Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-03-01, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Alopronia på Sikinos



Sikinos – mellan Ios och Folegandros - är en tillbakalutad ö med stor charm och rikt grekiskt vardagsliv. Det är en ö för dig som vill komma bort från stress, kommers och turism, och för dig som vill leva i nuet och ta dagen precis som den kommer. Sikinosborna är gemytligt trevliga och väldigt gästfria, man känner sig välkommen redan när man stiger av färjan.

Läs om Sikinos här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-03-02, 06:09
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Sikinos är en mycket trevlig ö, vi var där 2010. Maten på Choran var dock inte någon höjdare och likaså de få stränder. Två kuriösa detaljer dock: 1) ordet ”WELCOME” stavas på en skylt i hamnen ”WEL COME” (bilden har skickats till Prof. Kalimera). Kanske för att vara annorlunda, kanske för att förstärka budskapet (i så fall borde det vara WELL), eller kanske för att matcha den grammatiska uppsättningen på grekiska. Jag vet inte. 2) ”kommunala” parasoller, alltså stora och mycket fina gratis parasoller längs hela stranden. På bilden syns några men inte så tydligt (en tydligare bild har skickats till Prof. Kalimera). Vi bodde c.a. 400 m från hamnen (Alopronia). Vi kommer förmodligen inte återvända till Sikinos och anledning är att det finns så många andra öar att besöka, man kan ju inte återvända till alla öar. Tyvärr. Sikinos saknade den där extraordinära som gör att man mer än gärna återvänder. Fast vi blev överförtjusta i en oerhört gullig katt som fick namn ”Tjutjunko”. Han sov hos oss alla nätter under vår vistelse och när vi skulle lämna ön kom han efter oss nästan fram till hamnen. Det var hjärtskärande. Han "vaktade" våra ryggsäckar, dag och natt! Hoppas ”Tjutjunko” lever och har ett mycket bra liv.

Senast redigerad av RobEri den 2018-03-02 klockan 06:23.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-03-02, 08:42
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Hej alla

Min sammanfattning av Sikinos:

En leende och vänlig ö, både befolkningen och ön i sig, som är omväxlande grön och karg. Den gamla delen av Choran är något helt magiskt man blir förflyttad tillbaka många hundra år i dess gränder.

//PA
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-03-02, 18:04
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

vi var på Sikinos i mitten av september 2016 och hade fina dagar där vi bodde helt fantastiskt på Ostria studio Spilia i en studio med stor altan precis ovanför havet och fantastisk utsikt ut mot havet och in mot hamnbyn. Inte många turister och i hamnbyn fanns två tavernor en öppen till lunch och en på kvällen. En kväll åkte vi upp till Chora för att äta mat det var helt dött vid 18 tiden och en timme fick vi vänta på att en taverna skulle öppna tror vi var 5 bord med gäster. När vi skulle hem fr Chora med bussen senare på kvällen var vi två de enda passagerarna då hämtade busschauffören sin egen bil och körde oss ner till hamnbyn. En dag såg vi en lapp vid busshållplatsen där det meddelades att en kör som vi hört träna uppe i Chora skulle ha konsert på vingården lokalbussarnas körde tur o retur och vi hade en fin blåsig kväll i solnedgången med en fantastisk utsikt över havet och öarna runtomkring det serverades mat och lokalproducerat vin. Ett besök uppe i klostret gjorde vi och träffade nunnan där. Sikinos är verkligen en genuin ö och mycket lugnt när vi var där i slutet av säsongen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-03-03, 00:36
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Jag tycker mycket om Sikinos och det småskaliga. Det jag/vi gillar mest är: Marias Roms(The Rocks) alldeles ovanför hamnen,alla katter, Flora i den pyttelilla minimarketen- som man också kan köpa fina egna kapris av,den underbara vingården,choran,den fina bystranden, otroligt vänliga människor, taverna Meltemi där menyn aldrig byttes ut. OCH en fantastisk man som vi mötte i choran,som målade ett hus. Han spände ögonen i Emilio och sa:"But you are not Swedish". Nej,sa E. jag är från Latinamerika. Åååå sa Dimitris och började genast prata spanska! Han var självklart gammal "marinero"(sjöman). Allt sånt gör att man tycker mycket om Sikinos!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-07, 17:19
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Hej.
Jag och min man var på Folegandros i somras och gjorde en dagstur till Sikinos med reguljärfärja. Överfarten gick snabbt och det blåste som attans. Väl framme visste vi att det skulle gå buss från Alopronia upp till Chora men den var räjält krockskadad och eftersom vi gillar att gå och båda har god kondition så valde vi det istället. Vägen upp till Chora var vacker, vääldigt brant och svettig! 3 km rakt uppför. På vägen hittade vi en 10 euro sedel, hehe..
Väl uppe i Chora tog vi en iskall öl på ett kafé i skuggan - såå gott. Vi vandrade runt en bra stund i både Chora och intilliggande Kastro, vitt och fantastiskt vackert. Väl lunchdax så fanns ingenting öppet! Stendött. Vi beslöt oss för att gå ned till Alopronia igen och bada & ta lunch, där fanns det ju ställen. Vägen ned gick lättare. Ja, det finns parasoller men dessa 5 var totalupptagna av barnfamiljer så det blev att lägga sig i solen. Sanden är väldigt finkornig och det blåste en del, efter ett tag var vi helt panerade. Ett snabbt dopp till, sen torka & lunch. På tavernorna (finns 2 i hamnen) var det stenfullt av höljudda backpackert av olika nationaliteter. Vi fick ialf ett bord och lunchen var god. Ljudvolymen va värre. Nu låter jag som nån gnällig pensionär men det va fjärran från den miljö och genuina lugn vi förväntat oss (vi är 45 år). Efter lunchen flyttade vi till ett lugnare café i väntan på båten (som senare visade sig vara 3 timmar sen...). Bästa med Sikinos var definitivt fm uppe i choran. Skränande backpackers som suger 4 timmar på en vatten kan jag klara mig förutan!
Hade velat besöka klostret och Episkopi med det senare låg för långt bort.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-08, 10:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Sikinos är en ö som legat i min vill-till-lista länge nu, men det blir aldrig av. Men nu funderar jag på om man ska klämma in den nästa år?
Problemet är. Ju äldre man blir så inser man att man aldrig kommer hinna med allt man vill se, så det gäller att prioritera...

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-11, 14:49
Fixs avatar
Fix Fix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 29
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Vi tilbrakte 3 dager på Sikinos i juli 2017. Bodde oppe i Chora på dette hotellet;
http://www.stegadi.com/ God standard og flott utsikt.

Det stemmer at det er dødt opp i byen på dagtid, men vi fikk en en enkel lunch på en cafe da vi ankom midt på dagen. Tavernaer og matbutikken åpnet sånn i 6-tida eller senere. Så vidt jeg husker er det 3 tavernaer og 4-5 barer i byen. Det er også et bakeri.

Vil absolutt anbefale et besøk på Sikinos. Chora er utrolig vakker, og en vandring opp til klosteret er obligatorisk. Det går greit med buss ned til standa.

Angrer på at vi ikke fikk besøkt vingården hvor man kan spise middag og nyte solnedgangen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-12, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Alopronia på Sikinos

Citat:
Ursprungligen postat av Fix Visa inlägg
Angrer på at vi ikke fikk besøkt vingården hvor man kan spise middag og nyte solnedgangen.
Vi har inte heller ätit middag där. Hoppas verkligen att vi kan återvända, för det verkar så underbart!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT