Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-05-07, 09:05
platanias06s avatar
platanias06 platanias06 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Where my heart is! Not where I put my hat! (Shoes...)
Inlägg: 35
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Hej!

Personligen är Maj månad för kall för mig i Platanias! I alla fall kvällarna/nätterna... Bodde där förra året ( mitt 13:e besök på "min" ö ! ) och april fram till början av juni var ovanligt kylig, men ni kanske har tur!

Vad jag kan rekommendera är att skippa de utflykter som charter bolagen anordnar, hyr en bil ( helst jeep! ) och kör längs med hela nordvästra kusten, från Platanias, västerut till Gerani, Maleme, Kolymbari, sen vidare söderut mot Falassarna och Elafonissi! Stränder jag anser vara ett måste att besöka om man åker till Kreta! Knossos är ju oxå något de flesta vill besöka, men redan 2001 när jag var där var det väldigt begränsat, pga. alla turister som sliter ner området. Dock vet jag inte hur det ser ut nu.

Önskar Er en fantastisk semester!!! Ni kommer inte att bli besvikna! Ta gärna en drink på Filoxenia, går ni västerut i Platanias, ligger detta på höger sida direkt efter torget! Mysigt och supertrevligt på kvällarna!!!

Såg nu att ni inte kan hyra bil...... Det var trist. Moppe då???



Kommer att åka till Platanias i maj-07 med min kära sambo Bokat och klart. Skulle gärna vilja ha mer information från er som har varit där på plats. Det finns ju massor att läsa på nätet men jag söker mer personlig information från er som känner till det! Vi ska bo på Hotell Minoa Palace (japp, riktig lyx ska vi unna oss för en gång skull på semestern) Så allt som är värt att veta om restauranger, utflykter etc. Vi vill ta det ganska lugnt, besöka vackra platser, bada och sola och äta god mat. Vi har ej möjlighet att hyra bil.[/quote]

Senast redigerad av platanias06 den 2007-05-07 klockan 09:06. Anledning: Hyra bil......
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-05-07, 09:24
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Tack för alla svar! Ni som har varit där nu vad har ni haft för väder? Själv tycker jag det känns skönt att åka i maj och inte mitt i den värsta högsäsongen. Vi kommer att få en härlig resa, det är jag helt övertygad om och nu har jag ju dessutom massor av bra tips som kommer att förgylla resan ännu mer.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-05-07, 22:26
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

jag kom hem i tordags (3maj) och vi hade räknat med ganska kyligt väder och de första två dagaran hade ganska kalla vindar men i lä var det skönt sen blev det varmare och mer vindstilla för varje dag. Det var 23 -24 grader och en dag när vi var inne i Chania visade det 32 grader men det måste varit i värsta solen. Kvällarna var kyliga ca 16 grader så det var att klä på sig men då fick man ju tänka på att det var dagstemperaturen hemma så... Vi hade regn och mulet en dag och resten strålande sol. Många badade i havet och det var inte bara snabbdopp utan de låg i länge, vet inte hur varmt det var men det var alldeles för kallt för mig som vill ha 25 grader.
På dagarna var det shorts, linne och bikini väder men jacka och långbyxor på kvällen men som sagt det blev varmare och varmare för varje dag så ni får det nog helt lagom och inte allt för hett.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-05-16, 12:13
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Hej nu åker vi imorgon, ska skriva ut tråden nu och ta med mig på resan. Tack till alla som har bidragit med tips!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-05-16, 12:39
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Ha en trevlig resa!!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-05-16, 12:41
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Ha en trevlig resa!!
Tack tack, är säker på att det blir jättebra!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-05-25, 14:09
Tigerflickan Tigerflickan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 29
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Sådär då var man hemma igen. Har haft en underbar semester! Gick både till Stamna och Symposium och blev jättenöjda. Just nu är jag för trött för att skriva något längre. Planet var tre timmar försenat nästan, istället för att landa på Landvetter 00.45 så landade vi ca 03.30 (svenska tider) . Chanias flygplats är inte den roligaste att vänta på dessutom massor med folk p.g.a flera försenade avgångar. Men tack för alla tips, det gav oss guldkant på vår semester. Återkommer.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-05-25, 22:31
Skilla Skilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 23
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
Ja, ni får ha det så trevligt.

Dock tycker jag ni kan hoppa över utflykt till Elafonissi
(vilket många rekommenderar). Ganska trist även om det
är en fin strand (men en strand är en strand som är en strand).
Satsa hellre på bergen och Chania stad. Finns en saluhall i staden
som är helt suverän. Ät gärna lunch där.............
Ni tar er lätt till Chania med lokalbussen, men ät INTE nere i hamnen.
Mycket turistfällor. Finns massor av bra tavernor uppe i gränderna,
sen kan ni gå ner i hamnen och ta fika med avec......
Schyssta tips! Det är sånt man vill veta. Tack
/Skilla
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-05-26, 09:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

..och min dotter med familj var JÄTTENÖJDA att de gjorde utflykten till Elafonnissi..De var där nu i veckan som gick..Vacker resa, och fantastiksk snorkling i det nästan rosaskimrandenklara vattnet...
Jag har varit där och tyckte det var fint också men man åker bara dit en gång... Imbrosravinen gillade de också jättemycket!

Men man tycker ju så olika så det är ju nästan svårt att tipsa....Sist vi var i Platanias så åkte vi till Falassarna....

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-05-26, 09:58
Maria&Peter Maria&Peter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 27
Standard Sv: Vill veta mer om Platanias

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerflickan Visa inlägg
Kommer att åka till Platanias i maj-07 med min kära sambo Bokat och klart. Skulle gärna vilja ha mer information från er som har varit där på plats. Det finns ju massor att läsa på nätet men jag söker mer personlig information från er som känner till det! Vi ska bo på Hotell Minoa Palace (japp, riktig lyx ska vi unna oss för en gång skull på semestern) Så allt som är värt att veta om restauranger, utflykter etc. Vi vill ta det ganska lugnt, besöka vackra platser, bada och sola och äta god mat. Vi har ej möjlighet att hyra bil.
I Agia Marina på gångavstånd, gå upp i gamla delen, finns små restauranger i var o varannan gränd, dit grekerna går brukar det vara bra har jag hört
Om man kommer nere från huvudgatan som går genom Agia Marina o går upp på huvudgatan i gamla delen o går ända upp till kurvan ligger där en bra restaurang på vänster sida som har god grillad fisk mm o trevlig personal.
"Farfar" sköter grillen.
Vill ni mysa kanske ni inte ska besöka de resaurangerna som har lekplats, bra för barnfamiljer men kanske inte mysigt för kärlekspar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT