Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-30, 18:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Apollos priscirkus

Pratade just med Modern som säger sig inte fått nån detaljerad prislista med sin Apollokatalog. Där finns, enligt henne, bara en lista av typen "i lågsäsong kostar resmålet X från x xxx kr".

Stämmer detta? Eller finns det nån del som hon bara inte fått?

Sen läste jag i DN i helgen att charterresorna blir betydligt dyrare nästa år än i år. De hade jämfört förra årets prislista med nästa års hos de stora researrangörerna.

Fast jämförelsen var gjord med vissa förhinder. Utfallet för Apollos del blev nämligen klart sämst - de höjde mest. Men när man kollade priserna på nätet fick man lägre priser än i katalogen. Och när Apollo fick klart för sig att DN undersökte frågan gick priserna ner ÄNNU mer

Visst är det bra när priserna går ner men man undrar ju lite vad som styr deras prissättning egentligen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-30, 19:01
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Pratade just med Modern som säger sig inte fått nån detaljerad prislista med sin Apollokatalog. Där finns, enligt henne, bara en lista av typen "i lågsäsong kostar resmålet X från x xxx kr".

Stämmer detta? Eller finns det nån del som hon bara inte fått?
Det stämmer med min katalog i alla fall. Det verkar som att man bara kan få exakta priser på deras hemsida.

Dessutom stämmer inte säsongsindelningen med den grekiska säsongsindelningen, så man blir bara förvirrad (och irriterad!) av att titta på den där listan.

Ruby
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-30, 19:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollos priscirkus

Ja, det där sista låter ju också märkligt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-30, 19:17
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ja, det där sista låter ju också märkligt.
Det går ju i och för sig att förstå att Apollo har höga priser under semestertiderna i Sverige, men när de väljer att kalla perioderna för låg, mellan och hög tänker i alla fall jag på den grekiska säsongsindelningen och inte på de svenska skolloven.

Ruby
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-30, 19:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollos priscirkus

Jo, definitivt. Och framförallt vill man ju kunna kolla vad en resa kostar den 5 juni - eller vilket datum man nu väljer. Från-priser säger ju inget annat än att lågsäsong är billigare än högsäsong - och det kanske man kunnat räkna ut alldeles på egen hand
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-30, 19:23
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Från-priser säger ju inget annat än att lågsäsong är billigare än högsäsong - och det kanske man kunnat räkna ut alldeles på egen hand
Kanske...

Ruby
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-30, 20:14
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Apollos priscirkus

ja katalogen var inte allra roligast att läsa... morr...


Dessutom har dom höjt maten på flyget - rejält. Ifjol betalade vi 95:-/person för maten. Om sonen då hade hunnit passera tvåårsträcket (vilket han ioch för sig inte hade, men om man räknar på det så) hade han inte betalat nåt eftersom medföljande vuxen betalade maten. Iår tar dom 135:-/pers för maten och dessutom får barn mellan 2-11 år betala 65:-. Det är en duktig prisökning om man räknar i procent!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-30, 23:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollos priscirkus

När jag tittade på priser kostade den 130 per väg - och det ett rövarpris, med tanke på vad man får för pengarna.

(Och nej, jag behöver inga välmenta tips om att packa med egen baguette eller nåt, jag måste ha lagad mat cirka var fjärde timme, av omsorg om omgivningen )
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-12-01, 00:47
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Apollos priscirkus

....lag(r)ad baguette...???...å resan tar UNDER fyra timmar, ju.....
betänk njutningen att smyga fram sin utsökta rökta fårfiol redan skuren i tunna skiver å pilsner överhälld i en Coca-flaska.....Som alibi för icke-auktoriserade käkrörelser har man ett paket tuggummi liggnas i knät....
Mikke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-12-01, 07:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
....lag(r)ad baguette...???...å resan tar UNDER fyra timmar, ju.....
betänk njutningen att smyga fram sin utsökta rökta fårfiol redan skuren i tunna skiver å pilsner överhälld i en Coca-flaska.....Som alibi för icke-auktoriserade käkrörelser har man ett paket tuggummi liggnas i knät....
Mikke

Men inte måste man väl smyga med sin mat?? Man får väl ÄTA medhavt på planet? Dricka alkohol, medhavd, kanske är en annan sak!
Vi ska käka frukost på Flygplatsen innan avgång och sen spara njutningen av mat till ankomsten! Eftersom vi inte flyger charter så är det ju enklare..

Lissi- som har 25 dagar kvar till avfärd!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-12-01, 07:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Man får väl ÄTA medhavt på planet? Dricka alkohol, medhavd, kanske är en annan sak!
Medhavd mat får inte tas med på planet av en rad skäl som genom åren diskuterats flera gånger i forumet. Kortfattat av hygieniska, medicinska ex allergirisk samt säkert även ekonomiska och juridiska (flygbolagets ansvar mot andra passagerare skadeståndsansvar.) Flygbolagens hemsidor innehåller säkert utförlig information om det här.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-12-01, 08:13
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Medhavd mat får inte tas med på planet av en rad skäl som genom åren diskuterats flera gånger i forumet. Kortfattat av hygieniska, medicinska ex allergirisk samt säkert även ekonomiska och juridiska (flygbolagets ansvar mot andra passagerare skadeståndsansvar.) Flygbolagens hemsidor innehåller säkert utförlig information om det här.

Eva
Det skiljer sig nog mellan olika flygbolag. När jag flög med RyanAir hade jag medhavd mat. Det står på deras hemsida att det är tillåtet med medhavd mat och dryck, dock ej alkohol. När vi flög med SAS i somras satt vi också och åt mackor helt öppet, verkade vara helt ok.

Carina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-12-01, 08:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN
Det skiljer sig nog mellan olika flygbolag.
Ja visst är det så. De enda jag sett som förbjuder medhavd mat är Apollo och det förbudet kom i samband med att de billiga one way-resorna infördes.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-12-01, 08:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
När jag flög med RyanAir hade jag medhavd mat. Det står på deras hemsida att det är tillåtet med medhavd mat och dryck, dock ej alkohol. När vi flög med SAS i somras satt vi också och åt mackor helt öppet, verkade vara helt ok.
Även jag brukar ha mat med mig, även när jag flyger Apollo. Har aldrig blivit tillsagd även om det skett helt öppet.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-12-01, 09:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Även jag brukar ha mat med mig, även när jag flyger Apollo. Har aldrig blivit tillsagd även om det skett helt öppet.
Jag har så vitt jag vet bara flugit två gånger när det varit 'egen matförbud' och då hade även jag egen mat och blev inte tillsagd.
Jag brukar dessutom be att få köpa kaffe på maten och inte heller då har de påpekat att jag egentligen inte fick äta medhavd mat.

Men kaffe fick jag köpa
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-12-01, 10:45
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Apollos priscirkus

"Det är ej tillåtet att förtära medhavd mat och dryck på Sterlings flygningar" står det på deras hemsida.
Kanske vill Apollo och Novair få bort all mat servering eftersom de gjort denna super höjning.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-12-01, 10:49
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Apollos priscirkus

Visst skrevs det om förbudet i våras, men obstinat som jag är, och sporras av allehanda förbud, så struntade jag i det. Också av ekonomiska skäl. Vi fick inga kommentarer även om vi åt helt öppet när vi åkte charter till Kreta. (Vi hade inte nötter eller annat som kan orsaka allergier) Barnen vägrar äta flygplansmaten, och då måste man ha med sig något annat, anser jag.

Gita
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-12-01, 11:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Visst skrevs det om förbudet i våras
Så sent som i våras var det väl ändå inte?

Citat:
Vi hade inte nötter eller annat som kan orsaka allergier
Iofs kan ALLT orsaka allergier, men helt klart så är parfymen som kabinpersonalen går omkring och sprutar för att kunder ska få provdofta, en betydligt större riskfaktor för många allergiker - för att inte tala om maten de serverar som ju också sprider partiklar.

Allergimotivet för att inte tillåta medhavd matsäck är kort sagt ihåligt. Nej nog handlar det enbart om ekonomi: de vill ta igen på maten det de tappar på de billiga biljetterna!

Och naturligtvis har de sin fulla rätt att införa vilka regler de vill. Men det finns ju alltid en gräns där reglerna gör att de tappar kunder.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-12-01, 11:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
....lag(r)ad baguette...???...å resan tar UNDER fyra timmar, ju.....
Inte från dörr till dörr, så att säga. Dessutom: det är nog helt i enlighet med flygets säkerhetsföreskrifter som jag bör tugga i mig lagad mat ombord. Beware, nästa gång kan vi sitta på samma plan
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-12-01, 12:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Apollos priscirkus

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Så sent som i våras var det väl ändå inte?

Iofs kan ALLT orsaka allergier, men helt klart så är parfymen som kabinpersonalen går omkring och sprutar för att kunder ska få provdofta, en betydligt större riskfaktor för många allergiker - för att inte tala om maten de serverar som ju också sprider partiklar.

Allergimotivet för att inte tillåta medhavd matsäck är kort sagt ihåligt. Nej nog handlar det enbart om ekonomi: de vill ta igen på maten det de tappar på de billiga biljetterna!

Och naturligtvis har de sin fulla rätt att införa vilka regler de vill. Men det finns ju alltid en gräns där reglerna gör att de tappar kunder.
Jag kommer inte ihåg riktigt när vi tjôtade om det... Alzheimer light...

Javisst är det väl penninghunger bakom matförbudet, precis som transfertillägget. Så därav min "matprotest".

Om vi nu pratar om Apollo och priskarusell, så kanske jag får påminna om min frustration när jag bokade resa till Karparhos för nästa sommar innan katalogen kom ut. Tänkte att nästa års resa blir ungefär som årets + några procents pålägg. Jovisst. Priset var höjt med 2700kr jämfört med 2005-års katalog. Fast enlig Apollo var det bara 1800. Jag undrade hur de räknade, och då sa damen vänligt att mellanskillnaden var havsutsikt och balkong. Jamen det kan jag ju leva utan, ta bort det, sa jag. Men det gick inte! Det fanns nämligen inga lägenheter utan balkong och havsutsikt!

Hade aldrig funnits! Pfuu... räknade till tio och frågade om de inte skulle sätta ut priser utan säng, toalett, tak etc också. Det skulle ju locka till sig enormt med folk. Hon förstod inte min ironi...

Luttrad blir man...

Gita
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT