras utsläpp (per capita) är ju minimala, oerhört litet jämfört med dina utsläpp. Och det är väldigt många av dessa barn som dagligen utnyttjas som billigt arbetskraft för att producera billiga varor som du konsumerar.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-02-14, 00:53
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Att inte flyga

Å där å då blev jag trött😴!!
Kalimera= Greklandsforum!
Nu loggar jag ut..😪
/ Kajja
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT