Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-03, 05:55
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Tisdag 3/4

Tisdag 3/4

Man ska inte fara in till Xania. Det blir bara dyrt. Jag blev med nya bestick igår och en servis. Porslin håller inte när man tappar det i golvet och det gör jag ganska ofta. Det nya är billigt men mycket snyggt. 200 kr för en hel servis om 6 kuvert med glas. Dags för en lite förändring här hemma. Vad jag saknar från Sverige är en diskmaskin, men jag har inte plats för det. Jag vet inte om alla har förstått att jag är morgonmänniska. Uppe mellan 5-6 på morgonen och i säng vid 10 på kvällen. Tur att jag har mina Yiasou cards 5€ för 170 minuter hem. Satt och pratade med mina barn i en timma igår kväll. Annars började jag morronen med detta.


Ulfs kladdkaka

1,5 dl mjöl
3 dl socker
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
100 gr smält smör
2 ägg

Blanda all torra ingredienser i en skål.
Tillsätt smöret och äggen.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Grädda i 150 grader i 45 minuter.
Servera med vispad grädde.

Jag skippade grädden. Detta ifrån en man med diabetes. Men man måste ju få synda ibland.
-Passar detta in under hälsofrukost?

Tror knappast det. Jag ska ge bort ¾ av kakan under dagen. Min hyresvärd Katerina älskar kakan. Lång kö på OTE igår så det tog rejäl tid att betala telefonräkningen, och då ska vi inte tala om elräkningen. Det kan ta två timmar att betala för strömmen. Idag ska jag kanske åka till Stalos och hälsa på några vänner. Det som är jobbigt, är att lokalbussen från i år går bara till Kalamaki så det blir gröna bussen(ANEK) i stället och den är dyrare. Måste försöka plantera om min Bougainvilla då den börjar bli för stor för att vara i kruka. Jag skulle nog ha köpt krukan från resan till Anogia även om den var dyr. Myr armén är i alla fall vräkt från köket med hjälp av pulver. Jag ska även byta DVD filmer idag. 4 filmer i 3 dagar för 60 kronor. Det är ju vad man får betala för en film i Sverige. På torsdag är det dags att fara och handla. Buss till Marinopolos och taxi hem. Annars köper jag mest lokala varor. Vi har världens godaste bacon tillverkat i Xania, det är som vårt sidfläsk fast i tunna skivor, knaperstekt är det som godis.
Allt i charkväg köper jag bara Cretan farmers produkter. Det är tillverkat på Kreta och mycket gott. Hoppsan nu kom det en regnskur från ingenstans. Tur jag inte var ute. Mina rosor håller på att slå ut och det är så vackert så. Fruktträden är på väg att gå i blom. Äpplen päron och granatäpplen. Jag fick min nya tvättmaskin förra veckan så nu har Wiman tvättat för kung och fosterland. Den gamla gick sönder och var gammal.

Uffe
  #2  
Gammal 2007-04-03, 06:34
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tisdag 3/4

Väldigt roligt att höra om livet på min favoritö,kladdkaka är gott(dock inte till frukost).Mindre än 2 månader kvar tills jag dimper ner på ön.
  #3  
Gammal 2007-04-03, 11:02
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Tisdag 3/4

Å, vad roligt det är att läsa vad du skriver! Så fantastiskt att få vara med om dina aktiva mornar. (Även jag är morgonmänniska.) Du skriver så lätt och trevligt, att det känns som om man själv var med nånstans i bakgrunden. Ser fram emot flera texter från dig!
  #4  
Gammal 2007-04-03, 12:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Tisdag 3/4

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
... Idag ska jag kanske åka till Stalos och hälsa på några vänner. Det som är jobbigt, är att lokalbussen från i år går bara till Kalamaki så det blir gröna bussen(ANEK) i stället och den är dyrare....
Snälle Ulf, invig mig i hemligheten. HUR får du gröna bussarna att stanna i Agios Apostolis??? Jag har ett helsike att komma hem till Agia Marina varje gång jag handlat på Champion eller Lidl. De blåser bara förbi, trots att jag viftar med armarna, stampar med fötterna och svär grova eder på grekiska!
I år hade jag planerat att skriva en skylt i stil med de liftare brukar ha..."To Agia Marina - Please STOP!!!" Det är två saker jag tycker riktigt illa om med Kreta, busschaufförerna är den ena.

Kickie
  #5  
Gammal 2007-04-03, 12:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Tisdag 3/4

Hej Kickie

Det är lätt att få de att stanna. Jag går ut och ställer mig i vägen och viftar med kryckan, men du måste stå vid ett busstopp annars åker de förbi. Gärna även ha en biljett från ex i mitt fall A A till Stalos dit jag åker ganska ofta. Under sommaren kan de vara lite vresigare och bara åka förbi ändå. Jag tror de tycker att man ska ta taxi i stället.

Uffe
  #6  
Gammal 2007-04-03, 21:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Tisdag 3/4

Tack Ulf för titten in i din vardag på Kreta, jättekul att läsa... och så får man bra tips samtidigt!

Hoppas det kommer mera!

Gita
  #7  
Gammal 2007-04-03, 21:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Tisdag 3/4

Tycker också att du skriver så medryckande sätt att det man ser inre bilder hela tiden
Riitta
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT