Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-07, 09:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Kloster på Skopelos

Det finns fler än femton kloster på Skopelos, men endast fyra är bebodda. De intressantaste av dem ligger i bergen öster om Skopelos stad. Sotiras Metamorphosis Monastery tycker jag är finast, inte minst för den formidabla utsikten över Skopelos stad. I samma område ligger Agia Varvara och nunneklostret Timios Prodromos.



Sotiras Metamorphosis Monastery ligger oerhört vackert.

Fler bilder från kloster på Skopelos finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-07, 20:37
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Kloster på Skopelos

Kan bara instämma med Janne! Det är verkligen värt att köra upp till tex Agria Varvara även om vägen är väldigt smal och slingrig. Utsikten är helt underbar över Skopelos chora.
Skopelos påstås ha hela 356 kyrkor/kapell alltså ett för varje dag på året (och några till). Vet inte vem som räknat men skopeliter jag talat med intygar att det är sant. De flesta är förstås väldig små och oftast låsta. I själva Chora finns en mycket vacker kyrka på huvudgatan där jag alltid tänder ljus, minns tyvärr inte namnet
Catlady, som räknar ner till avresa......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-07, 21:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Kloster på Skopelos

Det klostret har vi inte besökt, men i slutet av juni 1989 när vi gjorde vår första utlandsresa, kunde vi se klostret Evangelestria från vårt hotell "Skopelos Village" strax utanför stadens centrum. "Dit går vi", sa Ylva och vi drog iväg uppför berget. Det tog en timme, men eftersom vi nyss träffats, hade vi mycket att prata med varandra om. Efter klädbyte fick vi komma in och även träffa en munk. Klostret är känt (förutom den vackra utsikten) för sin kyrka med fyra kolonner och en vacker ikonastas i trä. Återfärden nedför berget gick snabbare, 35 minuter. Semestern gick så bra tillsammans, att vi förlovade oss i oktober.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-08, 08:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kloster på Skopelos

Har inte varit där, men jag tror säkert det är vackert och fridfullt. Jag har aldrig blivit besviken vid något klosterbesök i Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-14, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kloster på Skopelos

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Skopelos påstås ha hela 356 kyrkor/kapell alltså ett för varje dag på året (och några till). Vet inte vem som räknat men skopeliter jag talat med intygar att det är sant.
Det är många öar där lokalbefolkningen säger att det finns en kyrka för varje dag, men det är en myt. Det byggs nya kyrkor och kapell så antalet ändras med tiden. Ios är en sådan ö där det finns exakt 365 kyrkor, och det tror även de som bor på ön, men det stämmer inte alls.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT