Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-17, 06:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Måndag 16/4

Måndag 16/4


Hej på er. Vaknar 08.30 och ingen tupp är ute och låter. Det är bara kommunalarbetarna som har satt igång att arbeta.
Övermulet och halvkallt ute 17 grader varmt eller ska man säga kallt?
Det berömda så kallade skvättregnet kom också som ett brev på posten.


Min väninna knackade på dörren och sa signomi och stack till jobbet, kvar utanför stod det en tvättkorg med sängkläder. Det är väl bara att köra en maskin igen. Då ska jag passa på att byta själv i sängen. Det är så skönt med nytvättade lakan och det luktar så gott. Tvätten är fixad så nu får fröken hänga den när hon kommer hem. Hon kom hem och for igen som en blixt. Nu har jag parkerat tvättkorgen utanför hennes dörr och med det måste ju hon förstå vad jag vill.


Jag tog en promenad idag men det var så kallt att jag började frysa om tårna. Måste nog lägga tillbaka sockorna i ryggan. Idag var jag vinterklädd och turisterna går i shorts. Vilka kontraster det blir, Takis min handlare sa bara krio och hade elementet på i butiken. Jag var och handlade cigg idag och när jag kommer in i tobaksaffären ligger det redan en limpa Assos på disken. Konstigt, hon vet vad jag har kommit för. Kan det vara en vana möjligen? Det enda hon frågar om det är om jag ska ha något telefonkort. Jag fick en ny tändare på köpet idag. I och för sig ingen dyr gåva 45cent för en Bic standard.


Usch vad jag rapar vitlök, hela jag måste lukta som en turk eller grek. Lukten kan ju knappast spela någon roll här, men det är obehagligt att hela tiden rapa. Nu har ärtsoppan landat i mitt kylskåp samt Sambal Olek i kryddhyllan. Här skall kryddas och ätas ris med grönsaker. Middagen i kväll råder det väl ingen tvekan om. Jag skulle villa göra pannkakor, men det blir ingen bra smet till en person så det får vara med pannkakorna. När min väninna kommer ner ska det bli pannkakor med apelsinfyllning.


Det blev ingen ärtsoppa ikväll utan kalvfilé med potatisgratäng. Mitzie lär få ett skrovmål i morgon. När jag skulle gå hem var lilla gatan avgrävd och ett dike på en meter i min väg. Jag gick tillbaka för att beställa en taxi. Då kommer Andreas ångande och säger att jag skjutsar hem dig. Säg mig på vilken restaurang skjutsar personalen hem gästerna? Detta kanske är mitt handikapp privilegium. Jag har sagt samma sak om nykterheten. Om jag mot förmodan skulle bli full så se till att jag går hem.

Uffe
  #2  
Gammal 2007-04-17, 07:43
Lino Lino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 49
Standard Sv: Måndag 16/4

Hej, Uffe! Ganska sent i söndags kväll ramlade jag för första gången in på din blogg. Läste med förtjusning alla dina inlägg, och var inne igår ett par gånger för att se om du hade skrivit nåt mer. Jag har också sjukersättning efter stroke och vistas i Grekland så ofta tillfälle ges, vilket brukar ske tre-fyra gånger årligen. Vi ägde en lägenhet på fastlandet under många år, men nu funderar vi på att hyra nåt på sydsidan av Kreta, eftersom vi upplever att den delen av ön har ett mildare klimat på vintern. Det är en ren njutning att läsa om din vardag! Hoppas du fortsätter dela med dig.
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT